szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Tévé helyett irány az egészségipar. A holland innováció éllovasa példázza, milyen kiutakat keresnek nyugat-európai multik a távol-keleti ipari konkurencia költségelőnyének semlegesítésére.

„Az innováció a mi éltető erőnk” – ismételgeti mostanában Frans van Houten, a Philips elnök-vezérigazgatója. Való igaz, hogy a holland elektronikai multicég 120 éves történelme tele van a háztartási és szórakoztató elektronika újszerű találmányaival (a technológiai annalesek kötetei szólhatnának a gyár ős-rádiócsöveiről, a katódsugaras tévéképernyőjéről, az első villanyborotváról vagy a kompakt audio kazettáról, a cd és dvd lemezről), mára azonban e fertályon is jócskán felfordult a világ.

A Philips vélhetőleg belátta: már nem lehet vezető infotechcég, a mobiltelefónia versenyébe be sem szállt, most pedig, noha a világ talán legszebb képű, 600 Hz-es televízióját gyártja, kezd kihátrálni a telítetté vált és egyre alacsonyabb nyereséget hozó televízógyártásból. A szórakoztató elektronikáról a hangsúly egyre inkább más területekre helyeződik át, a célt a „XXI. század növekedési ágazatai” jelentik.

A Philips-profil változását jól érzékelteti, hogy a televíziógyártás a távol-keleti, elsősorban kínai és dél-koreai konkurencia megerősödése miatt már évek óta súlyosan veszteséges. Tavaly még diadalittasan számolt be arról a Philips, hogy a legkorszerűbb, 3D-s tévék gyártása ez év végére akár egymillió darabra is felfuthat, november elején kiderült: a fejlesztés helyett inkább kiszáll a tévégyártásból.

Leépítés, újrastrukturálás

Miután nyilvánvalóvá vált, hogy a 3D-technológia tömeges elterjedése a televíziógyártásban még várat magára (ami miatt nem csak a Philips, hanem a Sony, az LG vagy a Samsung is ugyanúgy szenved), a hollandok a tévés üzletágukat kiszervezték: az új cégben 70 százalékát birtokol a hongkongi TPV, s a kínaiakkal közös vállalkozásban csak 30 százalékot tartanak meg maguknak. Ennek megfelelően a 90-es években a Belgiumból és Franciaországból Székesfehérvárra telepített televíziógyártás is az új vegyesvállalat tulajdonába került. Ráadásul: a cég korábban már közölte: szélnek ereszti a mintegy 750 állandó munkavállaló egyharmadát, mivel a tévék mellett ugyancsak itt készülő szájhigiéniai eszközök, elemes borotvák és telefontartozékok végszerelése is elvándorol Fehérvárról.

 

A tévégyártásban kissé zavarossá vált a kép
©

A mintegy száz országban jelen lévő, 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató Philips egy 800 millió eurós költségtakarékossági program keretében 4500 dolgozóját akarja elbocsátani, miután a harmadik negyedéves nyereség közel kétéves mélypontra süllyedt. E fájdalmas átalakítások közepette a gigacég reklámstratégái a nemzetközi nyilvánosság számára inkább innovációs teljesítményüknek csapnak hírverést. Legfőképpen annak, hogy a nagy múltú vállalat a „humán szektorban” látja az újbóli növekedés zálogát. Ennek alapjait a vállalat a Vision 2010 stratégiában körvonalazta, melyben három szektort jelölt meg kitörési pontként: az egészségügyet, a világítástechnikát és az életmódot. A Philipsnél az ehhez szükséges új szervezeti struktúra kialakítása 2008 óta zajlik, a cél a "Philipshez méltó" vezető egészségügyi és well-being márka felépítése.

Mint állítják, az egészségügy világszerte nagy kihívásokkal szembesül, mivel a 60 év felettiek száma a mai félmilliárdról kétmilliárdra nő, s ahogy a társadalmak elöregednek, az egészségügyi rendszerek – így a Philips innovatív technikái – iránt egyre nő a kereslet. (Magyarországon a férfiak átlagéletkora 70, a nőké 78 év, míg az EU-ban ez a mutatószám 75,5, illetve 82 év.)

