szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Szinte kizárt, hogy a Lánchíd és a Váralagút felújítása júniusban elkezdődik - mondta Tarlós István főpolgármester a pénteki sajtótájékoztatóján.

Idén nyáron a tervek szerint megkezdődhetnek a Lánchíd és a váralagút felújítási munkálatai, és két és fél évig fognak tartani. A fővárosi közgyűlés honlapjáról letölthető anyag, illetve a médiát bejárt információk szerint arra lehetett következtetni, hogy a munkákat júniusban tervezték megkezdeni, ám Tarlós István sajtótájékoztatóján kérdésünkre ezt cáfolta, szerinte júniusban csak a kapcsolódó folyamatok (engedélyeztetés, tervezés, stb.) kezdődnek meg, az szerinte egyáltalán nem reális, hogy a Lánchíd építkezési munkálatai addigra elindulhassanak.

Azért lett volna szerencsétlen nyár elején, éppen a vizes vb előtt lezárni a Lánchidat, mert a Batthyány térnél felállított ideiglenes toronyugró medencére éppen a Lánchídról lenne a legjobb kilátás. De ne gondoljuk, hogy szándékos összeegyeztetés állt emögött, Tarlós kérdésünkre azt mondta, hogy nem kívánja egy város ügyét egy kéthetes eseményhez időzíteni, egyszerűen nem hiszi, hogy eljut addigra a folyamat a munkálatok megkezdéséig.

A tervek egyébként jelentősen megváltoztak ahhoz képest, amit még a Vitézy-érában megjelent látványtervek alapján várhattunk: abban forgalomcsillapításról, a hídon járdaszélesítésről és valamilyen kerékpáros infrastruktúra kialakításáról is szó volt, ezek közül semmi nem fog megtörténni. Ami viszont meg fog: a Lánchidat és a Váralagutat felújítják, a Clark Ádám téri körforgalmat átépítik úgy, hogy mérete csökkenjen és több hely legyen a gyalogosoknak. A 22,3 milliárdos projektnek része a 2-es villamos híd alatti alagútjának a felújítása is. Mindkét hídfőnél kiszélesítik a parton haladó gyalogos aluljárót, illetve zebrát telepítenek a híd mindkét oldalán a járdák közé. Az alagútban lesz bringsáv is, ami az egyik oldalon az úttesten, a másik irányba a járdán fog vezetni.

A korábbi tervek szerint eltűnt volna a Széchenyi téri nagy körforgalom is, és csak a déli oldalon maradt volna meg mindkét irányba az autóforgalom, onnan lett volna kapcsolat az Alkotmány utca, illetve a híd felé egyaránt, az északi oldalon, az MTA-nál pedig széles gyalogos felületet alakítottak volna ki, amit összenyitottak volna a tér közepén álló, ma megközelíthetetlen zöldfelülettel. De ezek a tervek minde nem fognak megvalósulni, a főpolgármester kérdésünkre azt mondta, hogy ennek egyszerűen az az oka, hogy túl drága lett volna. Így a jelenlegi változat szerint 22,3 milliárd forintból semmilyen érdemi fejlesztés nem történik a Lánchídnál és környezeténél, minden marad a régiben. A turisták továbbra is tülekedhetnek a keskeny, sokkal kisebb forgalomra tervezett gyalogosjárdáján, melyet amúgy teljesen lebontanak és újjáépítenek, de egy miliméterrel sem lesz szélesebb a munkálatok után. A funkcióját vesztett nagy körforgalom is marad a Széchenyi téren, a füves részre pedig továbbra sem lehet majd szabályosan átjutni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!