Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","shortLead":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","id":"20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca.jpg","index":0,"item":"ea70436b-4172-4345-9a16-010758d2ceae","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","timestamp":"2025. március. 13. 14:09","title":"Magyar Sajtó-díjat kapott a kegyelmi ügyet kirobbantó újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01cb26d3-b450-4681-951c-2901ce5c7073","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A település és ipari parkja kétirányú betáplálást kap.","shortLead":"A település és ipari parkja kétirányú betáplálást kap.","id":"20250313_Meszaros-Lorinc-95-milliard-forintert-fejleszt-vizkozmuvet-az-acsi-katodgyarhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01cb26d3-b450-4681-951c-2901ce5c7073.jpg","index":0,"item":"553ca928-4f82-4c05-875f-a35314aa074a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Meszaros-Lorinc-95-milliard-forintert-fejleszt-vizkozmuvet-az-acsi-katodgyarhoz","timestamp":"2025. március. 13. 08:40","title":"Mészáros Lőrinc 9,5 milliárd forintért fejleszt vízközművet az ácsi katódgyárhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"469d7463-c494-40b7-8896-afdca7a697ca","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az influenszer-modell a magyar kórházi koszt kevés rajongóinak egyike.","shortLead":"Az influenszer-modell a magyar kórházi koszt kevés rajongóinak egyike.","id":"20250314_Horvath-Eva-tucatnyi-fotoval-bizonyitja-hogy-szereti-a-hires-magyar-korhazi-kosztot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/469d7463-c494-40b7-8896-afdca7a697ca.jpg","index":0,"item":"3e42487a-d226-4c8d-a52b-b321d47e6c36","keywords":null,"link":"/elet/20250314_Horvath-Eva-tucatnyi-fotoval-bizonyitja-hogy-szereti-a-hires-magyar-korhazi-kosztot","timestamp":"2025. március. 14. 14:22","title":"Horváth Éva tucatnyi fotóval bizonyítja, hogy szereti a híres magyar kórházi kosztot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d85a9288-2b1e-4d76-a5af-401ab9834b81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Legalábbis szelektív értelmezése a Bibliának, hogy a férfit előbb teremtette Isten.","shortLead":"Legalábbis szelektív értelmezése a Bibliának, hogy a férfit előbb teremtette Isten.","id":"20250313_Fhrolich-Robert-rabbi-Alaptorveny-moditas-Hulyenek-lenni-allampolgari-jog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d85a9288-2b1e-4d76-a5af-401ab9834b81.jpg","index":0,"item":"cf2e26eb-73ae-4ac4-842b-12e7c7cacba6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Fhrolich-Robert-rabbi-Alaptorveny-moditas-Hulyenek-lenni-allampolgari-jog","timestamp":"2025. március. 13. 13:36","title":"Frölich rabbi az Alaptörvény-módosításról: Hülyének lenni állampolgári jog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1a6b207-b1f2-442d-82c2-7a43c6b4ade4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A januárban bejegyzett Nemzeti Regionális Repülőtér Üzemeltető Holding Kft. korábban a nemzeti vagyonkezelőhöz tartozott.","shortLead":"A januárban bejegyzett Nemzeti Regionális Repülőtér Üzemeltető Holding Kft. korábban a nemzeti vagyonkezelőhöz...","id":"20250314_ngm-regionalis-repuloter-uzemelteto-bm-loszervizsgalo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1a6b207-b1f2-442d-82c2-7a43c6b4ade4.jpg","index":0,"item":"1447924e-aa28-4c4a-8315-1f8a00802dcf","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_ngm-regionalis-repuloter-uzemelteto-bm-loszervizsgalo","timestamp":"2025. március. 14. 12:27","title":"Az NGM alá került a frissen alapított állami légügyi tanácsadó cég, de Pintér is kapott egy finom falatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"537feff2-3cff-4296-a894-789345bdd2cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Károlin és a Pázmányon is indultak akkreditáció nélküli képzések.","shortLead":"A Károlin és a Pázmányon is indultak akkreditáció nélküli képzések.","id":"20250313_A-Karolin-es-a-Pazmanyon-is-indultak-akkreditacio-nelkuli-kepzesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/537feff2-3cff-4296-a894-789345bdd2cc.jpg","index":0,"item":"1f235cd8-4539-4247-9cd1-fcefef2ff2d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_A-Karolin-es-a-Pazmanyon-is-indultak-akkreditacio-nelkuli-kepzesek","timestamp":"2025. március. 