Tetszett a cikk?

A céges gépjárművek adózsa egyrészről laza, a másrészről viszont bonyolult és ellenőrizetlen.

A gépjárműadó néhány évvel ezelőtti automatizálása sok bejelentetlen adat, hibás nyilvántartás kijavítását követelte meg, elírt adószámok, évtizedek óta át nem vezetett tulajdoni viszonyok derültek ki, amikor a rendszert a ma már okmányirodák által üzemeltett gépjármű-nyilvántartáshoz kötötték. Abszurd ötlet, hogy a településenkénti adóhatóságok egymás között dobálgatják a személygépkocsit, hogy határozatot hozzanak róla, ami az adók beszedésének csúszását is okozhatja. Így történt ez 2010-ben is, az önkormányzati adóhatóságok képtelenek volt megbirkózni a feladattal, hogy határidőben kiküldjék a súlyadó határozatokat így sok esetben a határozat még március 16-án, vagyis a befizetési határidőn se emelkedett jogerőre.

A cégautóadó a vélelmezett jövedelem adóztatását váltotta ki. Korábban bizonyítani lehetett, hogy a futási költség üzleti célból merült fel, így a személyi jövedelemadó elkerülhetővé vált, de olyan kevés vállalkozásnál mutatott ki az adóhatóság visszaélést, hogy a minisztériumi számítások is azt mutatták, hogy ennél jóval magasabb magánhasználat lehetne a valós. Így született meg a minden „céges” autóra kiterjedő átalányadó ötlete, ahol igyekeztek a kiskapukat is bezárni. Sajnos a túlzottan egyszerű szöveg adós maradt azzal, hogy a kivételeket és a mentességeket jól mutassa be. Jelenleg is elkeseredett vita folyik arról, hogy a háziorvosok hogyan tudják bizonyítani, hogy a járművük használata kapcsán cégautóadó ne merüljön fel.

A vagyonadót néhány, alibiból meghozott adótétel kísérte, amely mostanra már elavultá vált, vagyis megérett arra, hogy töröljék.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Cégautóadó: ki jár jól és ki fizet rá?

Több bevételt remélt és realizált az állam az idén február 1-jével módosított cégautóadóval. A módosított törvényben meghatározott új szabályok elrendelése –mint sok egyéb intézkedés is – az igazságosság jegyében történt, a „fizessenek többen, kevesebbet” jelszó kiadásával. Az államkassza biztosan jobban jár, a nagyvállalatok szintén. A magyar cégállomány mintegy hetven százalékát kitevő mikro- és kisvállalkozásoknak viszont az új rendszerben biztosan fizetniük kell, nem maradt kiskapu.

hvg.hu Autó

Mi történik, ha a visszahívásban cégautó érintett?

Az utóbbi hetek autó visszahívásai nem csak a magánszemélyeket érintik, egy-egy népszerűbb autótípus esetén akár egy vállalat élete is megbénulhat. Hogyan készülnek fel az ilyen esetekre a flottakezelő cégek?

hvg.hu Vállalkozás

Vagyonadó: Vámosi-Nagy mentesítené az autókereskedőket

A személygépkocsi – melynek az árában megjelenő általános forgalmi adó nem igényelhető vissza – a magyar adórendszer „totemállataként” 2010. január 1-től újabb adónem születését volt kénytelen elviselni. Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló törvény ugyanis az ingatlanadó mellett „megtalálta” a légi, a vízi járművet és a nagy teljesítményű személygépkocsit, mindezt „a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében”. De sikerült-e a vagyonadó megmaradt részének beváltania a hozzá fűzött reményeket?