szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Itt a kerékpáros szezon, de a bringások jobb, ha felkészülnek rá, hogy a számukra fenntartott budapesti úthálózat mit sem javult a tél alatt. Az illetékesek a problémákat beruházás helyett leggyakrabban egy, a bringázást tiltó táblával orvosolják. Mutatjuk képekkel a tíz legkellemetlenebb budapesti bringás helyszínt. És várjuk olvasóink tippjeit a budapesti biciklis horrorra.

10. A bringás felüljáró, bringázni tilos: Tímár utca

©

Hogyan lehet a legjobban felbosszantani a bringást? A kerékpároknak készült felüljáróról letiltják, ha mégis áthalad, megbüntetik. Épp ez a helyzet a Tímár utcai felüljáróval, amelyet eredetileg az erre haladó kerékpárút számára építettek, ám az utóbbi időben annyira megnövekedett az itteni HÉV-megálló miatt a gyalogosforgalom is, hogy az már a biciklistákkal együtt balesetveszélyessé vált. Erre megoldásként egy bringázást tiltó táblákat helyeztek ki, és ha már van lehetőség a pénzbehajtásra, a kerekezőket büntetik is. Cserébe száz méterrel arrébb létrehoztak egy biciklistáknak kijelölt átjárót a HÉV-síneken, ahol a szűkített fémkorlátok között a bicikli sem nagyon fér át.

9. Vergődés a Lánchídon

©

A hidak közül messze a Lánchíd és az odavezető utak a legjárhatatlanabbak kerékpárral. Az Alagútban tábla is figyelmeztet a rossz levegő és helyszűke miatti kellemetlen bringázásra, ami rémálommá is válhat, ha a keskeny járdáról gyalogos vagy biciklista véletlenül kilöki egymást a Clark Ádám tér felé tartó sávba. Pesten a Deákról a híd felé a buszsávon adnak utat a kerékpárosoknak, de azért a taxi- és BKV-sofőrökkel kevés bringás szeret barátkozni. A többség így megindul a Deákról a békésebbnek tűnő, kijelölt bringaúton, amely azonban

egy, azaz egy sarok után veszik a semmibe.

A biciklisek így egy árkád alatt vezetett sötét, koszos, büdös járdán találják magukat, ahonnan vagy járdáznak tovább, vagy mégis átkavarnak a buszsávba. A hídon már egyáltalán nincs jó megoldás: a keskeny és kanyargós járdán a turistáktól, a szűk úttesten a feltorlódó autóktól nem lehet haladni (illetve ha szellősebb a helyzet, a bringás tartja fel az autóst az úttesten, és rémiszti meg a szelfit készítőket a járdán).

8. Veszélyes átjárók Zugló és a Liget között

©

Hagyományosan erős a bringásforgalom a Városliget és Zugló között, itt három helyen, a Kacsóh Pongrác, az Erzsébet királyné és a Mexikói útnál juthatnak át a sínek alatt a kerékpárosok. Előbbi két helyszín végig akadálymentes, azaz jól járható kerékpárral, azonban semmilyen jelzés nem segíti a bringázókat a megtalálásukban, illetve semmi sem figyelmezteti a gyalogosokat a kétkerekűek forgalmára. A rosszul belátható aluljárók és kanyarok így kifejezetten veszélyesek.

©

A Mexikói útnál pedig két aluljárón is át kell vergődni a Liget és Zugló között tekerőknek, amelyből az egyik akadálymentes ugyan, de tábla tiltja a bringázást, a másodikban viszont lépcsők és egy tolósín fogadja az erre próbálkozó kerékpárost.

7. Bringás tévelygések Budafokon

Budatétény felől két kerékpárút is jön a belváros felé, az egyik a Dunaparton, a másik a Tétényi úton. A Mezőkövesdi út vonalától pedig ismét két útvonalon tekerhetünk, a Szerémi úton, és nem sokára a Fehérvári úton is lesz bringasáv. A kettő között viszont kalandos az átjutás, hivatalosan a Mezőkövesdi útnál lehet áttekerni a Szerémi útra, de a parton haladókat erre semmilyen jel nem figyelmezteti.

©

A parti kerékpárút a Kondorosi útnál ér véget a semmiben, nincs utána kijelölt nyomvonal a Szerémi útig tartó 200 méteres szakaszon, se egy iránymutató tábla, sőt a forgalmas Budafoki úton még egy bringás átvezetés sincs.

©

A másik útvonal Budafok központja és a Mezőkövesdi út között teljesen kámforrá válik, a vasútállomásnál ugyan átmehetünk a dunaparti nyomvonalra, hogy aztán onnan nem sokára visszakavarjunk, de erre a lehetőségre semmi jel nem utal. Különben marad az igen forgalmas közút.

