Luxus Mercedes kisbuszt használ Lázár tárcája, de nem árulják el, ki vette

A minisztériumok járműflottájából kissé kilógó, alapáron majd 30 millió forintos, 237 lóerős Mercedes V-osztályú kisbusz áll a Lázár János és az általa vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium rendelkezésére – ismerte el a HVG kérdésére a tárca, valamint a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság. Igaz, a részletekről hallgatnak. Érdekes, hogy a „luxizás” ellen most szót emelő Lázár magántulajdonában is volt már ilyen típusú autó.

Luxus Mercedes kisbuszt használ Lázár tárcája, de nem árulják el, ki vette

A miniszterelnök közösségi oldalát elárasztó PR-fotók egyike mutatta meg, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter nem a kormányzati flottában általános Skodával vagy Volkswagennel, hanem egy Mercedes kisbusszal távozott egy hivatali eseményről. Lapunk utánanézett az autónak, s kiderült, hogy egy korántsem hétköznapi mikrobusz várt a miniszterre. A Jármű Szolgáltatási Platformból lekérhető adatok szerint egy olyan, 2025-ben forgalomba helyezett, V-osztályú Mercedes buszlimuzinról van szó, amelynek listaára extrák nélkül legalább 28,2 millió forint, négykerékhajtású és 237 lóerős.

Lázár Jánost luxus Mercedes várta
Facebook / Orbán Viktor

Lapunk kérdésére a közlekedési tárca meglehetősen furcsa válaszban ismerte el, hogy használják ezt a kisbuszt. Rövid válaszuk elején azt írták, hogy „a kérdésben szereplő gépjárművet nem az állam biztosítja Lázár János építési és közlekedési miniszter számára”. Aztán viszont azt közölték: a kisbusz üzembentartója a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, “Lázár János az autót mindenkor és mindenben a törvényeknek megfelelően használja.”

Megkerestük a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságot is, amely másfél hónap után annyit válaszolt: „A gépjármű üzembentartója a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság. A gépjármű használója az Építési és Közlekedési Minisztérium.” Emellett közölték azt is, hogy a gépjárművet nem a főigazgatóság szerezte be.

Arra viszont sem a közlekedési tárca, sem a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság nem válaszolt, hogy ki és miért döntött a luxuskisbusz vásárlása mellett, ki vásárolta meg vagy lízingeli azt, és pontosan mennyiért. Érdekes, hogy időközben az a kép is eltűnt a kormányfő oldaláról, amelyen Lázár János beszáll a buszba.

Tavasszal számoltunk be arról, hogy az állami szervek eszköz- és szolgáltatásigényeit kiszolgáló Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság összesen csaknem 50 milliárd forint értékben gondoskodott a kormány, illetve állami tisztviselők számára hivatali autókról. Főként felső-középkategóriás Skoda Octaviákról, illetve az azoknál egyel magasabb kategóriába tartozó, de még mindig nem különösebben hivalkodó Skoda Superbekről. Ezeknek – a magyar kormánytisztviselőknél szokásosnak számító kocsiknak – a listaára még a legmagasabb felszereltségű L&K kategória tetején is 23 millió forint alatt marad; idei gyártású alapmodellje pedig bő 15 milliótól elérhető.

48 milliárd forintért vesz új autókat a kormány

A megrendelés legnagyobb részét a Porsche Hungária és a Porsche Lízing Kft. nyerte el.

Az nem újdonság, hogy ha autóról van szó, akkor Lázár csakis a csúcskategóriából válogat. Már 2011-ben egy Audi S8 felelt meg igényeinek – amelyek középpontjában saját elmondása szerint a biztonság állt. Egy V-osztályú Mercedes pedig a 2017-es vagyonnyilatkozatában tűnt fel. Lázár tehát olyan Mercedesbe szállt be a májusban készült fotó szerint, amilyen típust saját magának is választott már egyszer. Idei vagyonnyilatkozatában már nem szerepelt ez a kisbusz, lett viszont helyette kabrió Mini Cooper, Land Rover Defender és Audi A6-os.