13. 13:00","title":"Eduline: Ezek az egyetemi szakok nem kaptak szakmai jóváhagyást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","shortLead":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","id":"20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5.jpg","index":0,"item":"1551e530-dacc-4afe-a9fe-951863169e9c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","timestamp":"2025. március. 14. 12:06","title":"Jön a fapados Tesla, ezzel mentené a bezuhanó eladásokat Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"660a5783-f1e4-4f8b-85fa-d9c16a10ae3f","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"90 éves volt a legendás sportkommentátor.","shortLead":"90 éves volt a legendás sportkommentátor.","id":"20250314_Meghalt-Vitar-Robert-sportkommentator-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/660a5783-f1e4-4f8b-85fa-d9c16a10ae3f.jpg","index":0,"item":"9a5908a8-0448-492d-bd70-46911b252736","keywords":null,"link":"/sport/20250314_Meghalt-Vitar-Robert-sportkommentator-ebx","timestamp":"2025. március. 14. 11:15","title":"Meghalt Vitár Róbert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Torlódó villamos: milliárdokért áll a dugóban, pedig lenne filléres megoldás
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hol a Kolosy téren, hol a Lukács fürdő előtt, hol a Vörösvári úti végállomásnál torlódnak fel a villamosok, és ez a többi vonallal hangoltság miatt még a város másik végén is nap mint nap felborítja a menetrendet. A BKK tud a problémáról, de nem kaptunk rá választ, mit kíván tenni ellene. Pedig több pofonegyszerű beavatkozással is orvosolni lehetne a helyzetet.
Egyes szakmai berkekben már csak „torlódó villamosoknak” hívják a fonódót, hiszen a járművek a vonalon több helyen is rendszeresen kénytelenek akár 5-10 perceket vesztegelni. A legrosszabb a helyzet a Szent Lukács Gyógyfürdő előtt, ahol a Margit körút beállása, illetve egy rosszul beállított lámpa miatt az autók egészen a Komjádi Béla utcáig, egy megállónyit torlódnak vissza.
A villamos itt a közúti forgalommal közös sávban halad, így a csúcsforgalomban rendszeresen kényszerül hosszú ácsorgásra. Pedig a különböző vonalak hangoltsága miatt a Frankel Leó úton elakadó villamosok egész Buda közlekedését fel tudják borítani. Például a Lukács fürdő előtt csak 3 vagy 4 percet megcsúszó 17-es villamos egészen pontosan a 61-essel együtt fog végighaladni az Alkotás utcán és a 47-essel karöltve a Fehérvári úton, ezzel a fél budai hálózaton dupla várakozási időket okozva.
hvg.hu
De nem ez az egyetlen neuralgikus pontja a Bécsi úti vonalnak, már egy éve, a hálózat elindulásakor is megírtuk, hogy rengeteg a probléma az új rendszerrel – ezeket azóta csak részben sikerült kijavítani. A Bécsi úti végállomás kapacitását egyszerűen szűkre tervezték, ezért – noha itt már javult a helyzet – csúcsforgalomban még mindig megesik, hogy egyszerre két-három villamos vesztegel a peron előtti lámpánál.
A Kolosy téren is mindennapos volt, hogy egy egész megállónyit torlódtak vissza a villamosok a lámpától, itt viszont módosítottak a lámpacikluson és betiltották a jobbra kanyarodást is, és ez lényegében megszüntette a dugókat.
A BKK is tud a problémákról, de egyelőre nem lép
Az eredeti terv szerint a célforgalom kivételével kitiltották volna a villamossal közös sávban haladó szakaszokról az autókat, de a pletykák szerint ezt maga a Bécsi úton autóval munkába járó főpolgármester vétózta meg. Bárhogy volt is, az autók átterelése a Lajos utcáról az Árpád fejedelem útjára egyből perceket hozna, és sokkal menetrendszerűbb lenne a 17-19-41-es villamos. De a helyzetet akár a Lukács fürdő előtti lámpa áthangolása is javíthatná, mely nagyon rövid zöldet ad a körút felé haladó autósoknak, ha pedig a parkolókat szüntetnék meg, a közúti forgalmat el lehetne választani a villamosétól.
