szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Egy nyilvánosságra még nem hozott tanulmány szerint nincs szükség a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség (ITDH) jelenlegi befektetés-ösztönző tevékenységére, szorgalmazza viszont egy olyan egyablakos rendszer kialakítását, amely csupán a kamarai tagokat segítené tanácsadással. A szaktárca bírálja a javaslatot, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara felkarolná. A tanulmány szerzője egy kamarai háttérintézmény, az egyik megrendelője pedig az ITDH. Az írásért még senki nem fizetette ki a 2 millió forintos megbízási díjat.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara ( BKIK)  és az ITD Hungary Zrt. (ITDH) még 2009 decemberében bízta meg a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Kutatóintézetet a tanulmány elkészítésével. A megbízás célja, mint a szerkesztőségünkhöz eljuttatott dokumentumon is szerepel, a kamarák és az ITDH szorosabb együttműködési lehetőségeinek feltérképezése és a BKIK beszállítóvá válásának elősegítése volt. A januárban megszületett - azóta nyilvánosságra még nem került - dokumentum több megállapítása és javaslata kifejezetten támadja az ITDH működését és több oldalon taglalja az intézmény túlköltekezéseit. Finanszírozását - más állami kézben lévő vállalkozásfejlesztési hálózattal együtt - pazarlónak, eredményességét nem kimutathatónak, teljesítményét nehezen mérhetőnek, felhasználói oldalról pedig áttekinthetetlennek tartja.

Eközben különös módon a gazdasági kamarák szerepével alig egy oldalon, kiadásaival pedig egyáltalán nem foglalkozik. A két megrendelő intézmény szerepének és gazdálkodásának feltűnően aránytalan bemutatása mellett a kamarák és az ITDH együttműködésére, illetve a két szervezet által párhuzamosan végzett tevékenységek megszüntetésére tett javaslatok is inkább a BKIK érdekeit szolgálják. A tanulmány összköltsége kétmillió forint, egymilliót abból az ITDH-nak kéne állnia, de - úgy tudjuk - eddig  egyik megrendelő sem fizetett érte, bár az anyag január végén elkészült. Felmerül a kérdés, az ITDH miért ment egyáltalán bele a közösködésbe, tudván, hogy  a tanulmány egyik szerzője korántsem tekinthető független szereplőnek. A tanulmány megrendelése még a nemrég leköszönt vezérigazgató, Rétfalvi György nevéhez fűződik, aki - a hvg.hu tudomása szerint - sem közvetlen kollégáit, sem a minisztériumot nem tájékoztatta erről. A tanulmány elkészítéséhez az NFGM nem nyújtott finanszírozást.

Az átalakítás egyik lehetséges irányaként ugyanis egy Magyar Vállalkozás- és Kereskedelemfejlesztési Irodahálózat kialakítását jelöli meg. Ennek lényege, a tanulmány szerint, hogy a kamarai tagsággal rendelkező vállalkozások, ingyenes szolgáltatásként , egyablakos szolgáltatási rendszerben jutnának hozzá információkhoz, kapnának forrásbővítő, fejlesztési és egyéb tanácsadást. Az ITD külföldi befektetés-ösztönzési tevékenysége ezzel egyidejűleg alapvetően a külügy hatáskörébe kerülhetne, hiszen, mint azt magyarázza az írás, a szervezet ezen tevékenysége jelenleg is az általa finanszírozott szakdiplomata hálózatra épül. „Az átalakítás várható eredményeként átlátható, világos struktúrában működő, egymástól jól elhatárolható, ám összehangolt feladatokat végző szervezetek jönnének létre” - sommázza a tanulmány.

A mintegy 21 oldalas anyag kiértékelését ugyan még nem zárta le a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, de a tanulmánytól függetlenül elmondták a hvg.hu-nak, osztják azt az álláspontot, hogy a magyar államigazgatásban számos párhuzamosság fedezhető fel és az államigazgatási szolgáltató rendszer rendkívül pazarló. Mivel  a vállalkozói szféra igényli a költséghatékony egyablakos rendszer létrehozását, -- erről tanúskodnak a cégektől érkezett visszajelzések is --  a BKIK ennek megfelelő intézkedéseket tervez - mondták el a BKIK-ben, anélkül, hogy részletekbe bocsátkoztak volna. A minisztérium viszont úgy érvel, hogy a kamarai tagsággal rendelkező vállalkozások részére tervezett ingyenes, egyablakos szolgáltatási rendszer, miközben jelentős állami támogatást feltételez, nem szünteti meg a fennálló párhuzamosságokat.  A minisztérium.álláspontja szerint ugyanis az új szervezet, a Magyar Vállalkozás- és Kereskedelemfejlesztési Irodahálózat, amelyet az ITD Hungary Zrt. és a kamarák integrációjából kívánnának létrehozni, valójában a két szervezet megerősítését szolgálná állami forrásból, anélkül, hogy a vállalkozásfejlesztési intézményrendszer szereplőinek számát csökkentené. Ráadásul a csak kamarai tagsággal rendelkező vállalkozások ingyenes, egyablakos szolgáltatása nem felel meg a szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés elvének. A minisztérium adatai szerint  a hazai kis- és középvállalkozásoknak mindössze 5,7 százaléka tagja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarának. 

