Bokros Lajos: Meg kell menteni a főváros maradék vagyonát!
Kétszer tíz kérdésből álló kérdőívet küldtünk ki Budapest főpolgármester-jelöltjeinek. Bokros Lajos, a Modern Magyarországért Mozgalom jelöltje, akit az MSZP, a DK és az Együtt támogat, ezeket a válaszokat adta.
A városépítő- és üzemeltető
(A jelöltek válaszairól szóló összefoglaló cikket itt olvashatja.)
hvg.hu: Mit tart Budapest három legégetőbb problémájának, amit a lehető legrövidebb úton orvosolni kell?
Bokros Lajos: Meg kell menteni a főváros maradék vagyonát, hogy azzal ésszerűen, takarékosan és hatékonyan lehessen gazdálkodni és így jó minőségű közszolgáltatásokat tudjunk nyújtani a lakosságnak. Szövetséget kell kötni a vállalkozókkal, az egyházakkal és a civil szervezetekkel annak érdekében, hogy a központi kormány ellensúlyát képezzék. Közvetlen kapcsolatot kell kiépíteni Brüsszellel az égető fővárosi felújítások finanszírozása végett.
hvg.hu: Milyen beruházást tart a fővárosban elodázhatatlannak, amibe még akkor is bele kellene vágni, ha emiatt a fővárosnak hitelt kellene felvennie?
B.L.: Nyilvánvalóan első helyen áll a hármas metró – legalább részleges és szakaszos – felújítása. Ez még a négyes metró folytatását is megelőzi.
hvg.hu: Egyetért-e azzal, hogy a Városligetben új múzeumi negyed épüljön?
B.L.: Nem. Egyrészt a Városliget kiemelkedő fontosságú zöldterület, amit meg kell őrizni. Másrészt minden kerület joggal tart igényt kulturális intézményekre, amelyeket nem célszerű egy helyre összpontosítani. Harmadrészt új múzeumot csak akkor érdemes létrehozni, ha annak folyamatos működési költsége hosszú távra biztosított.
hvg.hu: Mit kezdjen az állam a Hajógyári-sziget visszavásárolt részével? Milyen terve lenne rá főpolgármesterként?
B.L.: Jó fekvésű, drága és keresett földterületek vegyes hasznosításért kiáltanak. Legyen közösségi terület és színvonalas közpark, mert amúgy is kicsi a fővárosi zöldfelület. De legyen szálloda, étterem, sőt korlátozott számban épülhetnek luxuslakások is.
hvg.hu: Támogatja-e, hogy a Római-parton mobilgát épüljön?
B.L.: Ezt először a vízügyi szakembereknek kell megvizsgálni, mert a főváros egészének árvízvédelme lehet, hogy más beruházásokat előbbre sorol. A központi kormány nem hagyható ki a beruházásból, mert az árvízvédelem elsősorban központi feladat.
hvg.hu: Mit kezdene a főváros kezében lévő gázgyári területtel a környezetvédelmi kármentesítés után?
B.L.: Válaszom megegyezik a Hajógyári szigetnél írottakkal, azzal a kiegészítéssel, hogy a gázgyári terület jó minőségű irodaházak építésre is alkalmas lenne. Sajnos a mai, a központi kormány által módszeresen tönkretett vállalkozói környezetben alig van kereslet irodaházak iránt, a bérleti díjak olyan alacsonyak, hogy a beruházások nem térülnek meg.
hvg.hu: Lesz-e a következő négy évben használatarányos tarifarendszer a közösségi közlekedésben?
B.L.: Ez óriási befektetést igényel, de ha ki lehet vele szűrni a tolvajokat (bliccelőket), akkor hamar megtérül. Ha Lisszabonban képesek voltak bevezetni az elektronikus jegyet, akkor talán nekünk is sikerül. Az elektronikus jegyleolvasó készülék nem két fillér, de nagyon pontos és nehezen rongálható. A használatarányos tarifa azt igényli, hogy a jegyet mind felszálláskor, mind leszálláskor érvényesítsék. Ezt elsősorban a metrón lehet megvalósítani, de később mindenhol be kell vezetni. Ráadásul nem három nap, amíg ezt a lakosság megszokja. De érdemes belevágni.
hvg.hu: Tervez-e változásokat Budapest parkolási rendszerében?
