Tetszett a cikk?

Az ellenzéki pártok legtöbbje eleve elesik az ingyenes tévés hirdetések lehetőségétől, miközben a népszavazási kampányra csak pár milliót tud mozgósítani a kormányzati milliárdokkal szemben. Megnéztük, ilyen körülmények között mit terveznek híveik meggyőzésére.

A kvótanépszavazáson egyetlen – nem túl meghatározó – ellenzéki párt, a Magyar Liberális Párt agitál az IGEN mellett  – ami a pontos kérdést nézve azt jelenti, Brüsszel nyúljon át az Országgyűlés feje fölött a kötelező betelepítési kvóta ügyében. Fodor Gáborék annyira komolyan veszik a kampányt, hogy 10 milliós folyószámlahitelt vesznek fel, ebből néhány óriásplakátra és főleg netes kampányra futja.

A kormányzati kampány már hetek óta dübörög
Fazekas István

Az LMP "nem-párti", de a kvótanépszavazást és a kampányt felesleges cirkusznak tartja, így részt sem vesz benne. Gál József szóvivő azt mondta, fontos, hogy az EU "ne dönthessen a fejünk fölött", de ennek a népszavazásnak bármi lesz a végeredménye, nem befolyásol semmit. Az LMP választóira bízzák a döntést, így értelemszerűen ez a párt ússza meg legkevesebből a következő hónapot.

Akik a távolmaradásra buzdítanak

A többi baloldali ellenzéki párt távolmaradásra buzdít, de csak néhányuk és csak részben teszi ezt összefogva. A többségnél egyelőre a szlogenek is titkosak.

Az MSZP-ről annyit tudni, hogy tízmilliókkal számol költségként, lesznek hirdetések és reklámszpotok – a baloldali pártok közül egyedüliként, hiszen a törvény szerint népszavazási kampányban csak a frakcióval rendelkező pártok hirdethetnek ingyenesen a tévében és rádióban. Azt azonban, hogy milyen szlogennel készülnek, egészen soká árulják el: először a hétvégén ülésező választmány, majd a frakció ismerheti meg azt. Az eddigi mondanivaló lényege, hogy az otthonmaradással szavazzanak az emberek az EU-tagság mellett.

DK

Ugyanez a mondanivaló lényege a Demokratikus Koalíciónál is, sőt a szlogen is éppen ezt fedi le: "Maradj Otthon, Maradj Európában!", illetve: "Ne menj el a Fidesz Európa-ellenes álnépszavazására!". Ugyanez lesz a Facebookon is, csak rövidebben. Ott még lesz 3 kampányfilm, kampánydal, és külön Gyurcsány Ferenc-kisfilm is – ezeket a pénteki kampánynyitón mutatják be. Meg egy meglepetést.

Gyurcsány Ferenc szeptember 22-én Londonban is kampányol. A hivatalos kampányzárójuk október elsején, egy élőlánc lesz a parlament körül, azonban a szavazás napjára – másnapra – ígérnek egy meglepetést.

Az DK-nak az eddigi hírek alapján ugyanaz az üzenete, mint az MSZP-é, de Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció kampányfőnöke azt mondja,

"gyerekes lenne azon vitatkozni, hogy ki mondta előbb"

(egyébként ők), a végeredmény fontos, így Molnár szerint az sem mérvadó, ki milyen megfontolásból marad otthon: rájuk hallgat, ebédelni vagy inkább kirándulni van kedve. Bár az üzenet ugyanaz, a DK nem kampányol közösen az MSZP-vel.

A párt nagyjából 10 milliót költ majd a következő egy hónapban – bár a gyűjtés folyamatos –, lesz netes és óriásplakát-kampány – de most nem a Simicska-féle Mahirral szerződnek –, aktivistáik kint lesznek az utcán, vezető politikusok is járják az országot, meglepő húzásokkal is készülnek. A kampányra hitelt nem vesznek fel.

Az Együtt elnöke, Szigetvári Viktor azt mondja, "az anyagi lehetőségeikhez mérten" aktív kampánnyal készülnek, lesznek például Facebook-hirdetések, de az óriásplakátkampányt közösen csinálják a Bokros Lajos vezette Momával és a PM-mel, de még így is csak kétheti kampányolásra futja. Ezek azok a pártok, amelyekkel nemcsak az otthontartásban, hanem a menekültkérdés, illetve határkerítés megítélésében sincs eltérés, de most nincs is összefogáskényszer – mondja Szigetvári, aki szerint ez most jó is, mert így a különböző kultúrájú, más értékrendű szavazókat is el tudják érni. Szerinte együtt nem lennének hatékonyabbak. A szlogent még nem árulja el, de szerinte

"lesz belőle ámulás".

