szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hosszú távú tervezés, korrekt ár-érték arány és a likviditás biztosítása, avagy hogyan kezelik a válságot a franchise-hálózatok? Használható tippek egyéni vállalkozóknak, a kkv-szektor szereplőinek.


Cikksorozatunk első részében, a hvg.hu Hogyan kezeljük a válságot: megoldási javaslatok című cikkében a 5áSec, az Open House és a High-Care válságkezelő csomagját mutattuk be. Az alábbiakban az Update Pékségek, a Testa Rossa és a City Cartel válságkezelő megoldásait részletezzük.

A 2008-as novemberi Nemzetközi Franchise Expón való bemutatkozása óta immár 16 Update Pékség működik országszerte, emellett több mint száz aláírt szerződésük van. Az egységek többek között Miskolcon, Sopronban és Budapest forgalmas helyein találhatóak. A tendencia alapján pedig most már minden héten nyílik egy új bolt.

A hálózat nemcsak új tagok, vállalkozók jelentkezését fogadja el, hanem olyan, már működő pékségek belépésének lehetőségét is vizsgálja, akik küzdenek a gazdasági válsággal, ezért csatlakoznának a franchise-rendszerhez. Tudatosan, az egyre gyengülő gazdasági környezet hatásait ellensúlyozva, az idei évben a franchise-hálózat különböző médiumokban való megjelenéseire közel 150 millió forintot fordít. Emellett az átvevő partnerek lokális kampányokat is szerveznek, egyeztetve a franchise-központtal.

A boltok folyamatos kiszolgálását biztosítandó, megalapították az Update Nagykereskedelmi és Webáruház Kft-t. A cég az Update boltok logisztikai központja, innen szolgálja ki az egységeket a rendszergazda. A központilag megoldott logisztikával a boltokban bevezetett termékek árát megfelelően tudják pozicionálni, így az átvevők versenyképes alapokkal tudják őket értékesíteni. A rendszergazda az átvevőktől nem kér forgalmi jutalékot. Mivel központilag látja el áruval a boltokat, ebből kifolyólag nem is tartja etikusnak egy újabb díj megállapítását a tulajdonos. Mindemellett a rendszergazda megszünteti azokat a boltokat, amelyek mellékutcákban, vagy nem bevásárlóközpontokban, forgalmas csomópontoknál helyezkednek el.
 
A válság ellenére is több céggel folytat nemzetközi tárgyalásokat a hálózat, Szlovákiából, Szerbiából, Ausztriából és Németország is vannak érdeklődők. Március első hetében pedig a tengerentúlon, Denverben debütál a márka egy kifejezetten szakmai jellegű expón. A válság tisztulási folyamatot is elindított a piacon, - állítja Schobert Norbert tulajdonos -, mert a gyenge lábakon álló, nem megfelelő menedzsmenttel rendelkező vállalkozások eltűnnek. Így a jól pozicionált, sikeres üzletpolitikával bíró cégek a recesszió ellenére is tudnak fejlődni.
 
Az öreg kontinensen több mint féltucat országban megtalálható a Testa Rossa kávézó franchise-rendszer, hazánkban öt egysége működik. Valamennyi európai vezető kidolgozta válságkezelő stratégiáját. A koncepciókat együttesen értékelik, és közösen keresnek megoldásokat a krízis hatásaira. Azzal valamennyien egyetértettek, hogy a vendéglátóipar az elsők között fogja érezni a válság hullámait. A magyar hálózat vezetője a következő pontokban látja a válságra adandó lehetséges válaszokat.
 
1. Likviditás biztosítása, pénzügyi fegyelem szigorítása a partnerekkel szemben.
2. A rendszerben nemcsak franchise-átvevők dolgoznak, hanem megtalálhatók a franchise-koncepciót nem, csak a terméket értékesítő, viszonteladó partnerek. Ezek között a nem megfelelő színvonalat nyújtóktól, az ügyeskedőktől meg kell válni.
3. Hosszú távú tervezés szükséges.
4. Korrekt ár/érték aránnyal lehet a vásárlót becsábítani és megtartani.
5. Újdonságokat, akciókat kell a vevők számára nyújtani.
6. Várhatóan csak a legrátermettebb, legedzettebb partnerek lesznek képesek átvészelni a válság hullámait.
7. a hálózaton belül lényeges a képzések, oktatások színvonalát emelni. A szolgáltatás javítása, fejlesztése sok esetben fontosabb a termék színvonalánál.
 
A megszokottnál is nehezebb év elé néz a hazai lakáspiac. A gazdasági válság hatására beszűkültek, szinte elapadtak a banki források. A legtöbb bank új finanszírozási terméket vezet be a piacra az első negyedév végére. Ekkor válik láthatóvá a projektek és vevők finanszírozásának új konstrukciói.
 
A cég menedzsmentjében a 2009 év jelentős változásokat hozott. Hosszas elemzés után a cég tulajdonosa úgy döntött, hogy az új kihívásoknak megfelelően átalakítja a City Cartel Franchise Kft.-t. Első lépésként megalakította a City Cartel Franchise Hungary Kft.-t, melyet új tulajdonosokkal bővített, akik egyben az új menedzsment tagjai is. Ezáltal erősítette meg a cég piaci pozícióját. A stratégiai döntés célja az volt, hogy a hálózatban régóta kiemelt eredményeket elérő irodák vezetőit felkérte, legyenek az új tulajdonostársak, és szakmai hozzáértésüket kamatoztassák az új vezetésben.

Második lépésként meghatározták a célt: számukra a jelenlegi helyzet lehetőség. Harmadik lépésként az új fejlesztésű informatikai rendszerüket alkalmazva teljesen új struktúrában és támogatással hatékonyabban tudják működtetni a hálózatot. Negyedik lépésként új módon kínálnak állás- és karrierlehetőséget a munkaerőpiacról most kiszoruló képzett és dolgozni vágyó munkavállalóknak. Ezt a szándékukat erősíti az a tény, hogy 2008-ban a City Cartel megalapította az ingatlanszakmai innovációs díjakat. A díjak átadására február 14-én, az Ingatlan-bálon került sor. Ötödik lépésként alternatív megoldást kínálnak a tapasztalt, önállóan dolgozó ingatlanos kollégáknak, irodáknak az értékesítésben való együttműködésre.

Végül az üzleti divíziót átalakították és megalakult a City Cartel Project Management Kft. A cég új feladata az újépítésű projektek menedzselése és a szűkülő piacon a lehető legtöbb újépítésű ingatlan értékesítése. Természetesen a fő feladat a nagy értékű, üzleti célú ingatlanok menedzselése, értékesítése, bérlők és vevők képviselete.

http://franchiseportal.hu/





HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Debrecen várja a franchise-hálózatokat 2010-re

Az Apollo Superior Debrecen negyedik modern plázája lesz a Malompark, a Debrecen Pláza és a Fórum után. A Piac utcán új lehetőség nyílik a megyeszékhelyen a terjeszkedni kívánó franchise-hálózatoknak.

hvg.hu Vállalkozás

Franchise-hálózatok: a válság ellenére pozitív a mérleg

A tavalyi év második felétől, az egész világon robbanásszerűen végigsöprő gazdasági válság természetesen hatott a franchise-vállalkozások működésére is. Számos hálózat nem, vagy csak rendkívüli erőfeszítések mellett teljesítette az idei tervet, de több olyan hálózat is van, amely a meglévő átvevőire koncentrálva, felfüggesztette bővítési szándékát. Ennek ellenére az egész évet tekintve így is pozitív a mérleg