Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mindezt azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor az ukrán titkosszolgálattal való összejátszással vádolja a Tisza Pártot.","shortLead":"Mindezt azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor az ukrán titkosszolgálattal való összejátszással vádolja a Tisza Pártot.","id":"20250513_Lazar-meglepetest-igert-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-szerdai-ulesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"41e03b2e-7bce-4a6a-913e-f2a5ad936e4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Lazar-meglepetest-igert-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-szerdai-ulesere","timestamp":"2025. május. 13. 20:46","title":"Lázár meglepetést ígért a nemzetbiztonsági bizottság szerdai ülésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","shortLead":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","id":"20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379.jpg","index":0,"item":"6347dbba-88eb-4782-aff1-b74f4218d96b","keywords":null,"link":"/elet/20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","timestamp":"2025. május. 13. 11:43","title":"Szennyezett vizű patakban fürdőzött unokáival az oltástagadó amerikai egészségügyi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e720931-35cf-49f1-86d8-0a9f6ac49db2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„A magyar miniszterelnök attitűdje, remélem, kijózanítóan hat Romániában a magyarságra” – írta.","shortLead":"„A magyar miniszterelnök attitűdje, remélem, kijózanítóan hat Romániában a magyarságra” – írta.","id":"20250512_tompa-andrea-orban-viktor-tihanyi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e720931-35cf-49f1-86d8-0a9f6ac49db2.jpg","index":0,"item":"79a9a71b-3c5a-4736-b149-be20c531f221","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_tompa-andrea-orban-viktor-tihanyi-beszed","timestamp":"2025. május. 12. 12:24","title":"Tompa Andrea Orbán tihanyi beszédéről: Árulás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","shortLead":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","id":"20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157.jpg","index":0,"item":"66b58201-93e5-4b60-8a0c-cc5c421843e5","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","timestamp":"2025. május. 12. 13:25","title":"869 buszt vesz a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","id":"20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f.jpg","index":0,"item":"966c5b92-ef9d-4c81-bbe0-bb7702390d72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","timestamp":"2025. május. 14. 07:21","title":"A legdrágább, több milliárd forintos tétel ez a 77 éves apró Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","shortLead":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","id":"20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867.jpg","index":0,"item":"ba67cb3e-df34-4616-a90a-af4091a7007b","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","timestamp":"2025. május. 12. 13:32","title":"A frissen ragasztott kárpit árulta el a kokaint csempésző szerb sofőrt Röszkén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b580a1ce-17b3-443c-b855-04cf1bf48c3e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A világ hetedik Disneylandje Abu-Dzabiban nyílt meg, az eseményre pedig egy dubaji cég készült látványos műsorral.","shortLead":"A világ hetedik Disneylandje Abu-Dzabiban nyílt meg, az eseményre pedig egy dubaji cég készült látványos műsorral.","id":"20250513_abu-dzabi-disneyland-dron-show","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b580a1ce-17b3-443c-b855-04cf1bf48c3e.jpg","index":0,"item":"bb97b6da-d517-48cd-bfd4-159df1d0cc50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_abu-dzabi-disneyland-dron-show","timestamp":"2025. május. 13. 18:03","title":"9000+ drón emelkedett a magasba Abu-Dzabiban, a látvány magáért beszél – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","shortLead":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","id":"20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86.jpg","index":0,"item":"94f798ac-bc9e-4b19-b323-2085efabab70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","timestamp":"2025. május. 13. 10:25","title":"Korlátozták a pár perces ingyenes parkolást a ferihegyi repülőtéren, káosz lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Torlódó villamos: milliárdokért áll a dugóban, pedig lenne filléres megoldás
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hol a Kolosy téren, hol a Lukács fürdő előtt, hol a Vörösvári úti végállomásnál torlódnak fel a villamosok, és ez a többi vonallal hangoltság miatt még a város másik végén is nap mint nap felborítja a menetrendet. A BKK tud a problémáról, de nem kaptunk rá választ, mit kíván tenni ellene. Pedig több pofonegyszerű beavatkozással is orvosolni lehetne a helyzetet.
Egyes szakmai berkekben már csak „torlódó villamosoknak” hívják a fonódót, hiszen a járművek a vonalon több helyen is rendszeresen kénytelenek akár 5-10 perceket vesztegelni. A legrosszabb a helyzet a Szent Lukács Gyógyfürdő előtt, ahol a Margit körút beállása, illetve egy rosszul beállított lámpa miatt az autók egészen a Komjádi Béla utcáig, egy megállónyit torlódnak vissza.
A villamos itt a közúti forgalommal közös sávban halad, így a csúcsforgalomban rendszeresen kényszerül hosszú ácsorgásra. Pedig a különböző vonalak hangoltsága miatt a Frankel Leó úton elakadó villamosok egész Buda közlekedését fel tudják borítani. Például a Lukács fürdő előtt csak 3 vagy 4 percet megcsúszó 17-es villamos egészen pontosan a 61-essel együtt fog végighaladni az Alkotás utcán és a 47-essel karöltve a Fehérvári úton, ezzel a fél budai hálózaton dupla várakozási időket okozva.
hvg.hu
De nem ez az egyetlen neuralgikus pontja a Bécsi úti vonalnak, már egy éve, a hálózat elindulásakor is megírtuk, hogy rengeteg a probléma az új rendszerrel – ezeket azóta csak részben sikerült kijavítani. A Bécsi úti végállomás kapacitását egyszerűen szűkre tervezték, ezért – noha itt már javult a helyzet – csúcsforgalomban még mindig megesik, hogy egyszerre két-három villamos vesztegel a peron előtti lámpánál.
