Kiemelték a Hableányt, négy holttestet találtak, a roncsot Csepelre szállították
Utolsó frissítés:
Hajnalban kezdődött a május 29-én elsüllyedt sétahajó kiemelése a Dunából. A művelet több mint hat órán át tartott.
Most érkezett
- Nem sokkal reggel hat óra után megkezdődött a Hableány kiemelése a Dunából.
- A roncsokban négy holttestet találtak.
- Órákig szivattyúzták a vizet a hajótestből.
- Egy ember a mentés közben a folyóba esett, sikerült kimenteni.
Percről percre
Holttestet találtak a kapitányi hídon
Most készülnek a kiemelésére. Vélhetően a Hableány kapitányáról van szó.
A Budára vezető külső sávot is lezárták a Margit hídon
Így már csak egy-egy sávon járható a híd, számítson torlódásra, aki arra indul.
Kegyeleti okokból le kell állítani a közvetítést
A helyszínen tartózkodó újságírókkal azt közölték, hogy amennyiben élő közvetítést indítottak, állítsák le. Kegyeleti okokra hivatkoztak.
Felemelkedett az aljzatról a Hableány
Felbukkant a kapitányi híd teteje a Dunából.
A tűzoltók most megkezdik a víz szivattyúzását a hajónak ebből a részéből, ahová hamarosan bemászik egy búvár, hogy átvizsgálja.
Már emelik a Hableányt
Helyszíni tudósítónk jelentése szerint megfeszültek azok a hevederek, amelyeket a Hableány alatt vezettek át a búvárok.
A műveletet irányító Terrorelhárítási Központ képviselője korábban arról beszélt, hogy ez a legkritikusabb szakasz, emiatt rendkívül lassan végzik, hogy a hajótest biztonságban elváljon a folyómedertől.
A vízből először a roncsolt parancsnoki híd fog felbukkanni, a hajó ugyanis orral felfelé áll. Ekkor az emelést leállítják majd, hogy a búvárok átvizsgálhassák, vannak-e ott áldozatok.
Kiemelés közben megroppanhat a hajó gerince
A Hableány kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince – mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel.
Götz Sándor hajómérnök jelezte: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést. A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.
Hetvenéves volt, de biztonságos
Attól, hogy a Hableány hetvenéves volt, még nagyon jó állapotban volt – hangzott el az M1 Híradójában. A hajókat ugyan általában negyven évre tervezik, de vannak nagyon jó állapotú 100 éves hajók is. A lényeg, hogy a fő motor jó állapotban legyen, amit egy nagy javítással meg lehet oldani. Amire oda kell figyelni, hogy mennyire algásodott és korrodálódott, ha ezzel nincs probléma, akkor nyugodtan használható a jármű.
A Hableányról korábban itt írtunk.
Orral felfelé áll a roncs, a daru már pozícióban
Az emelés egyik nehézsége, hogy a hajótest "orral" felfelé áll a hajómederben, ezért először ki kell egyenesíteni – mondták el szakértők az M1 élő közvetítésében. A Clark Ádám daru már beállt a pontos pozícióba, tudósítónk szerint az emelő kerete már pontosan a Hableány kerete felett lehet. Elsőként egy búvár fogja átvizsgálni a kapitányi hidat, az első emelés akkor ér véget, amikor az ablak alsó éle vízszintbe kerül. A második fokozat az utastéri ablakok víz felé emelése, majd megkezdik a víz szivattyúzását. Ha ez megtörtént, akkor valószínűleg a jobb oldali uszályra rakják majd fel a roncsot.