szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az LMP-s Csárdi Antal a Citadellán kérte meg kedvese kezét, a baloldali összefogás támogatottja, Bokros Lajos Dés Lászlót szereti, a jobbikos Staudt Gábor egy Nox-számot ajánlana külföldi barátainak, de a liberális Bodnár Zoltán az egyetlen, aki a többi jelölttől is venne használt autót. Öten maradtak versenyben Budapest főpolgármesterségéért. A hvg.hu még azelőtt tett fel 20 kérdést a jelölteknek, hogy szűkült volna a lista. Bár Tarlós István azt mondta, nem kíván részt venni egy ilyen totójátékban, a cikk alapján gyors képet kaphat, kikkel számolhat a következő négy évben. A cikk elolvasása után, kérjük, szavazzon: ki legyen Budapest főpolgármestere?

A múlt héten kétszer tíz kérdést intéztünk Budapest főpolgármester-jelöltjeihez: arra kerestük a választ, hogy mihez kezdenének egyes aktuális fejlesztési és üzemeltetési problémákkal, illetve milyen a kapcsolatuk a várossal, hogyan mozognak, éreznek, látnak Budapesten.

A kérdőívünket akkor még valamennyi versenyben lévő jelölt megkapta, közben ketten, Falus Ferenc (Együtt-PM, DK és MSZP támogatásával) és Magyar György (független) bejelentették visszalépésüket Bokros Lajos (Modern Magyarország Mozgalom) javára.

A hétfői bejelentés
Túry Gergely

A versenyben maradt főpolgármester-jelöltek közül Bokroson kívül Bodnár Zoltán (Magyar Liberálisok Pártja), Csárdi Antal (LMP) és Staudt Gábor (Jobbik) küldte el a válaszaikat, Tarlós István regnáló főpolgármester (Fidesz-KDNP) sajtósa útján viszont azt üzente, hogy interjút szívesen ad, de totójátékban nem vesz részt.

Az állva maradt jelöltek válaszait olvasva megállapítható, hogy a fővárosi ellenzék jelöltjei nem gondolnak gyökeresen mást Budapest nagy fejlesztési és üzemeltetési kérdéseiről. Míg a három legégetőbb problémát tekintve még szóródnak a válaszok, az első számú elodázhatatlan ügy valamennyiük szemében a 3-as metró felújítása. A Városligetbe egy jelölt se építene múzeumi negyedet vagy a Római-partra mobilgátat (itt Bokros a legmegengedőbb), ugyanakkor némileg más hangsúlyok jelennek meg a főváros kezén lévő egyes fejlesztési területekkel vagy a parkolási rendszer átalakításával kapcsolatban.

De hogy elég felkészült legyen a választásokra, olvassa végig az összeállításunkat. A keretesekben foglaltuk össze a második tízes kérdéssorra adott válaszokat, amiből a személyes profiluk is valamelyest kirajzolódik. (Ugyanitt link vezet az egyes, kitöltött kérdőívekhez.)

Mit tart Budapest három legégetőbb problémájának, amit a lehető legrövidebb úton orvosolni kell?

Bokros és Staudt nem operatív intézkedéseket, hanem stratégiai célokat nevezett meg. A baloldali összefogás jelöltje megmentené a főváros maradék vagyonát, szövetséget kötne vállalkozókkal, az egyházakkal és a civil szervezetekkel, hogy „a központi kormány ellensúlyát képezzék”, valamint „közvetlen kapcsolatot építene ki Brüsszellel a fővárosi felújítások finanszírozása érdekében. Staudt a fővárosi közlekedés fejlesztését, munkahelyteremtést, valamint a közbiztonság megteremtését nevezte meg legégetőbb feladatnak. Csárdi Antal, az LMP jelöltje szerint a legsürgősebben a lakáshelyzetet kellene rendezni, amihez az LMP egy lakásügynökséget hozna létre, ami érdekeltté tenné az embereket a lakások kiadásában, így 5-6 milliárdból már 10 ezer család lakhatását lehetne biztosítani. (Ezzel valószínűleg az LMP teszi a legkonkrétabb választási ígéretet.) Bodnár sürgősen lecserélné a hármas metró szerelvényeit, csökkentené a magas parkolási költségeket, és - bár nem fővárosi hatáskör – megszüntetné a szegénység, hajléktalanság büntethetőségét (A jelenlegi jogszabályok szerint nem lehet életvitelszerűen az utcán tartózkodni – a szerk.).

Staudt Gábor
MTI / Beliczay László

Milyen beruházást tart a fővárosban elodázhatatlannak, amibe még akkor is bele kellene vágni, ha emiatt a fővárosnak hitelt kellene felvennie?

