Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe6bf0f0-a098-4ad2-af5d-c717e7dfacb5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik. A törvényhozók változtatni akarnak ezen, de mivel járhat mindez a fogyasztók szempontjából?","shortLead":"A mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik. A törvényhozók változtatni akarnak ezen, de mivel...","id":"20250604_gumiabroncsok-kopasa-euro-7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6bf0f0-a098-4ad2-af5d-c717e7dfacb5.jpg","index":0,"item":"de2c9984-0161-42a8-b1ea-aaefa6f2e99b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_gumiabroncsok-kopasa-euro-7","timestamp":"2025. június. 04. 13:26","title":"Túl gyorsan kopik vagy túl drága? Új szabályozás szűkítheti az autógumik választékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a421cf01-fe33-4e55-a772-9996e0a35030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korlátozott körben már a felhasználók is próbálgathatják a Google újdonságát, amelynek elég elküldenie a bevásárlólistát, hogy aztán beszerezzen mindent a netről. ","shortLead":"Korlátozott körben már a felhasználók is próbálgathatják a Google újdonságát, amelynek elég elküldenie...","id":"20250605_google-project-mariner-mesterseges-intelligencia-bongeszo-iranyitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a421cf01-fe33-4e55-a772-9996e0a35030.jpg","index":0,"item":"c74940f0-4b9b-4f1a-a8e4-c18fc8cdf0e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_google-project-mariner-mesterseges-intelligencia-bongeszo-iranyitasa","timestamp":"2025. június. 05. 08:03","title":"Itt a Google újdonsága, ami átveszi az irányítást a böngészője felett, aztán megcsinál mindent, amit kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edb51f30-481c-4dd0-97a6-ea14d4b7f441","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pánikba eshetett, ezért zuhant tengerbe a 19 éves lány, akit előzetes tapasztalatok nélkül, a tengerpartról választottak ki, hogy egy reklámklipben szerepeljen.","shortLead":"Pánikba eshetett, ezért zuhant tengerbe a 19 éves lány, akit előzetes tapasztalatok nélkül, a tengerpartról...","id":"20250605_19-eves-lany-halt-meg-egy-reklamvideo-forgatasan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edb51f30-481c-4dd0-97a6-ea14d4b7f441.jpg","index":0,"item":"1e3baffe-b3bd-43e2-8454-e65081f7e49f","keywords":null,"link":"/elet/20250605_19-eves-lany-halt-meg-egy-reklamvideo-forgatasan","timestamp":"2025. június. 05. 14:41","title":"Szörnyethalt egy fiatal nő, mert pánikba esve kioldotta magát az ernyőjéből és lezuhant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb4cbc89-dd8c-4dad-b26a-79db9d6e8c8f","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Ha valaki életmódváltás helyett májregeneráló szerekkel próbálja az alkoholtól megviselt egészségét helyrehozni, az kétszeresen is veszít: kidob egy csomó pénzt az ablakon, és az állapota sem javul. Érdemes egy görbe este után fájdalomcsillapítót bevenni? Mire találták ki valójában a májvédő szereket? Mi az a diszulfirám-szerű hatás, amitől megtapasztalhatjuk a poklot?","shortLead":"Ha valaki életmódváltás helyett májregeneráló szerekkel próbálja az alkoholtól megviselt egészségét helyrehozni...","id":"20250604_alkohol-majvedo-szerek-masnapossag-mariatovis-legalon-kapszula-fajdalomcsillapito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb4cbc89-dd8c-4dad-b26a-79db9d6e8c8f.jpg","index":0,"item":"4998072d-7147-4d7e-b22c-abe0cbef54b8","keywords":null,"link":"/360/20250604_alkohol-majvedo-szerek-masnapossag-mariatovis-legalon-kapszula-fajdalomcsillapito","timestamp":"2025. június. 04. 