szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A munkatársaknak küldött levélben igyekezett megnyugtatni az Opel elnök-vezérigazgatója az esetleges gyárbezárások miatt aggódókat.

Karl-Friedrich Stracke arra reagált, hogy előzőleg a Wall Street Journal azt írta egy meg nem nevezett GM-vezetőre hivatkozva: az anyavállalatnak, a General Motorsnak elfogyott a türelme az Opel folytonos veszteségei miatt, és a 3100 főt foglalkoztató bochumi, valamint a 2100 dolgozóval működő angliai Ellesmere Port bezárását tervezi. "Az Opelnél az elmúlt években végrehajtott változtatások nem voltak elég mélyrehatóak" - idézte a lap a GM-illetékest. Hozzátette: "Ha az Opelt meg akarják menteni, akkor azt most kell megtenni, és a változtatásoknak mélyrehatóknak kell lenniük".

Stracke a dpa hírügynökség értesülése szerint azt írta a munkatársaknak: "Mindez ideig nem született olyan döntés az Opel/Vauxhall menedzsmentjében, a GM-nél, vagy az Opel felügyelő bizottságában, amely szerint gyárbezárásokra, leépítésekre, vagy termelésáthelyezésre kerülne sor". Mindamellett az európai autópiac gyengélkedése miatt "kétségkívül bizonyos problémákat meg kell oldanunk" - tette hozzá.

Hasonló szellemben nyilatkozott az Opel üzemi tanácsának elnöke, Wolfgang Schäfer-Klug is, aki leszögezte: "Semmiféle arra utaló jel nincs, hogy a GM megsértené a meglévő szerződéseket". Ezek a szerződések egészen 2014-ig kizárják a gyárbezárásokat, illetve a gyártáshoz kapcsolódó elbocsátásokat.

A 2008-as gazdasági válságot az Opel is megszenvedte, ezért átalakításra és leépítésekre kényszerült: a 2009-ben indított program keretében az Európában lévő 48 ezerből nyolcezer megszüntetéséről, és az Antwerpeni gyár bezárásáról született döntés. Az erőfeszítések ellenére az Opel továbbra is veszteséges: tavaly az első kilenc hónapban a GM 580 millió dollárral rövidült meg Európában, igaz, ez kevesebb volt az egy évvel korábbi 1,2 milliárdnál, de egyes számítások szerint az elmúlt évtizedben összesen 14,5 milliárd dollárt veszített az európai ügyleten. Lapbeszámolók szerint a tavalyi negyedik negyedév sem lesz túl biztató. A GM február 16-án ismerteti tavalyi eredményeit.

Elemzők ugyanakkor rámutattak: az Opel veszteségei jórészt abból adódnak, hogy az amerikai tulajdonos nem engedi fejlődni a mostanság óriási lendülettel fejlődő feltörekvő piacokon saját márkáit féltve az Opel-kocsik versenyétől. Így a német autógyárnak a jelenleg igencsak lanyhának mondható európai piac marad a fő vadászterülete.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!