Vannak tartalékok

A cég szerint ugyanakkor tévedés, hogy az új egészségügyi technológiák megfizethetetlennek; kimutatásuk szerint az orvosi berendezések vásárlási költsége az egészségügyi büdzsékben ma mindössze két százalék. Ezzel szemben toronymagasan a legnagyobb tétel a személyzeti költség, melynek részaránya 70 százalék fölötti. Az innováció viszont segít féken tartani a bérköltségeket, segít megküzdeni a szakápolóhiánnyal, egyúttal javítja a betegellátás minőségét is.

Az egészségügyi piac az utóbbi évtizedekben - eleinte főként a nyugati világban, de az utóbbi években olyan, korábban komolyan számításba sem vett területeken is, mint India és Kína - gyorsabban nőtt az összgazdaságnál, és ez a trend a globális népesség öregedésével, illetve az emberiség várható élettartam-emelkedésével lényegesen dinamikusabb emelkedést mutat majd. Nem meglepő, hogy a Philips mellett az olyan, korábban más ágazatokban is vitézkedő vállalatok, mint például a japán Ricoh, mára az egészségügyi, valamint gyógyászati-kozmetikai területet tették a céges innováció középpontjába.

A Philipsnél a kész megoldások köre - ahogyan a kínálati spektrum is - folyamatosan bővül. Az egyik nagy újdonság az a rákbetegség kezelésére alkalmazható HIFU (High-Intesity Focused Ultrasound, azaz Magas Intenzitású Fókuszált Ultrahang) nevű orvosi berendezés, amit a hagyományos kemoterápiás és műtéti eljárások mellett sikeres kezelést tesz lehetővé a vese- és epekő, valamint a prosztata-, illetve egyéb daganatos megbetegedések esetén.

De ilyen új szépségipari „kütyü” az a lézeres technikán alapuló ránctalanító készülék is, ami formailag ugyan egy átlagos hajszárítóra hasolít leginkább, de a készülékben nemcsak a kék lézer újszerű alkalmazása a pláne, hanem az is, hogy közönséges kozmetikai segédeszközként forgalomba hozva elkérik érte egy jobbfajta tévé árát.

 

Dizájn, tudomány és innováció - ez a modern világítástechnika titka
©

Energiatakarékos fény az éjszakában

A kozmetikai lézeren, az orvosi fényterápiás technológiákon kívül a holland cégnél a hagyományoknak megfelelően a világítástechnikai fejlesztésekre is nagy hangsúlyt fektetnek. A több évtizedes élettartamú, takarékos led és oled technológiák tökéletsítésében és ennek az üzletágnak a bővülésében a Philips deklaráltan hisz.

A folyamatos innovációs tevékenységnek köszönhetően ma már ebbe az üzletágba tartozik a változtatható fényű és mintázatú világító tapéta és az „intelligens” közvilágítás is. A CityTouch fantázianevű rendszer automatikusan – forgalomtól függően – kapcsolgatja fel-le az utcafényeket, s a cég állítása szerint ennek nyomán akár 80 százalékkal csökkenthetők az üzemeltetési költségek. Philips CitySoul lámpatestekkel újították fel például a Guillotière hidat. Az eredmény: több, természetesebb, lágyabb fény, a korábbi rendszerhez viszonyítva 50 százalék fölötti energiamegtakarítás mellett.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mennyi 8-ból 6? Alvás közben álmodókkal kommunikáltak kutatók

Mennyi 8-ból 6? Alvás közben álmodókkal kommunikáltak kutatók

Kötelező FFP2-es maszk és otthoni munkavégzés – Így lassítanák a koronavírust Szlovákiában

Kötelező FFP2-es maszk és otthoni munkavégzés – Így lassítanák a koronavírust Szlovákiában

Idecsalta, majd éhbérért dolgoztatta pakisztáni szakácsait egy vendéglős

Idecsalta, majd éhbérért dolgoztatta pakisztáni szakácsait egy vendéglős