Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Március második felében csenghet először piaci áron a kassza a bruttó elszámolásba kerülő, élelmesebb háztartási napelemeseknél. Már biztosnak tűnik, hogy az első aggregátor február elejével elindítja szolgáltatását, amivel azokat a (nem csak) lakossági kis napelemeseket célozza, akik egyre nagyobb számban esnek ki a nagyon kedvező szaldó elszámolásból. Nagy átalakulás indulhat a lakossági áramszolgáltatásban, és lehetnek még meglepetések.","shortLead":"Március második felében csenghet először piaci áron a kassza a bruttó elszámolásba kerülő, élelmesebb háztartási...","id":"20241129_napelemes-brutto-elszamolas-piaci-ar-a-tobblettermelesert-aggregator-pentasun-hmke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd.jpg","index":0,"item":"b184f503-7b98-4628-a954-b82bcfbc97a6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_napelemes-brutto-elszamolas-piaci-ar-a-tobblettermelesert-aggregator-pentasun-hmke","timestamp":"2024. november. 29. 07:26","title":"A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b2dbc33-25cb-4fe8-ac14-79ae2ce3a4d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vadászgépek gyakorlatoztak az ország déli részén, robbanások miatt tettek a lakók bejelentést.","shortLead":"Vadászgépek gyakorlatoztak az ország déli részén, robbanások miatt tettek a lakók bejelentést.","id":"20241128_hangrobbanas-baranya-foldrengesmero-muszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b2dbc33-25cb-4fe8-ac14-79ae2ce3a4d4.jpg","index":0,"item":"c3b44d58-0447-4e9f-89b2-bb30281d253f","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_hangrobbanas-baranya-foldrengesmero-muszer","timestamp":"2024. november. 28. 14:28","title":"Akkora hangrobbanások voltak Baranyában, hogy bejeleztek a földrengésmérő műszerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","shortLead":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","id":"20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30.jpg","index":0,"item":"8a1effe9-8abf-4307-b3be-293122eec01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","timestamp":"2024. november. 28. 06:41","title":"Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A Fradi elnöke a Sport Forum Hungary 2024 sportszakmai konferencián, egy pódiumbeszélgetésen fejtette ki a véleményét. ","shortLead":"A Fradi elnöke a Sport Forum Hungary 2024 sportszakmai konferencián, egy pódiumbeszélgetésen fejtette ki a véleményét. ","id":"20241128_kubatov-gabor-ratatics-peter-futball-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4.jpg","index":0,"item":"57bdb697-dcaf-4cad-a029-7f19d21a7879","keywords":null,"link":"/sport/20241128_kubatov-gabor-ratatics-peter-futball-kozvetites","timestamp":"2024. november. 28. 05:40","title":"Kubatov Gábor szerint végtelenül unalmasak és rosszak a közmédiás közvetítések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f543391-0981-4ebe-aa94-41812723b1c7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kínai hátterű Hungary Airlines száz darabot vehet a legmodernebb Boeing utasszállító gépből, sajtóértesülések szerint legalábbis részben Budapestre szánja őket a terjeszkedni kívánó társaság.","shortLead":"A kínai hátterű Hungary Airlines száz darabot vehet a legmodernebb Boeing utasszállító gépből, sajtóértesülések szerint...","id":"20241129_kinai-magyar-legitarsasag-hungary-airlines-boeing-737-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f543391-0981-4ebe-aa94-41812723b1c7.jpg","index":0,"item":"e7fca874-122d-4363-a5e7-de791840e7c5","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_kinai-magyar-legitarsasag-hungary-airlines-boeing-737-max","timestamp":"2024. november. 29. 11:33","title":"Boeing 737 MAX-okat hozhat Budapestre a kínai Magyar Légitársaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1d15ee3-5cdb-4c10-958d-24c0a2b5cc73","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Tíz százalékponttal nőtt öt hónap alatt a kormányváltást akaró magyarok aránya, ami egyértelműen a Tisza Párt felé tereli a lehetséges szavazókat. Egy Magyar Péter vezette lista jelenleg jó eséllyel abszolút többséget szerezne egy előrehozott választáson.","shortLead":"Tíz százalékponttal nőtt öt hónap alatt a kormányváltást akaró magyarok aránya, ami egyértelműen a Tisza Párt felé...","id":"20241128_Median-kozvelemenykutatas-november-Tisza-Magyar-Peter-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1d15ee3-5cdb-4c10-958d-24c0a2b5cc73.jpg","index":0,"item":"3b2efd01-879c-4ad0-a1c8-8060d42b6949","keywords":null,"link":"/360/20241128_Median-kozvelemenykutatas-november-Tisza-Magyar-Peter-Fidesz","timestamp":"2024. november. 