20:00","title":"Van egy rossz hírünk: a májvédő és másnaposságűző csodaszerek semmit nem érnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eef1ee7b-c967-4d34-99c6-2137779b56ad","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Közel 20 millió forinthoz juthat, akinek van egy jó ötlete, megfelelő (energia) közössége, megújuló energiát szeretne használni, és életképesnek bizonyul a terve. A támogatás mellett végigkísérik a megvalósítási folyamaton is. A lehetőség hét elején nyílt ki, és szeptember végéig lehet jelentkezni, például akár társasházi energiaközösségeknek is.","shortLead":"Közel 20 millió forinthoz juthat, akinek van egy jó ötlete, megfelelő (energia) közössége, megújuló energiát szeretne...","id":"20250605_energiakozossegek-europai-unios-palyazat-tamogatas-penz-eecf-megujulo-energia-transzformator-kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eef1ee7b-c967-4d34-99c6-2137779b56ad.jpg","index":0,"item":"67c78a8f-cd9e-43bf-b94e-25ba60ebff73","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_energiakozossegek-europai-unios-palyazat-tamogatas-penz-eecf-megujulo-energia-transzformator-kozpont","timestamp":"2025. június. 05. 14:38","title":"Milliókat tol az EU az energiaközösségek alá, lehet, hogy az ön környékén is van ilyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d2bc22-2922-4f08-9dba-40a7a734faff","c_author":"Somfai Dávid","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője többek közt a köztársasági elnöktől érkezett „javaslatokkal” magyarázta a törvénytervezet szavazásának elhalasztását. A Sándor-palota megkeresésünkre adott válasza alapján azonban „nem egyedi eset”, hogy észrevételeket küldenek egy készülő jogszabályhoz.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője többek közt a köztársasági elnöktől érkezett „javaslatokkal” magyarázta a törvénytervezet...","id":"20250605_A-koztarsasagi-elnok-csupan-eszreveteleket-jelzett-az-elhallgattatasi-torvennyel-kapcsolatban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d2bc22-2922-4f08-9dba-40a7a734faff.jpg","index":0,"item":"027d9de1-4e64-42ae-a22c-f5b0fb7bdb80","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_A-koztarsasagi-elnok-csupan-eszreveteleket-jelzett-az-elhallgattatasi-torvennyel-kapcsolatban","timestamp":"2025. június. 05. 17:23","title":"A köztársasági elnök „csupán észrevételeket jelzett” az elhallgattatási törvénnyel kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","shortLead":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","id":"20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49.jpg","index":0,"item":"4407eece-9296-4c63-a71d-60dc4fadb2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. június. 05. 14:28","title":"Legfeljebb tíz évre lehet majd felfüggeszteni a magyar állampolgárságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","shortLead":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","id":"20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3.jpg","index":0,"item":"5bef8ba0-904f-4df7-a0d4-cd4d10782041","keywords":null,"link":"/kultura/20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","timestamp":"2025. június. 04. 16:38","title":"Kórházba került Krasznahorkai László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így kerülheti el a zsúfolt pótlóbuszokat a metrófelújítás idején
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A metrórekonstrukció mindig garantálható káosszal jár, márpedig nemsokára abból is a legnagyobb jön: novemberben indul a város legforgalmasabb vonalának, a 3-as metrónak a felújítása. Pótlóbuszból nem lesz hiány, de van pár ötletünk arra, miképp kerülheti el a használatukat úgy, hogy közben gyorsabban, és főleg kényelmesebben be is jut a városba. Szavazzon: Ön hogy fogja elkerülni a metrópótlókat?
Emlékszik még, milyen felfordulással járt, amikor egyszerre volt a Széll Kálmán tér felújítása, a 4-6-os pótlás, és fonódóvillamos-építés? Hasonló buli várható a 3-as metró felújításakor is. A hangulat felidézésére hallgassuk meg az alábbi számot!