6. Újpest központ, végállomás

©

Angyalföldnek remek kapcsolatai vannak a belvárossal, a Tatai úton és a Kassák–Röppenytű–Göncöl utca útvonalon, és a Váci út–Népfürdő utca vonalon is jól be lehet bringázni. De az újpesti kerülethatáron a háromból két út megszakad: A Göncöl utcai még tart egy darabig az újpesti lakótelepen, a központ előtt 300 méterrel azonban váratlanul véget ér.

©

De a Váci úton haladók sem járnak jobban, az Árpád úton még átvezet keresztbe az út, de ez után hiába követjük a zöld táblácskát, a park túloldalán köddé válik az is. Aztán a Külső Váci úton egyszer csak váratlanul ismét lesz.

©

Azonban a városközponttól a Göncöl utcán Újpest felé haladva is érik meglepetések az embert. A nemrég uniós pénzből épített útvonal a Rákos-patakot átlépve egyszer csak átkerül a parkoló autók és a járda közé, azaz az ajtónyitási sávba, ahol repedezett betonon, vízcsapfedeleken lehet tovább tekerni.

5. Köddé váló bicikliutak az Ecseri útnál

©

Dél-Pest felé haladva is bottal üthetjük a bringautak nyomát. A József Attila-lakótelepen két kijelölt útnak is nyoma veszik: az Üllői úti pont a legártalmatlanabb helyen, az Ecseri úti metrótól kifelé haladva, egy széles, szuperül járható szervizútnál tűnik el.

©

A Pöttyös utcától kifelé viszont váratlanul megint lesz, aztán a Határ út előtt ismét eltűnik. Visszafelé jövet a túloldalon a Határ útnál még gyönyörűen átvezet minket a csomóponton az út, majd az Üllői út járdáján hirtelen végetér, egy az út fölötti felüljáró mellett. Itt kifejezetten sokáig kerestük a folytatást, a felüljáró túloldalán egy darabig ismét megleltük, de az a már említett Pöttyös utcánál az is véget ért. Megtaláltuk viszont az Üllői út mögött egy kis utcában a zöld bringás táblát, a jól járható forgalomcsillapított utcában viszont innentől nem láttunk több jelét annak, hogy erre kéne menni. Minden sarkon azt hittük, hogy visszavezet minket az Üllői útra, de nem, mint utóbb kiderült, egészen a Bihari utcáig vitt minket, és csak ott vész a semmibe.

De nem adtuk fel, kipróbáltuk a másik dél-pesti, vagyis a Gyáli úti vonalat is. A Nagyvárat tértől kifelé a vasúti sínekig minden rendben volt, ahol ismét egy horroraluljáró fogadott minket, a macskaköves fel- és lejáró mellett kerékpárral és motorral behajtani tilos táblával.

©
©

A két bringautat összekötő, bringával nem járható aluljáró után viszont ismét remekül kerekezhető, széles úton haladtunk tovább a Gyáli úton, ahol éppen a legveszélyesebb helyen, a Nagykőrösi úti felüljáró előtt az út váratlanul ismét eltűnik a semmiben. A Határ úti csomóponttól ismét tábla jelzi a kerékpárutat, a kettő között azonban két lehetőségünk van: a forgalomban haladhatunk a kétsávos Gyáli, majd Illatos úton, vagy átevickélünk a Gyálin keresztbe a járdán, két lámpán, egy villamossínen. Itt a jelzés ismét megszakad, majd egy zöld táblával jelzett közútra jutunk, onnan kis kerülő után egy nem jelzett járdára, amiből egyszer csak ismét ott a Határ úti bringaút. Visszafelé jövet talán megtaláltuk a „megoldást”, hiszen megpillantottunk egy füves területen kitaposott bringás nyomot, amire zöld tábla mutatta, hogy erre. De az is lehet, hogy csak a helyi erők viccből fordították oda a táblát.

4. A déli utak temetője, a Nagyvárad tér

©

De a déli utak legnagyobb meglepetése egyértelműen a Nagyvárad tér előtt ért minket: innen kívülről jövet a Népliget és a Gyáli út felől is gyönyörűen vezet a sárga festék, a két útvonal találkozásánál viszont azok olyan cselesen érnek véget a semmiben, hogy észre se vesszük. Az egyik út ugyanis itt a másikra terel, azaz Dél-Pestről bringával Dél-Pest felé lehet csak továbbmenni. Vagy a 2x3 sávos Üllői úton, aki vállalja.

