szerző:
Tetszett a cikk?

Felmondtak annak a betegszállítónak, aki nem az orvosi utasításnak megfelelően szállított egy idős beteget, sőt, késő éjjel még megálltak társával hamburgerezni és cigit venni a két kórház között. Mindezt pontosan azután, hogy megírtuk: senkit nem vontak felelősségre, és még csak nem is válaszoltak a család panaszára. Úgyhogy most elnézést is kért a cég, miután kivizsgálták az ügyet és a hamburgervásárlás „ténye beismerésre került”.

Október 11-én jelent meg cikkünk folytatása a még szeptemberben feltárt botrányos betegszállításról, illetve arról, milyen súlyos problémák vannak ezen az állami egészségügyön belül finanszírozott területen. Ahogy megírtuk, egy 73 éves, daganatos beteget éjjel kettőkor szállítottak át egyik kórházból a másikba, pedig szó sem volt sürgősségi esetről, pusztán akkor került sorra. A fennálló trombózisveszély miatt kizárólag fekve, hordágyon szállítható asszonyt felszólították, hogy magától szálljon be a mentőautóba, ahol végig ülnie kellett. Majd menet közben a betegszállítók még megálltak hamburgerezni és cigit venni, végül ott hagyták egy kórházi folyosón anélkül, hogy átadták volna egy orvosnak.

Múlt héten számoltunk be a folytatásban arról, hogy még csak nem is válaszoltak a család panaszára, nemcsak érdemi intézkedésről nem tájékoztatták őket, de egy „elnézést”-re sem futotta.

Két nappal később megkereste a cég a családot, először a szeptember 11-én megtett panasz óta. Arról tájékoztatták az idős asszony lányát, hogy a kollégákat meghallgatták, és „részben megerősítették” a történteket. Így elismerték az egyik legsúlyosabb szabályszegést is, hogy „sajnos valóban ülve szállították az édesanyját, amely nem felel meg a megrendelésnek, ezzel súlyos szakmai vétséget követett el a betegkísérő kolléga” – írták. Azon az éjjelen ketten végezték a szállítást, az ilyenkor szokásos módon van egy sofőr és egy betegkísérő, de csak utóbbiról szól a levél.

Emberileg érthető, de etikátlan

„A vásárlás ténye is beismerésre került, amely emberileg érthető, de mindenképpen etikátlan magatartás” – közölte a cég illetékese. A botrány előtt az AMS vezetője még azt nyilatkozta erről, hogy a kocsiban várakozó betegeknek csak az étel megvásárlását kellett megvárnia, de a munkatársaik nem ültek be helyben megenni, így csak pár percet vett igénybe. A viselkedésüket a „nagyfokú leterheltséggel” magyarázta, és akkor még azt közölte, hogy „megfelelő szóbeli és írásbeli figyelmeztetést kapnak”.

Most viszont a „szakma szabályainak megsértése miatt” a betegkísérő munkaviszonya közös megegyezéssel felmondásra került.

Kíváncsian várjuk, vajon a másik érintett, az Emberi Erőforrások Minisztériumának egészségügyi ellátórendszer működtetéséért felelős helyettes államtitkára, illetve a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő is megtáltosodik-e. Tőlük ugyanis azt a választ kaptuk, hogy majd csak azután vizsgálják ki a közpénzből finanszírozott szolgáltatást, miután már kifizették a cégnek a botrányos szállítás díját.

AFP / Thomas Frey
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!