A fővárosi közgyűlés döntése szerint a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítása idén novemberben indul meg, és két ütemben zajlik majd: a Főmterv-Uvaterv Origo.hu által is közölt tervei szerint az első szakaszban Újpest-központ és a Lehel tér, valamint Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között fogják buszokkal pótolni a 3-as metrót.
Stiller Ákos
Mindeközben sűrítik majd a Keletiig közlekedő 20E-t és 30-as családot, kettő helyett három kocsival, gyakrabban, és a Lehel térig hosszabbítva fognak közlekedni a 12-es villamosok Rákospalotáról, valamint a 34-es és a 106-os buszok Óbudáról járnának a Lehel térig.
A déli szakasz tehermentesítésére az M5-ös-bevezetőn a gyáli buszok és a 254E, valamint a 200E és a 136E is a Nagyvárad térig járna be, továbbá új buszjáratot indítanak 223E néven Pesterzsébet központja és a Boráros tér között.
A 3-as metró pótlására újra beindítják majd az 1A villamost is a Bécsi út/Vörösvári út és a Népliget között, és sűrítenék az 1-es, 2-es, 4-6-os, valamint a 14-es villamosok járatát, bár a körúti villamosok kapacitása így is a maximumán van.
Mindezek mellett természetesen a metrópótló buszok is mindenhol ott lesznek, 150 darabot vesznek erre a célra. Ám önmagában ezekkel helyettesíteni a csúcsidőben 2-3 percenként járó, kb. 1100 embert szállító metrószerelvényeket lehetetlen volna, a Főmterv számítsai szerint még akkor is csak legfeljebb a metró kapacitásának 70-80 százalékát tudnák elvinni, ha a másfél percenkénti lámpaváltásoknál kettesével tudnának áthaladni. A BKK szerda délután kiadott közleménye pedig arról ír, hogy a pótlóbuszjárat a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, legalábbis a metró nyomvonalát követő buszjáraton ennél nagyobb kapacitás nem biztosítható.
Idejétmúlt szemlélet, hogy a főváros a metró pótlásakor szinte csak a megszokott megoldásokban tud gondolkodni, innovatív elképzelések nélkül - mondta a hvg.hu-nak Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, aki hiányolta pl. a metrófelújítás tervezéséből, hogy a metrót potenciálisan helyettesítő vasút- és villamoshálózat minimális fejlesztése nem képezte részét a keretnek, ennek hiányában viszont jelentősen több kötöttséggel kell szembenézni. Egy ekkora beruházásnál bele kellene, hogy férjen a 14-es villamos átadása óta kapacitáshiányos északi végállomásának fejlesztése, illetve - akár ideiglenes vágányokon - a villamosok behozatala a Nyugatiig. Ilyen ideiglenes vágányokat a Margit híd felújításánál is felfektettek a hídra, emlékeztetett a szakember.
Összeszedtünk pár alternatívát, amellyel talán kiválthatja a zötykölődést a metrópótló expresszbuszon, akinek nem fűlik a foga ehhez.
Itt az idő, hogy a vasút is besegítsen
Az első megoldás: Kőbánya-Kispest és a Nyugati pályaudvar között történetesen közlekedik vonat, csak ez nemigen szokott eszünkbe jutni. Úgy tudni, az onnan érkező vasúti kapacitás majdnem a maximumon van, de ha óránként még egy szerelvényt be lehetne szuszakolni ide, azzal lényegében már tízpercenként indulna egy vonat irányonként a két állomás között. Így már csak egy akadály maradt a metrópótló vasút előtt: az intercity- és gyorsvonatokra Budapesten belül nem érvényesek a BKK-bérletek, sőt a jegy mellé intercity- és gyorsvonati pótjegyet is kellene venni. A MÁV-nak tehát meg kellene egyeznie a fővárossal, hogy a metrópótlás ideje alatt BKK-bérlettel igénybe lehessen venni a vasutat Kőbánya-Kispest és a Nyugati között. Persze, sima személyvonatokkal is be lehet jutni a Nyugatiba, igaz akkor kevesebb vonat közül választhatunk. A Kökin eleve sokan leszállnak a vonatokról, tehát arra a Nyugatiig tartó párperces szakaszra vélhetően lenne elegendő hely, ha más nem, akkor álló.