28. 06:30","title":"Medián: Tégláról téglára építi előnyét a Tisza, már 11 százalékkal jár a Fidesz előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások megindításakor fizetendő illeték számítása: a kis értékű perek megindítása olcsóbbá válik, nagy érték esetén azonban jelentősen megdrágulhat, miután a kormány eltörölte az illeték felső határát. Mindez növelheti a választottbírósági eljárások vagy akár a mediáció vonzerejét is.","shortLead":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások...","id":"20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110.jpg","index":0,"item":"1c1cce20-a210-4cd4-bb7b-b63586a714cc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","timestamp":"2024. november. 28. 10:00","title":"Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","shortLead":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","id":"20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a.jpg","index":0,"item":"bae3ff90-1356-42c4-869a-573fb986f094","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","timestamp":"2024. november. 29. 08:14","title":"Az NGM a gyurcsányozás hevében ellentmondott Orbánnak, miközben a miniszterelnök a rádióban beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 3-as metró most átadott megállóit mintha kicserélték volna, de azért jó lenne még az egészet kiporszívózni. A megújult állomások helyett viszont hétvégéken egyelőre maradnak a pótlóbuszok, sőt: két megálló átadására még két hónapot várni kell.
„Végigmegy már? Hál’ istennek! Eddig négy átszállással jártam dolgozni, most elég lesz egy is” – ilyen és ehhez hasonló reakcióknak lehettünk fül- és szemtanúi néhány órával azután, hogy Budapesten Karácsony Gergely és Navracsics Tibor átadták a felújított 3-as metrót.
Veres Viktor
A fent idézett hölgy öröme nem lehet még teljes, mert az öt és fél éve tartó állomásfelújításnak egyelőre nincs vége, az M3-as szerelvényei egyelőre egyik irányba sem állnak meg sem a Lehel téren, sem a Nagyvárad téren. Illetve majdhogynem állóra lassítanak, de csak mert a felújítás közben nem lehet teljes sebességgel áthaladni ezeken a lezárt állomásokon sem. A paravánnal elkerített munkaterületből nem látni semmit. Hétvégéken a metró csak Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között fog járni, mindenhol máshol – vagyis a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között – maradnak a pótlóbuszok, egészen májusig.
Veres Viktor
Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter az Arany János utcai megálló átadóján arról beszélt, hogy jól hasznosultak az uniós pénzek. Az állomások pedig valóban nem voltak olcsók: 172,7 milliárd forintot az Európai Unió finanszírozott, az állam 44,8 milliárddal szállt be a büdzsébe, a fővárosi önkormányzat pedig 7,1 milliárdot adott. Navracsics lelkesedése tehát ugyanúgy érthető, mint Karácsony Gergely főpolgármesteré, aki azt mondta, hogy a 3-as metró rekonstrukciójával megvalósuló fejlesztés nem csak a fővárosban élők érdekét szolgálja, a beruházás pedig mind Budapest, mind az ország szempontjából örömteli.
Veres Viktor
Vannak persze, akik kevésbé lelkesek, legalábbis hétfőn délután egy órakor, amikor már az utasokat is beengedték a metróba, a budapestiekkel beszélgetve úgy tűnt, hogy nem nyűgözte annyira le őket az állomások esztétikája. Egy nő szerint a 4-es metró jóval látványosabb, sokkal nagyobb volt ott a tervezők kreatív szabadsága. Igaz – tette hozzá gyorsan – ott nem kellett alkalmazkodniuk az állomások korábbi adottságaihoz. „Öt és fél év komolyan, ideje volt” – dohogott egy másik nő a Nyugati téri megállónál, még mielőtt felhúzták volna egy órakor a vasrácsokat. A BKK egy alkalmazottja pedig pont elkapta az elharapott félmondatot és mosolyogva gyorsan rávágta: köszönjük a türelmüket. „Van is mit! – jött azonnal a válasz – Remélem, legalább megérte várni.”
