szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapításai szerint a hétfői metróbalesetben szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein. A BKV a téli időjárást hibáztatja, és a korábbi információkkal szemben már csak nyolc könnyebb sérültről tud.

Reggel a Pillangó utcai állomásnál egy érkező metrószerelvény nekiütközött az előtte lévő, már az állomás peronja mellett álló vonatnak – idézte fel az NFM Közlekedésbiztonsági Szervezet.

Mindkét járat az Örs vezér teréről a Déli pályaudvar felé tartott. Mindkét szerelvényben és a pályában jelentős anyagi kár keletkezett. Ezen szakaszon a hétvége óta automata üzemmód helyett kézi vezetéssel közlekednek a járművek a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt.

A szervezet szerint a további szakmai vizsgálat irányát a vonatok adatrögzítőiből kinyert információk határozzák meg. Az álló szerelvény adatrögzítőjéből az ott tárolt adatok már a helyszínen kinyerhetők voltak, az érkező és ráfutó szerelvény adatainak kimentéséhez azonban kocsiszínbe kell vontatni a járművet.

Az adatrögzítők adnak választ a többi között arra, hogy milyen sebességgel közlekedtek az érintett járművek, mikor nyitották és zárták az ajtókat, "mikor történt vontatás-fékezés és működött-e a csúszásvédelem". Az adatok elsődleges értékelése szerdára várható.

A szervezet jelezte: az eddigi információk szerint nincs összefüggés a hétfői baleset és a 4-es metrón a múlt hét pénteken történt vasúti események között, mivel utóbbi esetben "az általános védelmi rendszer lépett eddig még ismeretlen okból működésbe, amelynek feladata, hogy áramtalanítsa a metrót, ha valamilyen idegen tárgy kerülne a pályára".

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azt mondta, várhatóan kedd reggeltől jár újra teljes vonalon a 2-es metró. Közölte, műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) korábban közölte, hogy öt mentőegységet riasztottak a balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba zúzódásokkal, végtagsérülésekkel, a helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban.

A BKV egy sajtóközleményt is kiadott, amelyben már csak nyolc könnyebb sérültről írtak, bár a rendőrség reggel még két súlyos sérültről is beszámolt az elsődleges információk alapján.

"Valószínűsíthető, hogy a baleset a téli időjárás, azaz nem műszaki hiba miatt következett be, annál is inkább, mert a járműnek olyan korszerű fékrendszere van, mely megfelel minden vonatkozó szabványnak és előírásnak, valamint NKH-engedéllyel is rendelkezik" – írta a BKV.

"Ezúton is hangsúlyozzuk, hogy a baleset nem a sokat emlegetett M3-as metró, hanem az M2 vonalán, és nem járművezető nélküli szerelvénnyel történt" – tették hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!