Hasonlóan innovatív ötlet lenne az észak-pesti lakosoktól, ha a Nyugatiig a váci vasútvonalat használnák, amelyről Rákospalota-Újpestnél ugyanúgy át lehet szállni a 12-es és 14-es villamosra, mint a metrópótlón aszalódás után Újpest-központnál. Ráadásul itt csak személyvonatok közlekednek, melyekre pótjegy se kell, igaz, itt valamivel ritkábban járnak.
Magát a metrópótlózást is ki lehetne maxolni: Ekés András szerint az Üllői út és a Váci út is alkalmas arra, hogy legalább csúcsidőben, bizonyos megállókat kihagyó, gyorsjáratként is közlekedő metrópótlókat indíthassunk. Mivel az állomások egy része jóval forgalmasabb a többinél, lenne is relevanciája a csak néhány helyen megálló expressz metrópótlóknak, melyek így felvehetnék a versenyt még akár a metró menetidejével is, állítja a szakember.
De hogy a belvárost a pesti rakparton békésen elkerülők se meneküljenek a pótlódömpingtől: ott is közlekedhetne a metrópótlók egy része ritkább követéssel, a hidak alatt kialakított megállókból pedig egészen jól elérhető lenne a belváros, és kapcsolatot így is teremtene a 2-es és 4-es metróval, a 4-6-ossal és a 7-esekkel is.
Stiller Ákos
Bubival a belvárosban
Szintén némi tarifális innovációra volna szükség a következő ötlethez: ugyan, a metrórekonstrukció idején miért is ne vehetnék igénybe a BKK-bérletek tulajdonosai a közbringa rendszert - ingyen? A Bubinak vannak kihasználatlan kapacitásai, a bevételkiesést pedig talán elnézzük majd annak a pár embernek, aki mondjuk a Kálvin tér és a Nyugati között a bringasávban húz tovább, így mentesítve a túlterhelt autósávokat, a tömött villamosokat és a metrópótlókat is.
Gyalog, egészségesen!
A metrópótlás szűk keresztmetszete a Kiskörút lesz: itt van a legkevesebb hely, de itt a legrövidebbek megállók, ráadásul a pótlóbuszok a Ferenciek terét elkerülik: aki tehát a Ferenciek tere-Kálvin tér-Astoria-Deák tér négyszögben közlekedne, jó eséllyel így is sétára kényszerül. És Budapest gyönyörű belvárosában sétálni öt-tíz percet miért volna rosszabb, mint szaunázni egy metrópótló buszon?
A stoppolás az új tömegközlekedés!
Végezetül emlékezzünk vissza a BKV-sztrájkok idejére! A Negyedik köztársaság! nevű csoport által meghirdetett "BKV-pótló" nevű kezdeményezés egy szuperkorszerű formája volt az autómegosztásnak vagy a telekocsizásnak. Mint a szerveződés írta Facebook-oldalán: "ez egy jó alkalom arra, hogy megmutassa Budapest, mennyire képes segíteni önmagán, mennyire vagyunk képesek egy kicsit rendesek lenni egymással". Miért ne indulhatna most is újra ez a kezdeményezés? Sokan ülnek egyedül vagy másodmagukkal az autóban, akik szívesen beszélgetnének az úton, ez az egyszeri utasnak is remek muri lehet, ráadásul elkerülné a metrópótlókat.
Az éjszaka sem volt eseménytelen a techguru és az elnök hirtelen kitört csatájának fényében, Musk Trump kongresszusi felelősségrevonására szólított fel, míg Steve Bannon felvetette, hogy a Tesla-vezér is egy illegális bevándorló lehet és szerinte a milliárdost ki kellene toloncolni az országból.