szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szingapúrtól Észtországig folyt a hazánknak megítélt támogatás, lett belőle luxusautó, milliós fizetések, ingatlanvásárlás fedezete is. Csak épp az ígért gáztöltőállomásokból nem lett semmi.

Feljelentést tett az Innovációs és Technológiai Minisztérium az uniós projektek során történt visszaélések miatt. A 24.hu azt írja, hogy a Fővárosi Főügyészség július 26-án nyomozást rendelt el különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette miatt. A nyomozást a NAV bűnügyi főigazgatóságának központi nyomozó főosztálya folytatja, ismeretlen tettes ellen. Azonban ennél többet egyelőre nem árultak el az ügyről.

Ez azért érdekes, mert a beruházást az uniós országok számára mintának szánták, ráadásul nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánították. Az előlegbe kapott brüsszeli pénz el is fogyott, de a projekt csődközelben. Ha nem sikerül a sírból visszahozni a beruházást, akkor a teljes uniós támogatás elveszik Magyarország számára. A két pályázat biogáz- és földgáz-cseppfolyósító üzemről, elosztóállomásokról, kúthálózatról, valamint 20+20 töltőállomás kiépítéséről szól.

A lap azt írja, hogy a PAN-LNG beruházására csaknem 20 millió euró összköltséget hagytak jóvá, amiből 17 millió az elszámolható rész, a CFB projektet 13,5 millió euróra lőtték be, amiből a támogatható rész 11,6 millió euró volt. Mindkét megbízást ugyanaz a konzorcium nyerte el, egy egyesület és három gazdasági társaság. A projektre három éve kötötték meg a támogatási szerződést, 30 napra rá pedig már folyósították az előleget, 4,9 millió eurót, azaz több mint 1,5 milliárd forintot. Az összeg a koordinátorhoz folyt be, hozzáférése az egyesület elnökének, Domanovszky Henriknek volt.

A pénzt szétosztották, 1 millió euró maradt az elnöknél, 2,7 milliót kapott a Pannon Fuel, a maradékból az LNG-Tech és a One PR részesedett. A feljelentés szerint azonban a projekt megvalósítása nem kezdődött meg, az egyesület és a Pannon Fuel vezető tisztségviselői sikkasztás, hűtlen kezelés és egyéb vagyon elleni bűncselekmények révén a pénzek nagy részét elvonták.

Tavaly év végén, idén év elején a minisztérium számára világossá vált, hogy a projekt nem halad a tervezett ütemben. Hirtelen képbe került az Eximbank és megkezdték a projekt átvilágítását. Megpróbálták kibogozni, hogy két és fél év alatt mire ment el a másfél milliárd forintos előleg, és miért nem haladt a beruházás. Összefonódásokat, határokon átnyúló céghálót, a beszerzéseknél durva túlárazást, helyenként fejedelmi javadalmazást, szabálytalan pénzköltést találtak. Az ígért gáztöltőállomásokat viszont nem.

A feljelentést ugyan ismeretlen tettes ellen tették, de a leggyakrabban a koordinátor egyesületet vezető Domanovszky Henrik neve bukkan fel a dokumentumban. Kiderült többek között, hogy az  elnöki javadalmazás nagyvonalú volt, az alapbért tavaly szeptember végén módosították, bruttó 2,9 millió forintban állapították meg, továbbá korlátlan gépkocsihasználatot és 18 havi keresetnek megfelelő végkielégítést írtak elő. Emellett projektvezetői szerződés alapján is kapott apanázst Domanovszky Henrik, a megbízási szerződés tárgya ugyan megegyezett a munkaszerződésében foglalt munkakörével, mégis 2 millió forint megbízási díjhoz jutott havonta.

De jutott luxusautóra is, a Pannon Fuel havi 600 ezer forint plusz áfáért egy Mercedes Benz V-Klasse típusú autót bérelt. A feljelentés szerint a három évre kötött szerződés lejáratáig fizetendő 21,6 millió forint másfélszere az autó listaárának. Kiderült az is, hogy Domanovszky Andrea a céges bankkártyát „megszámlálhatatlan esetben” használta saját célra, élelmiszer és ruha vásárlására, pár ezer forintos tételek keletkeztek a Rossmannál, rendszeresen a Tescónál, de kisebb összegű készpénzfelvételeknek is volt nyoma.

A vásárlásokkal és a készpénzfelvéttel nem számolt el, és a házipénztárt 6 millió forint hiánnyal adta át 2018 februárjában az utódjának. Indokolatlan eszközvásárlásokra is fény derült, az előlegből a Pannon Fuelnál gépjárművek, notebookok, tabletek, iPhonok lettek, ezekkel Domanovszky Henrik és Andrea nem volt hajlandó elszámolni, viszont az eszközök feltűntek a neten a Facebook Marketplacen, illetve a jofogas.hu-n.

De szó van itt tiltott keresztfinanszírozásról is, képbe kerül Szingapúr és Észtország is, előbbi szállítási szerződéssel, utóbbi váltókkal. De a váltók mögött valós fedezet valószínűleg nem volt, a cseppfolyósító sem érkezett meg, arra viszont jók voltak, hogy segítettek a Pannon Fuel önerejének igazolásában.

Cikkünk megjelenése után megérkezett szerkesztőségünkbe a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) reakciója, amit változtatás nélkül közlünk.

„Az Egyesület, a PAN-LNG és CFB projektben részt vevő tagok számára a 24.hu-n megjelent cikkben ismertetett feljelentés ténye és tartalma hivatalosan nem ismert.

Az MGKKE 2018. februárjában a projektek előmozdítása érdekében új elnökséget választott. A szervezet ellenőrző bizottsága az egyesület által vállalt szakmai tevékenységgel kapcsolatban a szükséges vizsgálatot megindította.

A projektekben részt vevő tagok azóta is a PAN-LNG és a Clean Fuel Box projektek eredményes megvalósításán dolgoznak. A rendkívüli kihívásokkal és nehézségekkel szembesülő projekt résztvevők mindent megtesznek annak érdekében, hogy a projektek tovább folytatódjanak, és hazánkban is elérhető legyen a környezetbarát cseppfolyósított földgáz üzemanyag (LNG) a tehergépjárművek számára, valamint, hogy az autósok részére a CNG üzemanyag országos lefedettségben álljon rendelkezésre.

A projekt tagjai munkát, időt, energiát és saját erőforrásokat nem kímélve hónapok óta további befektetők bevonásával azon dolgoznak, hogy a földgáz üzemű közlekedés hazánkban is sikertörténet lehessen – a felmerülő nehézségek ellenére.

Tekintettel arra, hogy folyamatban lévő vizsgálatról van szó, sem az MGKKE, sem a projekt tagok az üggyel kapcsolatban semmilyen véleményt, észrevételt, állásfoglalást nem tesznek.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!