Addig nem kapja meg a Fővárosi Önkormányzat a Lánchídra szánt állami támogatást, amíg nem engedik fel a hídra az autókat is – gyakorlatilag így foglalható össze az a nyilatkozat, amit Láng Zsolt fideszes parlamenti képviselő adott az Indexnek.
A kormány hivatalosan abban állapodott meg a főváros vezetésével, hogy a Lánchíd teljes körű rekonstrukciójába 6 milliárd forinttal száll be. Az erről szóló kormányhatározat azonban feltételeket is szabott a támogatáshoz Láng Zsolt beszámolója szerint, az egyik ilyen az, hogy
gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes, vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot.
A főváros pénteken megnyitott a 18 hónap alatt felújított Lánchidat – úgy, hogy azon egyelőre csak a kerékpárosok, a menetrendszerinti buszok és a taxisok közlekedhetnek, az autósok nem. Így pedig Láng szerint a városvezetés nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat. „Nyomatékosítani szeretnénk, hogy a Lánchíd hatmilliárdos kormányzati támogatásának feltétel a gépjárműforgalom korlátozásának teljes megszüntetése” – hangsúlyozta Láng.
A Budapesti Közlekedési Központ egyelőre nem döntött arról, milyen lesz a híd tényleges forgalmi rendje, erről majd 2023-ban fognak határozni, miután kikérték erről a budapestiek véleményét. A társaság felhívta a figyelmet arra, hogy „az egyéni gépjárművel közlekedők az ideiglenes forgalmi rend értelmében nem mehetnek a hídra, őket a behajtani tilos tábla figyelmezteti erre”.
Az utóbbi napokban a kormány különösen keményen csuklóztatja Budapestet: sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a BKV nem vehet fel hitelt egy friss kormányhatározat értelmében, így Budapest 32,4, a BKV 30 milliárd forinttól esik el.
Önkormányzatoknak és azok cégeinek juttat pénzt a kormány, bár ez csak hitelfelvétel engedélyezését vagy kölcsönt jelent. Feltűnő viszont, hogy az Orbán-kabinet elutasította több ellenzéki irányítású település és azok cégeinek hitelfelvételi kérelmét.