B.L.: A kerületek közös tulajdonában lévő egyetlen parkolási társaság kezébe kell adni a dolgot. A parkolási díj ne fővárosi bevétel legyen, hanem kerületi, újraelosztással együtt. Ez utóbbira azért van szükség, hogy a külső kerületek is érdekeltek legyenek a felelős, hatékony és korrupciómentes üzemeltetésben.
hvg.hu: Támogatná-e, hogy új vigalmi negyedek létesüljenek, ahol a türelmi zónák kötelező kijelölésének problémáját is meg lehetne oldani?
B.L.: Egyelőre nincsenek vigalmi negyedek, nem újakról beszélünk, hanem egyáltalán. Ha ezen a prostitúció legalizálását tetszik érteni, akkor ez országos ügy, nem pedig fővárosi. Olyan horderejű kérdés, ami először érdemi társadalmi vitát, párbeszédet, majd pedig parlamenti döntést igényel.
hvg.hu: Tervez-e új saját bevételeket bevezetni (pl dugódíj), amely a főváros pénzügyi mérlegét javítaná?
B.L.: Igen. De a dolog lényege nem az, hogy a főváros költségvetését (nem mérlegét) javítsuk, hanem az, hogy csillapítsuk a nagy belső hurok gépjárműforgalmát, így nagyobb területet nyerjünk és biztonságosabb közlekedést biztosítsunk a tömegközlekedés, a gyalogosok és a kerékpárosok számára.
A városlakó
1. Pestinek vagy budainak tartja magát?
Pestlőrincen lakom, de budapesti vagyok.
2. Hová hívná el kedvesét egy romantikus estére Budapesten?
Nem reklámoznék egyetlen éttermet sem.
3. Milyen könyvvel, filmmel vagy zenével illusztrálná külföldi barátjának, hogy mi jelent Önnek Budapest?
Könyv: John Lukacs: Budapest 1900. Ennek a könyvnek az eredeti angol változatát szoktam ajándékba adni külföldi barátaimnak, ismerőseimnek, így a Budapesten akkreditált külföldi nagyköveteknek is. Film és zene: Nagy utazás (Dés László).
4. Van-e kedvenc 1990 után tervezett középülete, köztéri műtárgya, emlékműve?
Nagy Imre szobra méltó emléket állít a nagy politikusnak és szerény embernek. Hazánk hőse volt, aki életét áldozta a magyar szabadságért.
5. Mit tart a legnagyobb sebnek a főváros építészeti szövetén?
A Kálvin téri irodaházakat, amelyek eltakarják a tér felől a Nemzeti Múzeum patinás épületét és nem rímelnek jól sem a szemben lévő modern szállodára, sem pedig a református templom oldalt álló szerény, de meghitt épületegyüttesére.
6. Milyen pozitív tulajdonságára épít legkevésbé Budapest? Mely adottságát kellene jobban kihasználni?
Budapest ékköve a Duna és az egész dunai panoráma. A Duna, illetve partjai teljesen kihasználatlanok. Autóforgalom helyett sétálóforgalom kellene az alsó rakpartokon, éttermekkel, bárokkal, kávéházakkal, élő zenével és utcaszínházzal.
7. Van olyan része a fővárosnak, ahol nem szívesen menne végig éjszaka az utcán?
Van ilyen, de nem reklámoznám. Inkább szégyellem magam érte.
8. Mit szokott tenni, ha hajléktalan szólítja meg adományt kérve?
A Modern Magyarország Mozgalom tagjai rendszeresen adakoznak és ajándékoznak azoknak a kisegyházaknak és civil szervezeteknek, akik hivatásszerűen gondozzák nemcsak a hajléktalanokat, hanem minden elesettet.
9. Melyik európai főváros a kedvence, aminek a működését követendő példának tekintené főpolgármesterként?
Kedvenceim: Helsinki, Berlin és Lisszabon. Követendő városvezetési példa: Bécs.
10. Van olyan főpolgámester-jelölt, akitől nem szívesen venne használt autót?
Nem veszek használt autót.