szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Pedagógusok Szakszervezete fenntartja korábbi álláspontját: nem támogatja a közoktatás átalakításáról jelen formájában megismert kormányzati szándékokat. Szerintük nem fedi a valóságot az oktatási államtitkárság azon állítása, miszerint érdemben egyeztettek volna velük.

A szakszervezet az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében kiemelte: a közelmúltban nyilvánosságra hozott, a kormány által jóváhagyott, így "végleges és megváltoztathatatlan koncepció" valóságos érdemi egyeztetésére nem került sor. Ily módon az illetékes államtitkárságnak az az állítása, miszerint bírják a szakszervezet támogatását, nem fedi a valóságot - szögezték le.

Mint írták: annak ellenére, hogy szeptember 5-én az oktatási államtitkár a PSZ országos vezetőségének ígéretet tett a koncepció néhány napon belüli megküldésére, majd ezt követően az észrevételek egyeztetésére, erre mind a mai napig nem került sor. A nyilvánosságot kapott, immár végleges koncepció számos eleme pedig súlyos ellentmondásokat és elfogadhatatlan megoldásokat tartalmaz; ezek közé sorolták, hogy az állam átveszi a közoktatás egészének szervezését, beleértve az intézményfenntartás feladatait.

A PSZ szerint nem található semmilyen utalás ennek az elgondolásnak a végrehajtására, társadalmi hatására, megoldásának ütemezésére. Ez nemcsak azért aggályos, mivel a közoktatás nem szakítható ki társadalmi környezetéből, egy adott település kulturális közösségéből, hanem azért is, mivel nyilvánvaló, hogy a jelenlegi rendszer fenntartásához és továbbműködtetéséhez az államnak nincs meg a költségvetési fedezete, hiányzik mintegy 300 milliárd forint. Így az intézmények átvétele csak iskolabezárásokkal, pedagógus elbocsátásokkal válik finanszírozhatóvá - rögzítették.

Véleményük szerint a pedagógus-életpályamodell középpontjában a minősítési rendszer és a munkaterhek súlyos növelése áll. "Egyértelmű, hogy a kormányzati szándékok szerint a pedagógusnak 32 órát bent kell tartózkodnia a munkahelyén, amelyből 26 óra megtartására, és ezen felül helyettesítési feladatok ellátására kötelezhető anélkül, hogy ezt a többletmunkát megfizetnék részére" - fejtették ki. A pedagógus életpályával kapcsolatosan elfogadhatatlan megoldás az is, hogy a pedagógust először határozott időre kívánják kinevezni, a gyakornoki vizsga és az első minősítő vizsga sikeres letételéig.

A szakképzés átalakítását nemcsak foglalkoztatási szempontból tartják aggályosnak, hanem azért is, mivel a tanulók részére nem garantálja a munkaerőpiacra történő sikeres belépést, ezt követően a pályamódosítás lehetőségét, illetőleg a felsőoktatásban való továbbtanulást. Mint kifejtették: a tervek szerint megszűnik a szakiskolák kilencedik-tizedik évfolyama és a hároméves szakképzésben minimálisra csökken az általános műveltséget megalapozó ismeretek átadása. A szakközépiskolákban viszont megszűnnek a szakképzési évfolyamok, és egyidejűleg kell felkészülnie a tanulónak az általános műveltséget megalapozó ismeretekből és a szakképzés ismereteiből. Az érettségi bizonyítvány a tervek szerint csak szakirányú felsőoktatásba történő belépésre jogosítja majd tulajdonosát - jegyezték meg.

Kitértek arra is, hogy új feladatként megjelenik az egész napos, kötelező általános iskolai nevelés és oktatás megszervezése mind a nyolc évfolyamon, ennek szakmai és személyi feltételeit azonban nem határozták meg. Ez a megoldás nemcsak a szülők azon jogát sérti, hogy gyakorolja a gyermeke nevelésével kapcsolatos feladatokat, hanem előrevetíti azt is, hogy a pedagógusok megnövelt munkaterhére alapozva, a szükséges feltételek megteremtése nélkül kívánja a kormány bevezetni - sorolták aggályaikat.

Kritikával illették, hogy az elképzelések szerint a központi költségvetés fogja fedezni a pedagógusok és más, a nevelő és oktató munkát segítők illetményét és közterheit. Mint írták, a központi költségvetés által finanszírozott létszámokat azonban a kormányhivatal állapítja meg a meghatározott foglalkoztatási időkeretek, csoport- és osztálylétszámok, valamint a pedagógusok óraszámának alapulvételével. Nem ismeretes azonban, hogy a létszámszámításnál milyen kötelező óraszámok szerint történik a létszám meghatározása.

A Pedagógusok Szakszervezete ezért ismételten kéri a kormányt, az illetékes minisztert, valamint az államtitkárt, hogy az Országgyűlés elé csak olyan törvényjavaslatot nyújtson be, amelynek tényleges és érdemi egyeztetése előzetesen megtörtént.

De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?

De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?

Az USA-nak adja ki Montenegró a dél-koreai kriptokirályt

Az USA-nak adja ki Montenegró a dél-koreai kriptokirályt

2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított

2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított

Az egész világ arra figyel, mit lép jövőre Amerika

Az egész világ arra figyel, mit lép jövőre Amerika