3. Rákóczi út, avagy a zuglói kerékpárutak halála

©

A másik ilyen hely a Keleti pályaudvar, itt a Thököly és Kerepesi út felől érkező bringasávok esnek áldozatul. Miután átjutnak a frissen felújított Baross téren, egyszer csak belefordulnak egy közúti sávba, ami aztán cselesen elkanyarodik jobbra.

©

De nézzük, mi lenne, ha a belváros felé, azaz a Rákóczi úton szeretnénk továbbmenni: a járdán ugye tilos, nagy is a gyalogosforgalom és nincsenek akadálymentesítve a sarkok, úgyhogy ott semmiképp sem. A buszsávban nincs piktogram, percenként jönnek a buszok, keskeny is a sáv, tilos is, nem is ajánljuk. A megoldás: a külső, a buszsáv melletti autósávban. Tábla nem tiltja, a KRESZ szerint tehát ott szabályos. Sok sikert hozzá mindenkinek!

2. Horrorfilmhelyszín: a Bajza utcai aluljáró

©

És már megint az aluljárók: a második helyet a Bajza és Szabolcs utca között a vonat alatti alagút szerezte meg. Hagyományosan nagy itt a bringásforgalom, amit a VI. kerület felől sárga útburkolati jelekkel be is vezetnek az alagútba, ott azonban minden segítség eltűnik.

©

Vagy az aluljáró két szélén levő vékony betoncsíkon, közvetlenül a fal mellett, vagy középen a fémlemezeken lehet haladni, mely olyan hangot ad ki, mintha bármikor beszakadhatna alattunk, ennél jobban már csak a gyalogosok félhetnek, akikre a dübörgő bringások mellett a gettósodott környék miliője is hatással lehet.

©

Az aluljáróból a Szabolcs utca oldalán feljövet macskakő, magasított járdaperem, és szemből egyirányú utca fogadja az érkező bringásokat, pedig a széles úttesten akár egy kétoldali kerékpársáv is elférne.

1. A megszakadás-rekorder, a pesti rakpart

©

Sorozatunk győztese 6 km alatt 4 megszakadással a pesti rakpart lett. Szerintünk ez a legsunyibb hely bringás szempontból, mert úgy tűnik, hogy végig lehet rajta biciklizni, de ez egy óriási tévedés! Ráadásul a négy megszakadásból egyet éppen tavaly, egyet pedig idén hoztak létre az illetékesek. Az Árpád hídtól a Boráros tér felé haladva a Dráva utcánál éppen most készítik elő az első ilyen helyet: mint nemrég írtunk róla, folyamatban van az alsó rakpart átépítése, de bringasáv csak a Dráva utcáig lesz rajta, onnan felterelődik a felső rakpartra.

©

Innentől a Lánchídig minden rendben van, a háromsávos Széchenyi téri körforgalomnál viszont ismét magunkra hagy minket az infrastruktúra, majd tovább se az Apáczai-Csere János utcán, se a Duna-korzón nem tudunk biztonságosan, kijelölt módon tekerni. Az Erzsébet híd előtt egyszer csak ismét lesz kerékpársáv, majd a híd alatt átérve rögtön a semmibe is vész.

©

Itt az egysávos és egyirányú Belgrád rakparton tekerhetünk tovább, majd a Fővám tértől a CET-ig ismét van bringaút, ami a Nehru-partnál ismét megszakad.

©

Ez a legérthetetlenebb és legidegesítőbb talán az összes közül, hiszen itt lett volna hely bőven, de a felújítását úgy végezték el éppen tavaly, hogy nem csináltak a parkon átvezetést. Pedig a túloldaltól ismét folytatódik az út a Boráros tértől, így itt most két csonka bringaút néz egymással farkasszemet. A pesti rakpartot észak felé viszont egyáltalán nincs is esélyünk végigbringázni, mivel mind a Belgrád rakpart, mind az Apáczai-Csere János utca dél felé egyirányú, azaz a Szabadság híd és a Kossuth tér között csak teleportálni lehet.

Másképp gondolja?

Írja meg nekünk, hol a legrosszabb Budapesten biciklizni, és kiegészítjük cikkünket: [email protected]

A vidéki bicikliutakkal folytatjuk.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Csehországban egy nap alatt 15 ezer új fertőzöttet találtak

Csehországban egy nap alatt 15 ezer új fertőzöttet találtak

20 százalékkal gyorsabban merül az új iPhone, ha 5G-s hálózaton netezünk vele

20 százalékkal gyorsabban merül az új iPhone, ha 5G-s hálózaton netezünk vele

Ne csodálkozzon, ha ember helyett gép ír vissza az Instagramon

Ne csodálkozzon, ha ember helyett gép ír vissza az Instagramon