Tetszett a cikk?

Ezzel egy régi konfliktus oldódhat meg.

Megint az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának – pontosabban a tagok kormánypárti többségének – jutott eszébe, hogy a közlekedési törvény úgyis napirenden szereplő módosítását kiegészítsék, mellőzve a konkrét ügyben a szokásos általános és részletes vitát és további módosító javaslatok benyújtásának lehetőségét.

A bizottság csütörtöki ülésén elfogadták, hogy „a korlátozott forgalmú övezetben megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató és lassú jármű korlátozott forgalmú övezetbe történő behajtása a helyi önkormányzatok területén hozzájárulási díj megfizetéséhez köthető”. Korlátozott forgalmú övezet az, ahol tábla jelzi a súlyhatárt, amelynél nagyobb „megengedett legnagyobb össztömegű” tehergépkocsival, vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel a táblán túl közlekedni tilos.

A díj részleteit az önkormányzatnak rendeletben kell szabályoznia. A befolyt díjak a helyi, illetve a fővárosi önkormányzat bevételét képezik. Az elmúlt években a Kúria a kormányhivatalok panaszai alapján sorozatban semmisített meg ilyen helyi rendeleteket Budapesttől Herceghalomig, mert a közlekedési törvény eddig csak a teherautók behajtásának engedélyhez kötését tette lehetővé, a díjszedést nem. Márpedig az önkormányzat csak törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére vagy törvényben kapott felhatalmazás alapján alkothat önkormányzati rendeletet.

Ez változik jövőre, most már meglesz a törvényi felhatalmazás. A Törvényalkotási Bizottság javaslatáról az Országgyűlés egésze a jövő héten szavaz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!