szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Két hónapos alkudozás után távozott az RTL éléről a magyar média legbefolyásosabb személyisége, Dirk Gerkens, miután a neki felajánlott új posztot nem fogadta el. A Fidesznek jól jött a leváltása, vannak, akik úgy vélik, végül a kormány és a cég az ő fejében egyezett ki. Mások úgy gondolják, ideje volt a váltásnak, az RTL Group új alapokra akarja helyezni a magyar társaság üzletpolitikáját.

Az RTL által meghódítandó új piac, az afrikai térség irányítását akarták Dirk Gerkensre bízni, de a tévétársaság vezérigazgatója nem fogadta el az ajánlatot, sőt úgy érzi, tizennyolc év után cserbenhagyta a cége – értesült több forrásból a hvg.hu. Úgy tudjuk, már hónapokkal ezelőtt felbolydult az RTL jól összeszokott, az utóbbi években sikert sikerre halmozó vezetői stábja. Több forrásból is úgy értesültünk, a kedden leváltott vezérigazgató leárulózta azon kollégáit, akiket korábban ő nevezett ki, emelt pozícióba. Gerkens végül az RTL-en belül is elszigetelődött, egyedül maradt azzal az érvelésével, hogy az ő bőrére ment a kiegyezés.

Az RTL kedden jelentette be, hogy a tévétársaság élére ideiglenesen Andreas Rudas, az RTL Csoport közép-európai és ázsiai ügyekért felelős regionális alelnöke kerül. A közlemény szerint Gerkens részére vezető beosztást ajánlottak az RTL Csoporton belül. A társaságot 2001 óta irányító, a médiavállalatot piacvezetővé tevő Dirk Gerkens leváltása azért is közérdekű ügy, mert a kormánnyal folytatott tárgyalásokról korábban olyan információk szivárogtak ki, hogy a kabinet egy magáncég vezetőinek menesztését kérte az adócsökkentés fejében. (Gerkens az RTL Klub 1997-es indulásakor tanácsadó, 2001 óta vezérigazgató volt a cégnél – a szerk.)

Kinek állt érdekében?

A volt vezérigazgató az Origónak kedden azt nyilatkozta, nem igazak azok a híresztelések, hogy idén lejárna a szerződése, valójában 2017-ig érvényben van, mégis leváltották. Azt ugyan mind a kormány, mind az RTL részéről tagadták, hogy a kabinet bárki leváltását kérte volna az adócsökkentésért cserében, ugyanakkor továbbra sem világos, hogy Gerkenst milyen indokkal menesztették. Forrásaink szerint Gerkensszel jóval a kormány–RTL-tárgyalások novemberi kezdése után, két hónappal ezelőtt közölték, hogy nem folytathatja.

Dirk Gerkens - 14 év hosszú idő
©

Ezért továbbra is kérdéses, hogy kértek-e személyi változásokat a kormány tárgyalói az RTL Grouptól. Úgy tudjuk, Gerkens továbbra is azt véli, illetve olyan információk jutottak el hozzá, hogy a cég és a kormány „az ő fejében” egyezett ki. A Fideszben ugyanis kifejezetten őt hibáztatták azért, hogy a RTL felvette a reklámadó bevezetése után a kesztyűt, és a híradója folyamatosan leleplező riportokat közölt a politikusaik addig rejtve maradt életmódjáról, vagyonáról. Ugyanakkor a volt vezér környezetében is hangsúlyozták, nem tudnak arról, hogy a tárgyalásokon a Híradó tartalmáról egyeztettek volna.

A hvg.hu által megkeresett fideszes vezetők még négyszemközt is cáfolták, hogy személyi kérdéseket felvetettek volna, de azt nem tagadták: Gerkens távozása jól jön nekik. Többen is azt állították, az RTL volt vezére túl szoros kapcsolatot ápolt a miniszterelnökkel szembekerült Simicska Lajossal és üzlettársaival. Mindenesetre több tévés forrásunk furcsának nevezte, hogy a kabinet az utolsó percig lebegtette, milyen is lesz az új reklámadótörvény (Lázár János a múlt héten 5-10 százalékos kulcsokról, Rogán Antal 3-5 százalékról beszélt). Több forrásból is úgy értesültünk, Gerkens leváltása után a kormányból jelezték, a szöveg kész, rövidesen benyújtják. A lebegtetés eredménye, hogy az Európai Bizottság csütörtökön bejelentette, vizsgálatot indított az 50 százalékot is elérő adó ügyében, és az eljárás lejártáig be is tiltotta a progresszív adókulcs alkalmazását.

Úgy tudjuk, Gerkensnek nem csak az afrikai posztot ajánlották fel, legalább két hónapig alkudoztak Rudassal. Információink szerint az édesanyja révén spanyol származású Gerkens Spanyolországba fog költözni.