Abban nincs különbség a kérdőívünket kitöltők között, hogy valamennyien a 3-as metró felújítását nevezték leginkább elodázhatatlannak. De míg Staudt például hangsúlyozta, hogy uniós források is mozgósíthatóak lennének, Csárdi szerint a felújítás anyagi forrásait a kormánynak is elő kellene tudnia önállóan teremtenie. Bodnár egyébként a 3-as metrót gyorsvasútként a Liszt Ferenc repülőtérig, illetve Káposztásmegyerig meghosszabbítaná.

Bokros: nem vesz használt autót

Bokros Lajos Pestlőrincen lakik, de budapesti. Nem árulta el, hová hívná el kedvesét egy romantikus estére, mert nem akar reklámozni egy éttermet sem. Külföldi barátainak, ismerőseinek, így Magyarországra akkreditált külföldi nagyköveteknek John Lukacs: Budapest 1900 című könyvét szokta ajándékozni, de szívből ajánlaná Dés Lászlót és a Sose halunk meg-et a Nagy utazás című betétdallal. Kedvenc köztéri műtárgya Nagy Imre szobra a parlamentnél, a legnagyobb sebnek Budapesten a Kálvin téri irodaházakat tartja. Bokros szerint a Duna, illetve partjai teljesen kihasználatlanok, sétaforgalmat szeretne az alsórakpartra éttermekkel, bárokkal, élő zenével, utcaszínházzal. Van olyan része a fővárosnak, ahol nem szívesen menne végig éjjel az utcán, de nem reklámozná, hogy hol (inkább szégyelli magát érte). A Modern Magyarország Mozgalom tagjaként rendszeresen adakozik kisegyházaknak és civil szervezeteknek, melyek hivatásszerűen gondoskodnak az elesettekről. Kedvenc európai városai Helsinki, Berlin és Lisszabon, követendő városvezetési példa számára Bécs. A főpolgármester-jelöltek egyikétől sem venne használt autót, mert „nem veszek használt autót”.

A teljes kérdőívet itt olvashatja!

Egyetért-e azzal, hogy a Városligetben új múzeumi negyed épüljön?

Egyetlen jelölt sem támogatja a Városligetbe tervezett projektet, és valamennyien hivatkoznak a zöldfelületek védelmére. Bodnár és Bokros emellett azt sem tartja jó megoldásnak, hogy egy helyre koncentrálnának ennyi múzeumot, pláne nem a már meglévők helyzetét is figyelembe véve. Bokros szerint új múzeumot csak akkor érdemes létrehozni, ha a működési költsége is hosszú távra biztosított.

Mit kezdjen az állam a Hajógyári-sziget visszavásárolt részével? Milyen terve lenne rá főpolgármesterként?

A Hadrianus-palota romjainak a bemutatása több jelöltnél is előkerül (itt gyakorlatilag a palota nagy részbeni visszaépítését javasolja a kormány), ahogy a sport célú, illetve kulturális hasznosítás is visszaköszön. Staudt egy dunai szabad strandot nyitna, Csárdi növelné a szigeten lévő közpark méretét, Bodnár XXI. századi megoldásokat sürget. Bokros szerint a földterületek „vegyes hasznosításért kiáltanak”: legyen közösségi terület és színvonalas közpark, ahogy legyen szálloda, étterem, sőt korlátozott számban luxuslakások is”.

Bodnár: Cseh Tamást és József Attilát ajánl

Bodnár Zoltán Budán él, Pesten dolgozik. Az előbbinek a nyugalmát, az utóbbinak a nyüzsgését szereti. Kedvesét valamelyik dunai étteremhajóra vinné egy romantikus estére. Külföldi barátjának Cseh Tamást, József Attilát és „Török András kitűnő Budapest-könyvét" adná a kezébe. A kedvenc 1990 után tervezett köztéri műtárgya az ’56-os emlékmű a Felvonulási téren. A legnagyobb sebnek a Kálvin téri irodaépületeket tartja a főváros építészeti szövetén. Budapest legkevésbé a Duna két partja adta lehetőségeket használja ki. Biztosan van olyan utca Budapesten, ahol félne végigmenni, de még nem járt ott. Mindennapos, hogy ad pénzt, és nem csak hajléktalanoknak, mert "nem kell ahhoz hajléktalannak lenni, hogy az ember segítségre szoruljon". Kedvenc fővárosa Berlin, és nincs olyan főpolgármester-jelölt, akitől ne venne használt autót.

A teljes kérdőívet itt olvashatja.

Támogatja-e, hogy a Római-parton mobilgát épüljön?