Veres Viktor
De akkor mi újult meg? Például már vannak kerekesszékeseket és rokkantakat segítő felvonók, amelyek az Arany János utcai megállónál még talán kicsivel gyorsabbak is, mint a mozgólépcső. Új az is, hogy a 3-as metró végre nem egy depresszív, sötét lyuk, mint korábban volt, hanem tele van világítótestekkel, lámpákkal. Otthonos hangulatot még így is kár számonkérni az állomásokon, hiszen hidegfényű lámpákról van szó, de legalább már látni rendesen a 3-as metróban is – ez pedig hatalmas előrelépés.
Veres Viktor
Az átadót megelőző sajtóeseményen még nem volt feltűnő, viszont ahogy átadták az utasoknak az állomásokat, rögtön zavaróvá is vált, hogy a metrókocsik az alagutakban nem csupán szelet tolnak maguk előtt, hanem ahogy megérkeznek, úgy rögtön porral is borítják be az állomásokat. A hvg.hu-nak ezt azzal magyarázták, hogy a munkálatok nemrég még folytak az állomásokon, így természetes, hogy maradt némi por utánuk, de arra már nehéz magyarázatot találni, hogy a megállók járólapjai miért néznek ki úgy, mintha hónapokkal ezelőtt átadták volna az egész állomást. Néhol szétkent rágógumik és jó sok kosz látható rajtuk – igaz, a helyzet még bőven nem olyan rossz, mint a felújítás előtt volt.
Veres Viktor
„Kérjük, hagyják szabadon a biztonsági sávot” – hangzott fel ottjártunkkor vagy százszor a hangosbemondóból. A biztonsági sáv ugyanis hiperérzékeny lett: elég egy fél sarokkal a határvonalára lépni, a bemondóból azonnal felhangzik az ismert figyelmeztetés – ráadásul nem vették fel újra, vagyis a hangszín is ismerős lehet. A biztonsági sávokról eltűnt a gumírozott réteg: egy keskeny, fekete színű járólap választja csupán el az amúgy ugyanolyan színű járólapokból készült biztonsági sávot magától a perontól. Vagyis ahogyan rálépünk, a talpunk alatt ugyanolyan érzetet ad, mint a peron többi része – az azonnal felharsanó hangosbemondón kívül így semmi nem figyelmeztet arra, hogy a peronnak egy méteren belül vége van. Persze, ha valaki lemegy a metróba, nem árt, ha használja a szemét és a fülét, de fülhallgatóval, telefonba mélyedve lehet ebből a helyzetből is baleset.
Hogy szépek-e a megállók, az szubjektív kérdés, viszont a peronokkal szemben lévő, a sínek mögötti falak szürke hungarocellre emlékeztető betonelemein még a rajtuk díszelgő, egyelőre üres, szürke plakáthelyek sem javítanak. Később, amikor másfél méterben fog ránk virítani az akciós csirke, már talán jobb lesz a helyzet. Reklámoknak azonban már az átadás napján sincs híján a metró: a Magyar Honvédség toborzó hirdetése ott virít néhány falon ugyanúgy, ahogy a Budapesti Tavaszi Fesztiválé is.
Veres Viktor
A 3-as metró felújított állomásaiban komolyabb hiba – ami a laikusnak is azonnal feltűnne – nincs. A bosszantó apróságok, például a por, idővel el fognak tűnni. Az azonban szinte érthetetlen, hogy az átadás miért nem várhatott még két hónapot, amíg elkészül – az ígéretek szerint – a Nagyvárad tér és a Lehel tér is.
A 3-as metró felújítása régi történet: ugyan az állomásoknak csak 2017-ben álltak neki, a metrókocsik beszerzésének már évekkel korábban. Az azok körüli botrányokról legutóbb itt írtunk bővebben:
A budapesti 3-as metrókocsik felújításának körülményeit vizsgáló bizottság szerint már 2013-ban eldőlt, hogy a régi szovjet kocsikat újítsák fel újak vásárlása helyett. A korábban a bizottság elnöke által emlegetett orosz lobbiszálra viszont nem bukkantak rá.
A most átadott M3-as metróállomásokat is lifttel, illetve ferde lifttel szerelte fel a főváros, de öt évvel ezelőtt Tarlós István még azt magyarázta, nincs szükség liftre, mert csak sorban állnának előtte az emberek, miközben alacsonypadlós buszokkal hamarabb odaérnének.