szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Drasztikusan romolhatnak a tanulási és magatartási zavarral küzdő gyerekek esélyei, jogszerűvé tennék a képesítés nélküli tanárok foglalkoztatását, és a pedagógusokat arra kényszerítenék, hogy gyógypedagógusi munkát is végezzenek. Fű alatt újabb jogszabály készül.

–„Az oktatás szabályozására vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló előterjesztés tervezet” című salátatörvényt az Emmi április 13-án adta ki ötnapos „társadalmi egyeztetésre”, a húsvéti időszakban pedig nem valószínű, hogy a pedagógusok, a szakértők túl sok javaslatot küldtek be. Pedig a benyújtott törvénymódosítás komoly változásokat ír le a közoktatásban.

Megszüntetné például annak a lehetőségét, hogy a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTM) diákokat – ide tartoznak a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulók is a nevelési tanácsadó javaslatára fel lehessen menteni az érdemjegyekkel való osztályzás alól. Ez mintegy 100 ezer diákot érint hátrányosan.

A tervezet azt is előírná, hogy a jövőben nemcsak gyógypedagógus oktathatna bizonyos tantárgyakat az enyhén, illetve középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak. Ez azt jelenti, hogy az erre nem felkészített tanároknak kellene ezt a feladatot is ellátni.

És unortodox módon oldanák meg a pedagógushiányt is: az ország bizonyos régióiban, illetve meghatározott szakmai területeken pedagógus végzettség nélkül is lehetne tanítani.

A Civil Közoktatás Platform (CKP) szerint a tervezet e két utóbbi javaslata egyfajta beismerése annak, hogy a pedagógus-életpályamodell ellenére, tömegesen nem tudják betölteni a pedagógus, gyógypedagógus álláshelyeket. Továbbá az is kiolvasható belőle, hogy a központosítás nem tudja betölteni azt a funkcióját (sem), hogy kezelje a szakemberhiányt, kiegyenlítse a tankerületen belül a humán erőforrásokat. (A tanterületeket többek között éppen ezzel a céllal hozták létre.)

A tervezet életbe lépése után az iskolának már nem kell figyelembe venni a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók egyéni szükségleteit, emiatt pedig tovább növekedett a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók száma. Az a téves szemléletet olvasható ki továbbá e passzusból, hogy a gyermekek értékelés alóli (részleges) felmentése kibújás a felelősség alól, és ha sokat gyakorol a gyerek, majd megtanul írni, olvasni, számolni; miközben az igazság az, hogy a felmentés a frusztráció kiiktatásával éppen hogy a motivációt, a lehetséges maximális fejlődés elérését támogatja. E gyermekek fejlesztéséhez speciális felkészültségre van szükség, nem az elégtelenek „begyűjtésére”.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ódry-szobor az SZFE-n: az új vezetés nem törődik az örökös kérésével

Ódry-szobor az SZFE-n: az új vezetés nem törődik az örökös kérésével

A villanyautósoknak egyre több keresnivalójuk van a hazai benzinkutakon

A villanyautósoknak egyre több keresnivalójuk van a hazai benzinkutakon

Hegyi-Karabah: Még mindig találnak újabb holttesteket a konfliktusövezetben

Hegyi-Karabah: Még mindig találnak újabb holttesteket a konfliktusövezetben