A nagyvárosokban az Együtt aktivistái szórólapoznak, és az uniót támogató aláírásokat gyűjtenek majd. De az "Orbán Viktor az ország leggazdagabb embere" installációjuk is járja majd az utakat.

Együtt

"Nem a mobilizáció, hanem a demobilizáció a cél, azt kell elmondanunk, hogy miért nem kell részt venni a népszavazáson. Emögé kell politikai, emocionális tartalmat adni." Saját kampányukra 3-5 milliót, a közös óriásplakátra 10-20 milliót költhetnek, utóbbira adományokat gyűjtenek (Összehasonlításképp: a Magyar Kétfarkú Kutya Párt több mint 22 milliót gyűjtött össze eddig a kvótanépszavazás elleni kampányára, amely online gyakorlatilag már zajlik is.) Hitelt az Együtt sem vesz fel, főleg, hogy most szabadult meg az előző országgyűlési kampányra felvett adósságtól. Szigetvári egy tévévitát is szeretne.

Érvek a bojkott mellett

A baloldali pártok népszavazás-bojkottját többször is élesen bírálta Lázár János miniszter, sunyinak és antidemokratikusnak tartja azt, de Fodor Gábor liberális politikus is azzal érvelt még korábban az ATV-ben, hogy "a fotelből nem lehet forradalmat csinálni", nem lehet az embereket passzivitásra biztatni. Ha a választók 40 százaléka megy el, 80-90 százalékos lesz a nemek aránya, a Fidesz akkor is ünnepelni fog – tette hozzá Fodor. Vannak olyan elemzők, amelyek szintén nem értenek egyet ezzel, több civil szervezet – és egyébként a hangulatjavító ellenkampányt végző Kétfarkú Kutya Párt – is az érvénytelenül szavazásra buzdít.

Mutatjuk, milyen plakátokkal jön a Kétfarkú Kutya Párt

Eddig nem használt elemek is lesznek a párt ellenkampányában.

"Lázár János ne oktasson demokráciából" – reagált Molnár Csaba DK-s politikus, aki szerint a népszavazás Orbán állításával ellentétben valójában az ország uniós tagságáról szól. Ha érvényes lesz a szavazás, az Molnár szerint a kilépés előszobáját jelentené. "A demokratikus véleménynyilvánítás része az is, ha magát a kérdést is elutasítjuk, azt pedig a távolmaradással lehet. Rossz kérdésre nem lehet jó választ adni, se igent, se nemet."

Szigetvári Viktor szerint nem lehet azt mondani, hogy egy bonyolult politikai kérdésben csak egy helyes megoldás van, ugyanolyan legitim, hogy valaki a távolmaradásra, más meg az érvénytelen szavazatra buzdít. Ez nem gyávaság, aktívan kampányolnak majd – például beszélni kell a kormány embertelen gyűlöletkampányáról is –, konfrontálódva a Fidesszel. Ha a kérdés máshogy szólna a kvótáról – például jobban közelítene a valós uniós helyzethez –, már az igen mellett kampányolna.

A Jobbik ugyanazt mondja, mint a kormány, csak másképp

A Jobbik – a kormánnyal megegyezően – a nemmel szavazás mellett kampányol, de azt, hogy milyen szlogenekkel, nem árulta el Z. Kárpát Dániel. Egy kampányfilmmel készülnek – amelyen még az utolsó simításokat végzik, várhatóan 10 napon belül mutatják be. Ebben elmondják majd, hogy öngyilkossággal felérő lépés lenne támogatni a betelepítést, illetve aki a tudatos betelepítést támogatja, az hazaáruló. Emellett a kormány intézkedéseit is bírálják: hogyan lehet, hogy több ezer ember masírozik át a "hermetikusan lezárt határon", miért nincs saját határőrség, hogyan fogadhat el a kormány Brüsszelben a kommunikációjától eltérő dokumentumokat – mondta Z. Kárpát Dániel. Azt, hogy a filmben a két üzenetcsoport milyen arányban szerepel, még nem dőlt el véglegesen.

Emellett főleg netes kampánnyal készülnek, az utcákon már most is kint vannak az aktivisták – más ügyek miatt –, ott drámai változás nem lesz. Óriásplakátokkal viszont nem készülnek.

"Felesleges, a legkisebb faluban is ott vannak a kormány kék plakátjai."

Azt még nem tudta megmondani, mennyiből hozzák ki a kampányt, ez a film költségein múlik, költséghatékonyságra törekszenek. Z. Kárpát Dániel szerint a nemek győznek toronymagasan, a fő kérdés, hogy érvényes lesz-e a népszavazás. Ha nem, az a politikus szerint Brüsszel kezébe adna óriási fegyvert a betelepítéssel kapcsolatban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!