Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Több tízezer autós kapott értesítést az elmúlt hetekben, hogy nem sikerült lekérdezni a kártörténeti nyilvántartó rendszerből az adataikat – írja a Világgazdaság. Ők a bónuszukat a csúszás miatt nem veszíthetik el, a baleseti adót valamilyen okból elmulasztók viszont sokat bukhatnak.
Zökkenőmentesnek kicsit sem nevezhető az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) évforduló. Az alkuszoknál és a biztosítók ügyfélszolgálatain is égnek a telefonok, ügyfelek tízezreit szólították fel ugyanis a társaságok adatpótlásra. Tavaly év közepén ugyanis a korábbi papíralapú kártörténeti igazolásokat felváltotta az elektronikus Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KKNYR), annak adatai azonban nem mindig pontosak.
A probléma elég sok autóst érint, az Aegonnál ugyan 10 százalék alatt van az ilyen ügyfelek aránya, a Generalinál viszont már minden tizedik, az Unionnál minden ötödik kliensnél adódtak problémák.A hibák egyik oka, hogy a kárnyilvántartó rendszer folyamatosan összefésüli az adatait a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszerrel, így ha valaki a biztosítójánál más adatokat adott meg, mint amilyeneket a közigazgatásnál nyilvántartanak, a rendszer nem találja meg – magyarázza Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivője.
„Az ügyfélnek le kell ellenőriztetnie a régi biztosítójánál a szerződés adattartalmát, mert vélelmezhető, hogy az új biztosítónál nyilvántartott – ügyfél által megadott – adatok nem egyeznek a régi biztosítónál nyilvántartott adatokkal” – mondja Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási osztályának vezetője. Ha nem érkezik meg időre a kártörténet, az elvileg az ügyfélnek sok pénzébe kerülhet. A jogszabályok szerint ugyanis, ha a biztosítási időszak kezdetét követő 60 napon belül nem sikerül megszerezni a kártörténetet, az ügyfelet visszamenőleg A00 osztályba kell sorolni, vagyis elveszik a bónuszfokozata. A jelenlegi helyzetben viszont a biztosítók jogértelmezése és a nemzetgazdasági tárca állásfoglalása alapján ettől eltekintenek a biztosítók. „Még ha a bónuszbesorolás véglegesítése el is húzódik, a jogosan megszerzett bónuszt emiatt senki nem veszíti el” – nyugtatnak a K&H Biztosítónál.
A másik gondot az idén a szerződéseknél a baleseti adó okozza. A közterhet január 1-jétől vezették be, a meg nem fizetésnek súlyos következményei lehetnek. A biztosítók először ugyanis a közterhet vonják le a beérkező díjból, a biztosítás pedig ezután csak addig él, amíg a díjból fennmaradt összeg el nem fogy. Ha ez megtörtént, díj-nem- fizetés miatt megszűnik a szerződés, és az autósnak a kgfb-díj sokszorosát kitevő fedezetlenségi díjat, illetve az annak megfelelően számolt baleseti adót kell elkezdeni fizetnie.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.