Ők az indiai nők, akik Magyarországra jöhetnek teherautó-sofőrnek: „Olyan lehetőséget kaptam, amiről sokan csak álmodnak”

Egy civil szervezet segítségével hat hónapos képzés kaptak Indiában, de még Európában is várnak rájuk kihívások.

  • hvg.hu
Ők az indiai nők, akik Magyarországra jöhetnek teherautó-sofőrnek: „Olyan lehetőséget kaptam, amiről sokan csak álmodnak”

A 28 éves Deepali Parmar pszichológusnak tanult az indiai Gudzsarát állam legnagyobb városában, Ahmadábádban, vezetni pedig azért kezdett, hogy valamiből megéljen tanulmányai alatt. Ami az elején pénzkereseti lehetőségnek tűnt, hamar a szenvedélyévé vált: egy idő után már nemcsak személyautókat, hanem iskolabuszt és mentőt is vezetett.

Deepali néhány hónap múlva már a magyar utakon fogja kamatoztatni tehetségét, egyike ugyanis azoknak a nőknek, akik egy indiai civil szervezet és a Baton Transport Hungary, a dán Baton Transport szállítmányozási cég leányvállalata segítségével teherautó-sofőrként dolgoznak majd Magyarországon.

A kezdeményezésről korábban a hvg.hu is írt: az indiai nők a munkájukért havi 1800 eurót (kb. 680 ezer forint) keresnének, annyit, amennyit átlagosan a magyar teherautó-sofőrök is. Ezért heti öt napot, napi 15 órát kellene dolgozniuk, ebből naponta kétszer négy és fél órát vezetniük.

A nőknek a jelentkezéshez általános iskolai végzettségre és angoltudásra van szükségük. A jelölteknek kétéves szerződés ajánlanak, amely később meghosszabbítható lesz.

A Times of India most több olyan nőt is megszólaltatott, akiket kiválasztottak a programba. Mint kiderült, első körben hatan kaptak arra lehetőséget, hogy részt vegyenek a hat hónapos képzésen, és bár személyautót már mindannyian vezettek, a nagyobb járművek egészen más kihívást tartogattak számukra.

„A kormány mögött ülve szabadságot és erőt érzek” – mondta Deepali, aki a férjét és családját hagyja Indiában az európai munka reményében, és eltartott egy ideig, mire sikerült őket meggyőznie.

A programban jelenleg vele együtt hat, 20 és 30 év közötti nő vesz részt. Van köztük gyermekét egyedül nevelő édesanya, és olyan is, aki azért kezdett el vezetni, hogy férje halála után eltartsa két gyermekét.

A 20 éves Gulnaz Pathan az édesapjával él.

„Tizedikes koromban anyagi okok miatt ott kellett hagynom az iskolát, de tudtam, hogy valamilyen szakmát kell tanulnom, hogy segítsek a családomon, ezért tanultam meg autót vezetni. Azt azonban soha nem gondoltam volna, hogy valaha is Európában fogok dolgozni” – mondta.

„Nem volt egyszerű, de tudtam, hogy olyan lehetőséget kaptam, amiről sokan csak álmodnak, és a családomat is támogathatom majd” – tette hozzá.

Kirti Joshi, a nőket kiképző Janvikas nevű civil szervezet vezetője elmondása szerint a hat hónapos kemény kiképzésnek nemcsak a vezetés, hanem az angoltanulás és személyiségfejlesztés is a része volt.

„Csodálatos volt látni, amikor az interjú végén az európai cég azt mondta, megfeleltek” – mesélte.

Következő lépésként a sikeres jelentkezők Delhiben sajátítják majd el közútbiztonsági alapokat szeptemberben, ezután érkeznek majd Magyarországra, ahol újabb kihívás vár rájuk: meg kell tanulniuk a jobboldali közlekedést is.

A nők azután, hogy tartózkodási engedélyt kapnak Magyarországon, a családjukat is áthozhatnák. Amennyiben a program sikeresnek bizonyul, a dán cég akár 800 indiai nőt is felvenne a következő öt évben.

Embereket mentett a tűzből az elítélt gyilkos Szabó Zoltán, aztán tarkón lőtte a szomszédját, akinek végül szintén megmentette az életét

Szabó Zoltán és gyerekkori barátja a nyolcvanas években hidegvérrel ölt meg egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből végül csak tíz évet ült le, mert a kigyulladt szegedi bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán tisztázatlan körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.