szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A helyzetet rosszul felmérő két tűzoltó ellen fegyelmi eljárás indult.

Nem a segélyhívó központ operátora, hanem a szolnoki katasztrófavédelmi tevékenységirányító központban a segélyhívást fogadó tűzoltók hibáztak, amikor nem küldtek fecskendős tűzoltóautót október 22-én az egy ember halálát okozó szolnoki tűzeset helyszínére – jelentette ki Matuska Zoltán, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője a katasztrófavédelem és a rendőrség közös sajtótájékoztatóján szerdán Budapesten.

Korábban a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete kritizálta a 112-es általános segélyhívó működését, mert szerintük nem elég hatékonyan működik, és a szóban forgó szolnoki tűznél is hibáztak. A szakszervezet szerint a diszpécser tűzoltók helyett kéményseprőket küldött volna a helyszínre, de kiderült, hogy a füstölő lakásban nem a kémény romlott el, hanem kisebb tűz volt, és egy ember meghalt.

Matuska Zoltán most azt közölte, hogy nem a 112-es segélyhívó diszpécsere, hanem a segélyhívást fogadó tűzoltók hibáztak, a két, egyébként évtizedes tapasztalattal rendelkező tűzoltó tévesen azonosította a körülményeket, ezért ellenük fegyelmi eljárás indult, illetve feljelentést tett ellenük a Központi Nyomozó Főügyészségnél szolgálatban elkövetett kötelezettségszegés miatt.

Egy másik esetben a sajtóban arról számoltak be, hogy egy háziorvos egy infarktusos beteg miatt hívta a 112-t, ahol állítása szerint percekig váratták, és többször feleslegesen ismételtették el vele, hogy honnan telefonál és miért. A sajtótájékoztatón most lejátszották a segélyhívás hangfelvételét, ebből az derült ki, hogy az azonosítás után egy perc alatt átkapcsolták a megfelelő mentőállomást.

Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) ügyeleti főosztályának vezetője azt mondta, hogy a segélyhívó számokra – vagyis a nemzeti 105-re, a 107-re, Budapest, illetve Pest megye kivételével a 104-re és a nemzetközi 112-re – beérkező valamennyi hívás a rendőrség által Miskolcon és Szombathelyen működtetett segélyhívó központba fut be. Azzal kapcsolatban, hogy a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete arra biztatta az embereket, hogy a 112 helyett inkább közvetlenül a helyi tűzoltókat hívják, a főosztályvezető azt mondta, nagy felelőtlenség bárkit arra biztatni, hogy ne a 112-es számot hívja.

Mint elmondta, a segélyhívó központok felállításának legfőbb előnye, hogy olyan esetben, amikor például a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők együttes beavatkozása szükséges, nem kell külön-külön felhívni ezeket, mert a központokban egy gomb megnyomásával együttesen riaszthatóak. Továbbá fogadják világnyelveken és a környező országok nyelvén is a hívásokat, amelyeket a kapcsolástól számított 5-15 másodpercen belül felvesznek. Mindez azt jelenti, hogy hosszú perceket lehet megtakarítani, ami az adott esetben életeket menthet – hangsúlyozta.

Mint mondta, mobiltelefonról történő híváskor meghatározható a hívás helyszíne, vonalas híváskor pedig az előfizető neve és tartózkodási helye. Úgy fogalmazott: valamennyi hívást rögzítik, vagyis nem tudják, de nem is akarják palástolni, ha hibáznak. A központok működése óta több mint 17 millió, csak 2017-ben mintegy 4,5 millió hívást fogadtak, és az idén csupán 47 panasz érkezett, amelyek közül 18 bizonyult megalapozottnak.

Hablicsek szerint a legnagyobb probléma, hogy a hívások 70 százaléka semmilyen beavatkozást nem igényel, ezek 16 százaléka pedig kifejezetten rosszindulatú hívás, például felnőttek káromkodnak vagy iskolás gyerekek szórakoznak, közben lefoglalják az operátorokat és leterhelik a rendszert. Kitért arra: az elmúlt időszakban sok valótlan információ jelent meg a médiában a 112-es hívószámmal kapcsolatban, ezek azért veszélyesek, mert alkalmasak a lakosság elbizonytalanítására.

Kérdésre elmondta, a segítség akkor érkezik meg a leghamarabb, ha a bejelentők nem vitatkoznak, hanem a legjobb tudásuk szerint válaszolnak az operátorok kérdéseire, mert munkatársaik egy bevett protokoll szerint járnak el. A kérdések jogosságának vitatása ugyanis percekkel meghosszabbíthatja a segítség megérkezését.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Richter 263 millió dollárt fizetett a Janssen fogamzásgátló tapaszáért

A Richter 263 millió dollárt fizetett a Janssen fogamzásgátló tapaszáért

Szájer állítólag hivatlanul ment el a számára végzetes buliba

Szájer állítólag hivatlanul ment el a számára végzetes buliba

A Ryanair is beletrollkodott a brüsszeli botrányba

A Ryanair is beletrollkodott a brüsszeli botrányba