szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az már biztos, hogy több, együttes ok vezetett a halálos tömegszerencsétlenséghez március 11-én az M1-es autópályán. Az illetékes, Lázár János vezette minisztérium nem zárta ki, hogy ha a folyamatban lévő nyomozás ezt indokoltnak látja, szigoríthatnak a törvényi előírásokon.

„Több körülmény együttes fennállása miatt következett be” az M1-es autópályán a március 11-i, egy 44 éves férfi halálát és több tucat ember sérülését okozó tömegbaleset – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese egy ellenzéki írásbeli kérdésre válaszolva.

MTI / Lakatos Péter

Az MSZP-s Vajda Zoltán arra várt választ, az illetékes, Lázár János vezette tárcától, hogy „Miért nem zárták le a hatóságok az M1-es életveszélyessé vált szakaszát?", miután aznap a tragikus tömegbaleset előtt két órával szinte ugyanazon a ponton már volt is egy baleset, majd

a viharos erejű szél felhordta a port az autópályára, ahol emiatt néhány másodperc alatt gyakorlatilag 0 méterre zuhant a látótávolság.

Az ellenzéki politikus azt kérdezte a tárcától, hogy miért nem alkalmaztak a hatóságok pályazárat, vagy egyéb sebességcsökkentő intézkedést a 0 méteres látótávolságra tekintettel, illetve helyénvaló-e a jelenlegi szabályozás, vagy szükségesnek látják-e au előírások, jogszabályok módosítását?

MTI / Lakatos Péter

Arról a hvg.hu is írt a Herceghalom térségében történt tömegbaleset után, hogy a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. álláspontja szerint bár az érintett útszakaszon volt védmű – egy növénysáv –, ám annak feladata a hóátfúvás megakadályozása. Ami pedig a porátfúvást illeti:

az előzetes környezetvédelmi hatástanulmány nem jelezte szükségességét, ezért nem terveztek porátfúvás elleni védművet az M1-es autópályára.

Nem volt rá szükség, ezért nem terveztek porátfúvás elleni védelmet az M1-es autópályára

A szombati tömegszerencsétlenséget nem megszokott, hanem extrém időjárási viszonyok okozták - ezzel védekezett az M1-es autópályát üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt., miért nem védte semmi a pályát a por ellen. Magyarországon egyébként egyetlen autópálya sem rendelkezik porvihar elleni védelemmel, és a szél ellen sem lehet mit tenni.

Az ügy újdonsága azonban az, hogy Vajda Zoltán képviselő kérdésére adott válaszában Csepreghy Nándor, a szaktárca miniszterhelyettese az ügyben folyamatban lévő nyomozásra utalva válaszában közölte: ha az “a jelenlegi szabályozási háttér módosítására vonatkozó megállapításokat tesz, akkor

megkezdődhet az érintett jogszabályok felülvizsgálata.

A felelősségvállalás kérdését közvetlenül a baleset után a HVG is firtatta, de akkor a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amelyet a Mészáros Lőrinc és Szíjj László milliárdosokhoz köthető magántőkealapok birtokolnak, nem válaszolt még, csak utóbb kaptunk válaszokat.

Elkerülhető lett volna a tömegbaleset az M1-en?

Óriási szerencse és nagy rutin kellett ahhoz, hogy valaki megússza a tömegbalesetet az M1-es autópályán szombat délután. A porvihar aznap többször lecsapott, az útkezelő digitális táblán figyelmeztetett a veszélyre. Ennyi elég? Miért nem lassították a forgalmat?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!