Pintér saját bevallása szerint nem az oktatáshoz, hanem a rendhez ért

A belügyminisztert eddig összesen nem lehetett hallani annyit beszélni az oktatásról, mint a pénteki konzultáción.

  • hvg.hu hvg.hu
Pintér saját bevallása szerint nem az oktatáshoz, hanem a rendhez ért

Vannak tanárok a családjában, de ő maga keveset foglalkozott eddig az oktatással – mondta Pintér Sándor a pénteki köznevelési konzultáción. A belügyminiszter felszólalásának teljes hanganyaga a Telex birtokába került. Saját bevallása szerint Pintér a vezetéshez és a rendteremtéshez ért, így a közoktatás számára is a rendet, rendezettséget, rendszerben gondolkodást tudja felajánlani.

A tárcavezető javaslatai a rendteremtéssel nem fejeződtek be, Pintér szerint például a jó iskolákból külföldi egyetemekre távozó diákokat itthon lehetne marasztalni, ha valaki hazaszeretetre nevelné őket, majd utána arról beszélt, hogy a tanárok hozzáállásával lehet fejleszteni a diákokat, akik ezt követően jobb eredményeket érnek majd el. Mindez azzal kapcsolatban merült fel, hogy az uniós statisztikai adatok alapján a magyar közoktatás a sereghajtók között található az EU-ban, magyarán a legtöbb mutató szerint kifejezetten rossz teljesítményt nyújt.

Brüsszelre mutogatás

Pintér természetesen maga is sietett elismerni, hogy a legfontosabb a pedagógusbérek rendezése, és ígéretet tett rá, hogy még pénteken kiadják azt a rendeletet, amiben szerepelni fog a jövőre ígért 10 százalékos béremelés, ám ennél többet nem akart mondani, mivel ahhoz szükség lesz az EU-s pénzekre, amelyek egyelőre a héten történt megállapodás ellenére sem érkeztek még meg az ország számlájára, és amíg ez nem történik meg, kár volna konkrétumokról beszélni. Persze Pintér azt már nem hozta szóba, hogy a kormány valójában saját zsebből is könnyedén rendezhetné a pedagógusok bérezését, már ha akarná, csak nagyon úgy néz ki, hogy nem akarja.

A tárcavezető reagált a pedagógusok másik komoly problémájára is, ami a túlterheltség. Először közölte, hogy ő csak a hétvégén 22 órát biztos dolgozni fog, majd utána megjegyezte, hogy a tanárok felkészülési idejéből elvesz, hogy sokuk másodállást vállal. A sztrájktörvény módosításával kapcsolatban, ami a tanárok szerint láthatatlanná teszi a munkabeszüntetésüket, Pintér elmondta, hogy az USA több államában és Németországban nincs is sztrájkjoguk a tanároknak, itt legalább van. A rendet azonban fenn kell tartani, és aki ezt megszegi, azt szankcionálni fogják. A 13 tanár kirúgására reagálva ki is jelentette, hogy nem tehetett mást, mivel ő esküt tett arra, hogy az Alaptörvény rendelkezéseit betartja és másokkal is betartatja, esküszegő pedig nem lesz.

Végezetül pedig megosztotta nézeteit a közoktatás szerinte átalakítandó elemeiről. A pedagógus-önértékelést értelmetlennek tartja, helyette mérési eredményeket szeretne látni.

  • Eltörölné a pótlékrendszert, sem az igazgatói, sem az osztályfőnöki pótlékot nem akarja megtartani, helyette fix bérezéssel operálna. Mint elmondta, a rendőrségen is így működnek a dolgok, úgyhogy ez szerinte be fog válni az oktatásban is.
  • A rendszerbe bele kell férnie 180 tanítási napnak, ha ez nincs meg, akkor ki kell tolni a tanévet június 30-ig.
  • Pintér úgy gondolja, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni az informatikaoktatásra, ugyanakkor az ehhez fűződő kérdésekre, hogy ki és min tanítsa mégis, csak annyit válaszolt, hogy a tanárok vegyék elő a kreativitásukat.
  • Pintér kitartott a központi beszerzések rendszere mellett és közölte, hogy nem tervezik azt megszüntetni, ellenben a diákok, szülők, tanárok kilencpontos követelésére nem kívánt érdemi választ adni.

A köznevelési konzultációról távozó tanárokat nem nyűgözte le túlzottan a belügyminiszter beszéde, a velük készült beszélgetésünket alább találja:

Sok tanár még elkeseredettebben jött ki Pintér Sándortól, mint ahogy bement

Több mint négyórás szakmai egyeztetést tartott a Belügyminisztérium közoktatási államtitkársága pénteken, a konzultáción Pintér Sándor is beszélt az oktatás helyzetéről, tanári bérekről és az idei tanév tiltakozási hullámáról. Az oktatási csúcstalálkozóról távozó tanárokat kérdeztünk az elhangzottakról és arról, milyen volt a hangulat.