Csárdi szerint szükség lehet gátra, de nem közvetlenül a part mellett, így mobilgátról szó sem lehet. Staudt szerint „a mobilgátat maximum a telekhatáron szabadna megépíteni” (az milyen is? – a szerk.), és az ártérbe építkezőknek anyagilag hozzá kellene járulni. Bodnár is ellenzi a mobilgátat, de a környezetkárosítás és a „vizuális környezetszennyezés” mellett a felelősségvállalás liberális elvére is hivatkozik: „aki ártérbe építkezik, annak viselnie kell a következményeit”. Bokros a legmegengedőbb: szerinte vízügyi szakembereknek kell megvizsgálni, „lehet, hogy a főváros egészének árvízvédelme más beruházásokat előbbre sorol.”

Bodnár Zoltán
MTI / Illyés Tibor

Mit kezdjen a főváros a kezében lévő gázgyári területtel?

Csárdi egy új budapesti közösségi térben gondolkodik, Staudt a helyi lakosokkal és civilekkel egyeztetne, de csak a kármentesítés okozóinak (név szerint: a Demszky-korszaknak) az elszámoltatása után. Bodnár saját programjából az itteni oktatási és kulturális központ kialakítását tekinti. Bokros hasonló hasznosítást képzel el, mint a Hajógyári-szigeten, azzal a kiegészítéssel, hogy a terület jó minőségű irodaházak építésére is alkalmas lenne.

Csárdi: nem épült olyan, amit érdemes lenne megmutatni

Csárdi Antal nem pestinek vagy budainak, hanem budapestinek tartja magát. A kedvesét a Citadellára hívná, mert ott is kérte meg a kezét. Külföldi barátjának Szerb Antaltól a Budapest Kalauz Marslakók számára című könyvet adná a kezébe. Szerinte nincs olyan épület, ami 1990 után épült, és kihagyhatatlan egy idegenvezetésből. Csárdi szerint a Várban lévő szocreál szálloda a legnagyobb építészeti seb a főváros szövetén. (Ez a Hilton, ha csak a jelölt nem keveri össze a torzóként maradt Rózsadomb hotellel – volt SZOT-szálló –, ami viszont nem a Várban van – szerk.). A főváros szerinte a budapestiek ötleteire, kezdeményezéseire épít legkevésbé. A városnak nincs olyan része, amin ne menne szívesen végig. Hajléktalanoknak gyümölcsöt szokott adni. Kedvenc európai városa is Budapest, de örülne, ha a közlekedés londoni lenne. Nincs olyan ellenlábasa, akitől ne venne autót, annak viszont jobban örülne, ha némelyikük inkább autókereskedéssel foglalkozna.

A teljes kérdőívet itt olvashatja!

Lesz-e a következő ciklusban használatarányos tarifarendszer a közösségi közlekedésben?

Ehhez elektronikus jegyrendszer kell, aminek a kiépítése, ahogy egyedül Bodnár utalt rá a válaszában, EBRD-hitelből jelenleg is zajlik. Szerinte ezt a folyamatot fel kell gyorsítani. Bokros szerint „érdemes belevágni”. Csárdi az időarányos jegyek bevezetése mellett összekapcsolná a városi és az elővárosi tarifákat, és elfogadtatná a közösségi közlekedés egyharmad-egyharmad arányú költségmegoszlását a főváros, a kormány és az utasok között.

Csárdi Antal
MTI / Szigetváry Zsolt

Tervez-e változásokat Budapest parkolási rendszerében?

Valamennyi jelölt a parkolás egységesítéséről beszél, de nem ugyanazt értik alatta, illetve mások a hangsúlyok. Bokros szerint egyetlen, a kerületek közös tulajdonában lévő parkolási társaságra van szükség. Szerinte a parkolási díjnak nem fővárosi, hanem kerületi bevételnek kellene lennie, mert a külső kerületek csak így lennének érdekeltek a működtetésében. Bodnár szerint is szükség van a parkolási rendszer egységesítésére, és szerinte ezzel a költségek csökkenthetők, így több pénz maradna a kerületeknél. Csárdi szerint ugyanakkor fővárosi szintű parkolási rendszerről beszél, egységes tarifákkal. Staudt pedig tarifacsökkentésről (a BKV vonaljegy árában maximálva az egyórás, a havi bérlet kétszeresében a havi parkolás árát) beszél, valamint, hogy a Nagykörúton kívül nem szedne díjat, és a havi BKV-bérlet áráért havi parkolási bérletet vezetne be.

