szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A levegőben gyulladt ki a Magyar Honvédség egyik kiképző repülőgépe csütörtökön. A két pilóta elhagyta a gépet, de egyikük súlyos égési sérüléseket szenvedett. A gép egy, a kilencvenes évek elején beszerzett Jak-52-es volt.

Cikkünk folyamatosan frissül!

Balesetet szenvedett leszállás közben a Magyar Honvédség egyik kiképző repülőgépe csütörtökön – derül ki a Honvédelmi Minisztérium sajtótájékoztatóra szóló meghívójából.

A meghívó szerint a két pilóta elhagyta a gépet, egyiküket a Magyar Honvédség Egészségügyi Központjába (Honvédkórház) szállították.

Benkő Tibor vezérezredes vezérkari főnök csütörtök délután sajtótájékoztatón közölte, egy kiképzési repülés végéhez közeledve a szolnoki bázisrepülőtér fölött tűz ütött ki a Magyar Honvédség egyik Jak-52-es típusú oktatógépén csütörtökön, néhány perccel dél után.

Benkő azt mondta, a kétfős személyzet már megkezdte a leszállást, amikor észrevették, hogy lángok csapnak ki a gép motorteréből. Ezt követően egy gyors süllyedés után landoltak, a leszállást követően leállították a hajtóművet, és mindketten elhagyták a gépet. A tűzoltószemélyzet pillanatok alatt eloltotta a tüzet

MTI / Nagy Lajos

Bár a személyzet elhagyta a gépet, az egyik pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. A sérült pilótát a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ Honvéd Kórház (Honvédkórház) égésplasztikai osztályán ápolják Budapesten. A sérülésének pontos fokát és a felépülésének várható idejét nem tudta megmondani, mint közölte, a sajtótájékoztató idején a pilótát még vizsgálták.

Benkő Tibor elmondta, a csütörtöki repülési feladat mindennapos rutinnak számít, a sérült gépet vizsgálják. Kérdésre válaszolva azt felelte, a repült órák száma az elmúlt években növekedett és arra törekszenek, hogy a pilóták megfelelő felkészítés és kiképzés mellett hajthassák végre feladataikat.

Arra is kitért, hogy a balesetet szenvedett Jak-52-est 1994-ben gyártották. Ezek a gépek rendszeres időszaki vizsgálatokon esnek át, ezen a típuson minden 200 repült óra után műszaki időszaki vizsgálatot kell végezni, a legutóbbi ilyen vizsgálat tavaly októberben volt – emelte ki. A repülő a megengedett 200 órából alig több mint 97-et repült – közölte. Kitért arra is, nem hiszi, hogy bármiféle olyan mulasztás történt volna, ami kiképzetlenségre, felkészületlenségre enged következtetni. Hozzátette, amennyire tudja, ennél a géptípusnál ilyen tűzeset még nem fordult elő. Azt is elárulta, hogy a Magyar Honvédség három Jak-52-es géppel rendelkezik.

Benkő Tibor egy más témában feltett kérdésre válaszolva feltételezgetéseknek és találgatásoknak nevezte a csehországi Gripen-baleset lehetséges okairól az utóbbi napokban megjelent híreket. "Ennek a balesetnek sok összetevője lehet. Lehet műszaki vagy pilótahiba, okozhatták a közrejátszó körülmények is, de lehet ezek kombinációja is, de amíg nem zárul le a vizsgálat, erre nem lehet választ adni" – fogalmazott.

A Magyar Nemzet azt írja, a Jak-52-es típusú gépeket még az Antall-kormány szerezték be Romániából. Jak-52-essel eddig egy katasztrófa történt a Magyar Honvédségben, 2003-ban a Lanecker József ezredes, a 2000-ben felszámolt pápai repülőezred utolsó parancsnoka, és Szász Gábor őrnagy vesztették életüket – írja a lap.

Mint megírtuk: a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája két hete szerdán délelőtt Kecskeméten kiképzési repülésre szállt fel. Nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így "félállásban" maradt. A pilóta végül hasraszállást hajtott végre a repülőgéppel a kecskeméti kifutópályán. Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált.

Ez már a Gripen-probléma volt az idén: márciusban a magyar honvédség egyik Svédországból Magyarországra tartó gépe biztonsági okokból a kassai repülőtéren szállt le, miután a pilóták egyike a műszerkijelzőn eltérést érzékelt. Májusban pedig az egyik Gripen a csehországi Cáslav katonai repülőtéren túlfutott a leszállópályáján, a pilóták pedig katapultáltak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!