Beleszeretett a szerepébe

A vezérigazgató állítólag nehezen viselte, hogy a cég luxemburgi vezetői, illetve a társaság regionális alelnöke a „feje fölött” tárgyalt a magyar kormánnyal a reklámadó csökkentéséről. „Beleszeretett a szerepébe: egyébként is küzdő típus, de tavaly nyár óta igazi szabadságharcosnak érezhette magát. Ráadásul azért is zavarta, hogy kihagyták a tárgyalásokból, mert úgy érezte, ezt a háborút a reklámadó ellen ő nyerte meg a fejeseknek” – mondta róla egy volt kollégája.

„Ha lesz háború, lesz haditerv is” – nyilatkozta tavaly májusban a Kreatívnak. Gerkens 2014 tavaszán már tudatosan készült arra, hogy megvédje az RTL pozícióit, ha a kormány vagy más piaci szereplők meg akarnák gyengíteni a nagy súlyú tévétársaságot. Márpedig azt mindenki tudja a médiapiacon, ha az RTL-t támadták, Gerkens nem válogatott az eszközökben. A legbefolyásosabb médiaszereplők listáját hét éven keresztül vezető menedzsert egyszerre tisztelték és félték a piacon, tudták, nem jó vele ujjat húzni. Hivatalosan meg nem erősített információnk szerint az idén lejáró korábbi szerződését épphogy a "háború" kezdetén újították meg, ő legalább is azt nyilatkozta, hogy 2017-ben jár le (a menedzseri szerződéseket rendszerint három évre kötik – a szerk.)

Júniusban a parlament elfogadta a reklámadóról szóló törvényt, melynek felső sávjai szinte kizárólag csak az RTL-t érintették, a tavaly augusztusi bevalláskor a befizetett 1,3 milliárd forintból 1,054 milliárdot a tévétársaság fizetett be, miközben 169 cég tartozik az adófizetésre kötelezett társaságok közé. Az addig viszonylag kevés politikai hírt közlő Híradónál viszont „feltekerték a hangerőt”: folyamatosan közöltek leleplező riportokat fideszes politikusokról, sőt, a miniszterelnök közvetlen környezetéről is. Ráadásul a Híradó nézettségét is sikerült hónapról hónapra növelni: míg 2014 júliusában még 500 ezer volt az átlagos nézőszám, ez az év végére felment egymillió fölé. A Fideszben ma már mindenki készpénznek veszi, ennek is köszönhető, hogy a párt népszerűsége jelentős mértékben csökkent, február 22-én el is veszítették a parlamenti kétharmad szempontjából fontos veszprémi választást.

Erre mondják azt többen is az RTL-ben, hogy a háborút a Híradó stábja nyerte meg, illetve inkább Angela Merkel, aki február 2-án, budapesti látogatásán személyesen is szóba hozta a tévétársaság ügyét Orbán Viktornál. A hvg.hu kormányzati források beszámolói alapján pár hete arról írt, hogy részben a nemzetközi nyomás, részben a romló népszerűségi mutatók miatt novemberben a miniszterelnök felkérésére Lázár János tárgyalásokat kezdett az RTL Group menedzsmentjével. Egy magas rangú kormányzati forrás a hvg.hu-nak azt mondta, már ekkor tapasztalták, feszült a viszony a magyar és a luxemburgi vezetőség között, és azt állította, az RTL Budapestre érkező tárgyalóit ismeretlenek „mintha követték volna”.

A profit mindenekfelett

Ám az RTL háza tájáról való források sem tudják világosan megmondani, hogy mi volt a baj Gerkensszel, milyen indokkal mondtak fel neki. A vezérigazgató mindig hozta a számokat: míg a vetélytárs, a TV2 milliárdos vesztességeket halmozott fel, az RTL még a reklámköltések durva visszaesése idején is profitot termelt a német tulajdonosoknak. 2008 után fegyelmezetten végrehajtotta a leépítéseket, hogy a cég eredményes tudjon maradni.

Az RTL luxembourgi székháza - beleharaptak a kormányba
©

Ugyanakkor forrásaink több – esetenként egymásnak ellentmondó – okfejtéssel is előálltak arra, magyarázhatja a céget 2001 óta vezető Gerkens leváltását. A vezérigazgató erős kézzel irányította céget, bizonyos kérdésekben mindig az ő akarata és elképzelése érvényesült. Erős szövetségese volt a műsorgyártásban is utazó régi barátja, a milliárdos Rákosi Tamás, akinek a cége, az IKO Holding az RTL fő beszállítója, a legtöbb műsort ők készítik. A hvg.hu-nak több tévés forrás is megerősítette, hogy RTL már tendert írt ki egyes műsorokra (többek között visszahoznák adásba az 1 perc és nyersz! című műsort). Volt, aki úgy fogalmazott: „az már eldőlt, az IKO pozíciója nem lesz annyira kizárólagos, mint eddig”. Arra számítanak, a beszállítóknál megtakarítást is el lehet érni, ami tovább növelheti a profitot.