Staudt Gábor: szokott adni hajléktalanoknak

Staudt Gábor budapestinek tartja magát, kedvesét a Citadellára hívná egy romantikus estére. Külföldi barátjának a Nox Szeretem című dalával mutatná meg, hogy mit jelent neki a főváros, kedvenc ’90 utáni köztéri tárgya a zuglói Trianon-emlékmű, a legnagyobb építészeti seb Budapesten szerinte a 4-es metró, mert irreálisan sokba került, miközben az eleje és a vége hiányzik. Staudt szerint a Dunát használjuk ki legkevésbé turisztikailag és az itt élők örömére. Budapesten folyamatosan romlik a közbiztonság, ezért nem szívesen közlekedik gyalog éjszaka. Ha nem tolakodóan kérik, szokott adni hajléktalanoknak is. Kedvenc városa Budapest – itt épült az első föld alatti vasút a kontinensen, valamint az első közpark, a Városliget. Használt autó senkitől se venne szívesen, mert „ki felel majd a rejtett hibáért?”

A teljes kérdőívet itt olvashatja!

Támogatná-e, hogy vigalmi negyedek létesüljenek, ahol a türelmi zónák kötelező kijelölésének problémáját is meg lehetne oldani?

Egyedül Bodnár támogatja a türelmi zónák kijelölését, szerinte felelős városvezetés nem tehet úgy, mintha a probléma nem létezne, ugyanakkor erősebb ellenőrzést, és több prevenciót szeretne. Ami a vigalmi negyedeket illeti, Staudt teljesen elzárkózó, Bokros viszont – amennyiben ezalatt a prostitúció legalizálását értjük – társadalmi vitát, és utána parlamenti döntést igényelne. Csárdi szerint a vigalmi negyedek hozzátartoznak egy nagyvároshoz (azzal együtt, hogy nem támogatja azok létesítését), és szerinte az ott élők és a szórakozni vágyók érdekeinek az összeegyeztetése a kulcs.

Tarlóst összeollóztuk

Tarlós István nem válaszolt a hvg.hu kérdéssorára, ezért jobb híján máshol megjelent interjúiból próbáltuk összeszedni, mit gondol ezekről a témákról. A Figyelőben megjelent cikk szerint a legégetőbb három problémának a BKV finanszírozásának hosszú távú megoldását, a 3-as metró felújítási forrásainak biztosítását és a fővárosi cégek működési feltételeinek garantálását tartja – ezeket nevezte meg ugyanis fő feladatként az elkövetkező évekre. Tarlós a római-parti gát megépítése mellett van, az építkezés jövőre indulhat is, miután az újratervezés után meglesznek az engedélyek.

 

A dugódíjat is kénytelenek lesznek 2016-tól bevezetni – mondta –, de csak mert "szocialista és szabad demokrata barátaik" egy korábbi nagy összegű támogatás feltételeként vállalták. A kérdéssorunkban szereplő parkolásról ezen kívül csak annyi derül ki az interjúból, hogy őrzött P+R parkolókat fognak építeni, együtt a 4-es metró befejezésével. A terveiről még annyi derült ki, hogy fontosnak tartja a csatornázási művek külföldi tulajdonrészének állami visszavásárlását. Tarlós négy évvel ezelőtti programjában már szerepelt a múzeumi negyed kialakítása, mert indokoltnak tartja több múzeum máshová költöztetését.

 

Sajnos még senki nem kérdezte meg Tarlós Istvánt arról, hova vinné párját Budapesten egy romantikus estére, illetve milyen filmmel/zenével illusztrálná, mit jelent neki a főváros, így – mivel nekünk nem válaszolt – ezek továbbra is nyitott kérdések.

Tervez-e új saját bevételeket bevezetni (pl dugódíj), amely a főváros pénzügyi mérlegét javítaná?

Egyedül Bodnár mondja ki, hogy 4-es metró uniós támogatásának a dugódíj bevezetése volt a feltétele. Bokros is bevezetné a dugódíjat, de annak szerinte nem a főváros költségvetésének javítása a célja, hanem hogy „csillapítsuk a nagy belső hurok gépjárműforgalmát”. Rajtuk kívül Csárdi is bevezettetné a behajtási díjat, amiből 30 milliárd forint pluszbevételt vár. Az LMP politikusa takarékosabb működtetést tervezne a korrupciót visszaszorításával A dugódíjat Staudt egyedül – az embereket terhelő adókkal együtt – elutasítja, új forrásokat „állami és uniós pénzből vonnának be”, és szerinte a főváros gazdaságosabb működtetése és az „elszámoltatás” is hozna a konyhára, valamint – a Jobbik jelöltje szerint – „a főváros gazdaságosabb működtetése".

--- voting control ---

 

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!