A Közlekedő Tömeg szakblog azt javasolja, hogy a Margit híd felé haladó irányba teljesen tiltsák ki az autókat a Bécsi és Frankel Leó útról, és vezessék erre a 9-es és 109-es buszt is. Cserébe megszüntethető lenne az Árpád fejedelem útján a buszsáv, és ott kettő helyett három sávon haladhatnának az autók.
A BKK-t és a Budapest Közutat is kérdeztük, hogy tudnak-e a problémáról és milyen megoldást terveznek, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Az őket hetek óta emailekkel bombázó Közlekedő Tömegtől azonban tudjuk, hogy a BKK értesült a helyzetről, egyes pletykák szerint azonban nincs ember, aki hozzányúlna a Bécsi úti autóforgalomhoz, feltéve, ha nem szeretné nagyon magára haragítani Tarlós Istvánt.
Behálóznák Budapestet
Noha szinte mindenkinek a torlódások, a késések és az éveken át tartó feltúrások jutnak eszébe a budai fonódó villamoshálózatról, a tömegközlekedést favorizálók szerint ez egy jól átgondolt projekt volt, amelynek csak a megvalósítása nem sikerült jól. Ezt tartják az egyik legfontosabb és a legolcsóbb közlekedési fejlesztésnek, amely a rendszerváltás óta Budapesten történt, melyben csak három vágánykapcsolatot kellett visszaállítani – a Széll Kálmán téren, a Margit híd budai hídfőjénél, illetve a Bem rakparton, és ennek hatására mégis egész Buda közlekedését át lehetett szervezni, így ma már természetes, hogy átszállás nélkül lehet elérni Óbudáról a Fehérvári útra vagy a Kolosy térről a Déli pályaudvarra, és elbúcsúzhattunk a dugóban araszoló 86-os busztól is.
MTI / Jászai Csaba
A villamosprojektek sora a 3-as villamos létrehozásával kezdődött 2001-ben, vagyis az Örs vezér tere két oldalán végállomásozó 13-as és 63-as vonal egyesítésével. Azután sorra nyúltak tovább a budapesti villamosvonalak: 2003-ban a 41-es hosszabbodott a Móricz Zsigmond körtértől a Batthyány térig, 2007-ben pedig az 59-est hosszabbították a János kórházig. 2008-ban összekötötték a 61-est az 56-ossal, valamint a 62-est a 28-assal.
Ezt követően épült ki a budai fonódó villamoshálózat: 2014. októbertől 2015. december 23-ig folytak a munkák, és 2016. január 16-án utazhattunk először Ó- és Újbuda között villamossal átszállás nélkül. A 2009-ben kezdődött tervezéstől 2014-ig akadozott a projekt kivitelezésének megkezdése, elsősorban Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere akadályozta a vonal kiépítését. Majd az építkezésekre is biztos sokáig fogunk emlékezni: ekkor zajlott egyszerre a Széll Kálmán tér átépítése, a nagykörúti villamosvonal-felújítás és a fonódó építése.
A fonódó villamoshálózat 15,9 milliárd forintért készült el, ebből 10,8 milliárd volt a Széll Kálmán téri ág, aminek 68,3%-át Brüsszel fizette – ez a régi 17-es vonalának felújítását és a Margit hídi és Széll Kálmán téri kapcsolatok kialakítását foglalta magába. További 5,1 milliárdból épült a Bem rakparti ág, azaz a rakparti vágányok visszaállítása, valamint a Lánchíd alagútjának átépítése. Ennek 90,4%-át adta az EU.
Az akadozó villamosprojekt
De még mindig lehetne folytatni a budapesti villamosok összekötését, csupán egy-két új vágánykapcsolat kialakításával. Pl. a Pesterzsébet felől jövő 51-es villamos a Mester utcától a 24-es és a 2-es vonalán egészen a Jászai Mari térig mehetne, a 3-as metró elkészülte óta Angyalföldön elvágott 12-est pedig a Béke utcán és a Róbert Károly körúton át egészen Óbudáig lehetne vinni. De a fonódónak is csak az első üteme valósult meg. A villamosokat északon a Kolosy tér után a Pacsirtamező utcán és a Szentendrei úton át Kaszásdűlőig, délen pedig a Gellért tértől a budai rakparton át az Infoparkig szeretnék továbbvinni.
A BKK még a Vitézy-érában elkezdte ugyan vizsgálni a második és harmadik ütem megvalósíthatóságát, az elmúlt években a folyamat megakadt, és jelenleg egyik ág sem szerepel az uniós forrásra pályázó listán.