szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Vincze Mártonnak jogerősen 900 ezer forint pénzbüntetést kell fizetnie, és két év hat hónapra eltiltották a közúti autóvezetéstől. A több évtizede versenyző ralis rosszul járt a másodfokú ítélettel, mert első fokon kíméletesebb volt vele a bíróság. Hende nem volt ott a tárgyaláson.

A Balassagyarmati Törvényszék hétfőn jogerősen bűnösnek mondta ki közúti baleset okozásának vétségében Vincze Márton raliversenyzőt, aki 2013. szeptember 19-én ütközött össze a Hende Csaba akkori honvédelmi minisztert szállító autóval a Nógrád megyei Nagylóc határában.

MTI / Komka Péter

A versenyzőt 900 ezer forint pénzbüntetésre és két év hat hónap közúti járművezetéstől eltiltásra ítélték. A vádlottnak 369 ezer 514 forint bűnügyi költséget is meg kell fizetnie. Az ítélet ellen további fellebbezésnek nincs helye. 

Tavaly novemberben 200 ezer forint pénzbüntetésre és tíz hónap közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte Vincze Mártont a Balassagyarmati Városi Bíróság. Az első fokú ítélet nem vált jogerőssé, mert az ügyész mindkét tételnél súlyosbítást kért, a vádlott és védője pedig a járművezetéstől eltiltás miatt fellebbezett.

MTI / Lakatos Péter

A tanácselnök a hétfői döntést indokolva azt mondta, a törvényszék nagyobb nyomatékot tulajdonít a súlyosbító körülményeknek, így annak, hogy a vádlott magáncélra vett igénybe egy közutat, és tudatosan szegett meg közlekedési szabályokat.

A hétfői tárgyaláson, ugyanúgy, mint az első fokún, csak a vádlott és védője jelent meg a baleset résztvevői közül.

Engedély nélkül száguldoztak

Vincze Márton 2013 szeptemberében egy versenyre készülve tesztelte autóját a Nagylóc és Zsúnypuszta közötti szerpentinen, amikor járműve frontális átfedéssel ütközött a miniszteri autóval. A balesetben a vádlott és utastársa, valamint Hende Csaba és sofőrje is csonttöréses sérüléseket szenvedett. A tesztelés idején CB-rádiós, láthatósági mellényt viselő emberek biztosították a szakaszt, ugyanakkor a tesztelésre nem volt engedélyük.

Másodfokon új szakértő meghallgatásával folytatódott hétfőn a tárgyalás. A vádlott ügyvédje magánszakértői véleményt csatolt, amely szerint a Hende Csabát szállító Audi a bal oldali sávot is igénybe véve érkezett a baleset helyére, a másik két vélemény szerint Vincze Márton lépte át a záróvonalat.  A hétfőn meghallgatott szakértő a rendelkezésre álló nyomokból készített matematikai szimulációval arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy az Audi a saját sávjában közlekedett, és a védelem által felkért kollégája szerinte rosszul, 10-15 méter eltéréssel pozicionálta a baleset helyszínét.

Perbeszédében az ügyész hangsúlyozta, amikor a vádlott nem felmentésért, hanem enyhítésért fellebbezett, elfogadta a büntetőjogi felelősséget, és azt mondta, a helyzet abból alakult ki, hogy Vincze Márton lényegében versenypályának használta a közutat. 

A védelem ezúttal is azt kérte, hogy a több évtizede sikeres autóversenyzőt, a több száz magyar bajnokságot megnyerő Vincze Mártont ne tiltsa el a bíróság a járművezetéstől, mert ez egzisztenciális kérdés is. Az ügyész szerint a közúti eltiltás nem korlátozza a versenyzést, Vincze Márton viszont azt mondta, hogy raliversenyen jogosítvány nélkül nem lehet versenyezni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!