A HVG február elején arról írt, Gerkens meggyengülésében szerepet játszott, hogy az RTL Group „túl drágán” vette meg Rákositól a hét kisebb kábelcsatornát, illetve az IKO RTL-ben lévő 31 százalékos részesedését (az IKO könyveiben egy 27 milliárdos összeg tűnt fel). Ennek az üzletnek a megítélése ma is ellentmondásos. Kérdés, mikor térül meg a beruházás: 2012-ben 1,7, 2013-ban 2,5 milliárdot termeltek a kábelcsatornák, így számolva legalább 12-13 év kell ahhoz, hogy a befektetett pénz megtérüljön. Ugyanakkor az RTL-ben ma is úgy látják, ez az ügylet segített megőrizni a cég piacvezető pozícióját, növelte az értékesíthető reklámidőt, ráadásul a kábelcégektől szedett terjesztési díj egyre fontosabb tétel a tévék bevételei között. Jelentősen növelte a társaság értékét, magyarán, ha valaha is el akarnák adni németek a magyar vállalatot, akkor jóval többet kapnának érte, mint a főcsatornáért önmagában. Ráadásul az IKO kivásárlásáról a végső szót nem Gerkens, hanem a luxemburgi vezetők mondták ki, sőt, az üzlet megkötését az RTL Group legnagyobb tulajdonosa, a Bertelsmann is szorgalmazta.

Végül azt a magyarázatot is hallottuk több forrásból, hogy a regionális alelnök és a vezérigazgató viszonya egy idő után feszült lett. Rudas a reklámadó kivetése után kivételes figyelemmel kísérte a magyar RTL ügyeit, amit forrásaink szerint a nagy szabadsághoz szokott Gerkens nehezen viselt. Főleg, hogy a kormány Rudassal – illetve a luxemburgi topmenedzserekkel – tárgyalt, nem vele.

Ki lesz az utódja?

A jól összecsiszolódott RTL-stáb egysége már tavaly szeptemberben megbomlott. Akkor távozott a vezérigazgató-helyettesi székből Róbert Ákos, majd a regionális alelnök, Rudas tanácsadója lett Bécsben. Róbert szinte a kezdetektől az RTL-nek dolgozott, 17 éven keresztül töltötte be ezt a posztot. Kulcsfontosságú szerepe volt: ő tartotta a kapcsolatot a politikai elittel, éppúgy jó viszonyt ápolt a baloldal és a Fidesz médiával foglalkozó politikusaival.

Kolosi Péter programigazgató
©

Több RTL-es forrásunk is azt hangsúlyozta, a „diplomata simulékonyságával tárgyaló” Róbert a frontok megmerevedése, a kormány tárgyalásoktól való elzárkózása után úgy látta, már nem tud segíteni. Ugyanakkor azt már tavaly is mindenki biztosra vette, ha az RTL nem kapitulál, nem vonul ki az országból, akkor a felek előbb-utóbb visszatérnek a tárgyalóasztalhoz, és akkor újból szükség lesz a tanácsaira. Ám amikor bekövetkezett a pillanat, már Rudasnak adott tanácsokat. Többen is hangsúlyozták, Gerkens jól ismerte a piacot, a médiaügynökségek vezetőit, de hiába töltött 18 évet Magyarországon, a sajátos magyar politikai erőviszonyokat messze nem látta úgy át, mint Róbert. Ha kereste is a kapcsolatot a Fidesz vezetőivel, nem mindig találta a hangot velük.

Vidus Gabriella - esélyes?
©

Szerdán Rudas állományülést hívott össze a cég székházában, ahol forrásaink szerint azt mondta, ő csak ideiglenes vezető, szeretnék, ha magyar vezető kerülne az RTL élére, és az lenne az ideális, ha a jelenlegi menedzsmentből kerülne ki. Tehát továbbra is Kolosi Péter programigazgató és Vidus Gabriella, a reklámidőt értékesítő R-Time vezetője az esélyes. Forrásaink szerint a kereskedelmi tévéknél rendszerint ügyelnek arra, hogy a pénzügyekhez és sales-hoz értő legyen a vezérigazgató, az RTL Groupnál pedig ritka, hogy a tartalommal foglalkozó vezető kapott volna ilyen lehetőséget. Így többen is Vidust tartják a legesélyesebbnek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Sinopharm vakcináját 60 éven aluliaknak adják Kínában

A Sinopharm vakcináját 60 éven aluliaknak adják Kínában

A hermelin, a rejtőzködés nagymestere lett az év emlőse

A hermelin, a rejtőzködés nagymestere lett az év emlőse

Visszatér az amerikai kormányzatba Victoria Nuland, aki többször támadta élesen az Orbán-kormányt

Visszatér az amerikai kormányzatba Victoria Nuland, aki többször támadta élesen az Orbán-kormányt