A Kolosy téren is mindennapos volt, hogy egy egész megállónyit torlódtak vissza a villamosok a lámpától, itt viszont módosítottak a lámpacikluson és betiltották a jobbra kanyarodást is, és ez lényegében megszüntette a dugókat.
A BKK is tud a problémákról, de egyelőre nem lép
Az eredeti terv szerint a célforgalom kivételével kitiltották volna a villamossal közös sávban haladó szakaszokról az autókat, de a pletykák szerint ezt maga a Bécsi úton autóval munkába járó főpolgármester vétózta meg. Bárhogy volt is, az autók átterelése a Lajos utcáról az Árpád fejedelem útjára egyből perceket hozna, és sokkal menetrendszerűbb lenne a 17-19-41-es villamos. De a helyzetet akár a Lukács fürdő előtti lámpa áthangolása is javíthatná, mely nagyon rövid zöldet ad a körút felé haladó autósoknak, ha pedig a parkolókat szüntetnék meg, a közúti forgalmat el lehetne választani a villamosétól.
A Közlekedő Tömeg szakblog azt javasolja, hogy a Margit híd felé haladó irányba teljesen tiltsák ki az autókat a Bécsi és Frankel Leó útról, és vezessék erre a 9-es és 109-es buszt is. Cserébe megszüntethető lenne az Árpád fejedelem útján a buszsáv, és ott kettő helyett három sávon haladhatnának az autók.
A BKK-t és a Budapest Közutat is kérdeztük, hogy tudnak-e a problémáról és milyen megoldást terveznek, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Az őket hetek óta emailekkel bombázó Közlekedő Tömegtől azonban tudjuk, hogy a BKK értesült a helyzetről, egyes pletykák szerint azonban nincs ember, aki hozzányúlna a Bécsi úti autóforgalomhoz, feltéve, ha nem szeretné nagyon magára haragítani Tarlós Istvánt.
Behálóznák Budapestet
Noha szinte mindenkinek a torlódások, a késések és az éveken át tartó feltúrások jutnak eszébe a budai fonódó villamoshálózatról, a tömegközlekedést favorizálók szerint ez egy jól átgondolt projekt volt, amelynek csak a megvalósítása nem sikerült jól. Ezt tartják az egyik legfontosabb és a legolcsóbb közlekedési fejlesztésnek, amely a rendszerváltás óta Budapesten történt, melyben csak három vágánykapcsolatot kellett visszaállítani – a Széll Kálmán téren, a Margit híd budai hídfőjénél, illetve a Bem rakparton, és ennek hatására mégis egész Buda közlekedését át lehetett szervezni, így ma már természetes, hogy átszállás nélkül lehet elérni Óbudáról a Fehérvári útra vagy a Kolosy térről a Déli pályaudvarra, és elbúcsúzhattunk a dugóban araszoló 86-os busztól is.
MTI / Jászai Csaba
A villamosprojektek sora a 3-as villamos létrehozásával kezdődött 2001-ben, vagyis az Örs vezér tere két oldalán végállomásozó 13-as és 63-as vonal egyesítésével. Azután sorra nyúltak tovább a budapesti villamosvonalak: 2003-ban a 41-es hosszabbodott a Móricz Zsigmond körtértől a Batthyány térig, 2007-ben pedig az 59-est hosszabbították a János kórházig. 2008-ban összekötötték a 61-est az 56-ossal, valamint a 62-est a 28-assal.
Ezt követően épült ki a budai fonódó villamoshálózat: 2014. októbertől 2015. december 23-ig folytak a munkák, és 2016. január 16-án utazhattunk először Ó- és Újbuda között villamossal átszállás nélkül. A 2009-ben kezdődött tervezéstől 2014-ig akadozott a projekt kivitelezésének megkezdése, elsősorban Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere akadályozta a vonal kiépítését. Majd az építkezésekre is biztos sokáig fogunk emlékezni: ekkor zajlott egyszerre a Széll Kálmán tér átépítése, a nagykörúti villamosvonal-felújítás és a fonódó építése.
A fonódó villamoshálózat 15,9 milliárd forintért készült el, ebből 10,8 milliárd volt a Széll Kálmán téri ág, aminek 68,3%-át Brüsszel fizette – ez a régi 17-es vonalának felújítását és a Margit hídi és Széll Kálmán téri kapcsolatok kialakítását foglalta magába. További 5,1 milliárdból épült a Bem rakparti ág, azaz a rakparti vágányok visszaállítása, valamint a Lánchíd alagútjának átépítése. Ennek 90,4%-át adta az EU.
Az akadozó villamosprojekt
De még mindig lehetne folytatni a budapesti villamosok összekötését, csupán egy-két új vágánykapcsolat kialakításával. Pl. a Pesterzsébet felől jövő 51-es villamos a Mester utcától a 24-es és a 2-es vonalán egészen a Jászai Mari térig mehetne, a 3-as metró elkészülte óta Angyalföldön elvágott 12-est pedig a Béke utcán és a Róbert Károly körúton át egészen Óbudáig lehetne vinni. De a fonódónak is csak az első üteme valósult meg. A villamosokat északon a Kolosy tér után a Pacsirtamező utcán és a Szentendrei úton át Kaszásdűlőig, délen pedig a Gellért tértől a budai rakparton át az Infoparkig szeretnék továbbvinni.
A BKK még a Vitézy-érában elkezdte ugyan vizsgálni a második és harmadik ütem megvalósíthatóságát, az elmúlt években a folyamat megakadt, és jelenleg egyik ág sem szerepel az uniós forrásra pályázó listán.