A tanulmányt egyébként az ITD - mint azt Váci András kommunikációs igazgató hangsúlyozta -- nem tekinti egyelőre véglegesnek. A szervezet hatékonyságát illetően  kiemelte,  a kamarai és szakszövetségi tagságtól függetlenül az ITDH több, mint kétezer hazai céggel alakított ki és tart fenn napi, személyes kapcsolatot. Hozzátéve a jövőben a szervezet minden olyan kezdeményezést támogat, mely azt a célt szolgálja, hogy a hazai vállalkozások – kamarai tagságtól függetlenül – olyan szolgáltatás csomagot kapjanak, mely megkönnyíti külpiacra jutásukat és ennek eredményeképp exportvolumenük növekedjen.

Más forrásból úgy tudjuk, egy-két éve még joggal kritizálták az ITDH hatékonyságát, ám az utóbbi időben hatékonysága látványosan javult, és 2009-ben, az előrejelzések szerint a tavalyi háromszázmillió forintos programköltségből 390 millió forintos közvetlen üzletkötés valósult meg, azaz ilyen értékű beruházások, fejlesztések valósultak meg. Ez lehet az egyik magyarázata annak, hogy az ITDH miért ragaszkodik a befektetői egykapus rendszer megtartásához, melynek formálásába azonban szívesen bevonná a magyar és a nemzetközi kamarákat vagy más szakmai szövetségeket. Ugyanakkor bírálók szerint  van még mit csiszolni a rendszeren, átláthatóbbá kellene tenni: az ITDH  programszervezés fejében kapott állami támogatása, illetve tanácsadó munkadíja annak függvényében változna, hogy  a szogáltatását igénybe vevő  cég beszámol-e (persze az üzleti titok tiszteletben tartásával) az adott tevékenység számára forintosítható eredményéről.

Az ITDH számára továbbá kötelezően elő kellene írni - javasolják a "kritikusok" - hogy folyamatosan tájékoztassa a nyilvánosságot az elért eredményekről. Jelenleg ugyanis semmilyen folyamatos monitoringot nem végez az ITDH, azonkívül, hogy  időről időre kérdőívvel, személyes beszélgetésekkel felméréseket készít. A külföldi befektetés-ösztönzésnek a külügyminisztériumhoz telepítése rossz ötlet,  e tevékenység szakmai irányítására a külügy alkalmatlan - mutattak rá forrásaink, a külpiaci hálózat finanszírozása csupán költségvetés-technikai szempontból, az integrált hálózatkezelés okán került a KüM-höz.. A vállalkozásoknak elsősorban piacszerzésre van szükségük, amelyet a jelenlegi ITDH igyekszik támogatni, miközben a finanszírozásról az Eximbank, a Magyar Fejlesztési Bank és a Mehib gondoskodik. .

Az ír példa alapján Európában terjed az „Enterprise Ireland” koncepció, amely a fenti szolgáltatásokat egy intézmény keretén belül nyújtja a cégeknek. Egy „Enterprise Hungary” típusú kereskedelemfejlesztéssel, befektetésösztönzéssel és export-finanszírozással foglalkozó szervezet akkor erős, ha regionális elven működik  (helyben el kell érnie minden jelentős exportőr vállalkozást , és emellett saját külpiaci hálózattal rendelkezik (nem diplomata státuszú, hanem az üzletszerzést segítő saját munkatársakkal). A regionális hálózat felállításába be lehet vonni a kereskedelmi- és iparkamarákat, vagy a vállalkozásfejlesztési alapítványokat, de nem lehetséges kizárólag ezekre a széttagolt és kormányzati szférán kívüli szervezetekre bízni a feladatot - figyelmeztetnek a szakértők, utalva arra, hogy e tevékenységet meg kell hagyni az ITDH szervezetén belűl.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vélemény

Rétfalvi György menesztésének különös története

Miért mondtak fel az ITD Hungary, azaz a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség vezérigazgatójának éppen most, három hónappal a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) vizsgálatának lezárulta után? Ő pedig miért mondott fel még az utolsó pillanatban két igazgatójának és egy projektiroda vezetőjének? Magától Rétfalvi Györgytől vártunk választ kérdéseinkre.

hvg.hu Karrier

Kilián Csaba az ITD Hungary új vezérigazgatója

Kilián Csaba befektetési igazgatót kérte fel az ITD Hungary Zrt. vezérigazgatói teendőinek ellátására Rétfalvi György vezérigazgató visszahívását követően Varga István gazdasági miniszter - közölte a minisztérium az MTI-vel kedden.

hvg.hu Gazdaság

Felmondtak az ITDH vezérigazgatójának és 3 munkatársának

Visszahívta az ITDH vezérigazgatóját vezetői tisztségéből a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumot (NFGM) vezető miniszter. Rétfalvi György munkaviszonyát 2010. január 11-ével, rendkívüli felmondással megszüntette – közölte az NFGM. A ex-vezérigazgató pedig ezzel egyidőben három kollégájának mondta fel a munkaviszonyát - értesült a hvg.hu.