Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Generációváltás várható a következő években a magyar vállalatok élén. Itthon a rendszerváltást követően tömegesen alakultak magánvállalkozások: az első aktív cégtulajdonos nemzedék ezekben az években ér abba a korba, amikor érdemben felmerül a visszavonulás kérdése. A feladat még lényegesen vállalkozóbarátabb környezetben sem egyszerű: az Egyesült Államokban az első nemzedékváltást a cégek mintegy harmada éli túl.
Ecoline: A tudatosság, előrelátás nem jellemző, de egyre inkább megfogalmazódó igény a hazai vállalkozói kultúrában. Az alapító-tulajdonos utódlása még abban az esetben sem zavarmentes, ha az örökösök „belenőnek” a szervezetbe. Ilyen helyzetben melyek azok az alapvető kérdések, amelyekre válaszolni kell az optimális döntés meghozatalához?
Virágh Rajmund: A legjellemzőbb probléma az, hogy a cég alapító-tulajdonosa az ilyen vállalkozásoknál a brand és az operatív irányító egy személyben. A feladat egy olyan szervezet kialakítása, amely az ötletember visszavonulása után is működőképes, s meg kell találni azokat a vezetőket, amelyek a szervezeti egységeket megfelelően átveszik.
Fontos, hogy a tulajdonos belássa: nem fog olyan utódot találni, aki változás nélkül átveszi tőle a feladatokat, hiszen egyrészt nem a klónja, másrészt nem járta végig azt a fejlődési utat, amelyen ő a megelőző években a társaságot végigvezérelte. Más a személyisége, s nincs meg az a tapasztalata sem, amelyet ő a hosszú évek alatt megszerzett.
Másik oldalról tisztázni kell azt is, hogy a tulajdonos pontosan mit szeretne: teljesen ki akar vonulni a cégből (minden jogosítványt átad utódjának, esetlegesen egy menedzser csapatnak), vagy valamilyen formában részt akar venni a későbbiekben is a vállalat működésében, például egy elnöki szerepkörben.
Némi leegyszerűsítéssel három lehetőség van a „kiszállásra”: eladás, családon belüli utódlás, menedzser(ek) alkalmazása. Vannak különbségek az előkészítés során?
Kristóf Györgyi: Az első fázisban érdemben nincsenek. Akár eladásra, akár átadásra kell felkészíteni egy céget, mindenképp szükséges az átlátható szervezet kialakítása, a feladatkörök tisztázása, s ezen keretek között a megfelelő működtetés biztosítása.
A teljes interjú az Ecolie.hu-n olvasható.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Egy magyar bombaszakértő segítette az 1920-as években a japán elnyomás ellen harcoló koreai szabadságharcosokat – derül ki Csoma Mózes, a Károli Gáspár Református Egyetem bölcsészkarának dékánja, volt dél-koreai magyar nagykövet tanulmányából.
Olaszországi nyaralása idején történt végzetes baleset az osztrák extrémsportolóval.
Az Evergrande csődje óta tudhatjuk: elég nagy bajok vannak a kínai ingatlanszektorral.