szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Márciusban is folytatódott a Premier Outlet Centers forgalomnövekedése, jelenleg 7-8 százalék többletet mutatnak az adatok, ami azt jelenti, hogy az első negyedévben 3-4 százalékos bővülés várható. Ehhez a kiugróan jó januári forgalom járult hozzá leginkább.

Az idei első hónapban az előző évihez képest 13 százalék volt a növekedés − mondta a Napi Gazdaságnak Imre Csaba igazgató, hozzátéve: a február viszont rendkívül gyenge volt, a visszaesés lényegében elvitte a januári többletet. A Premier telítettsége 81 százalékos, ez növekedés az előző évhez képest. Imre Csaba szerint a bérlői kör stabil − akik túlélték a kiskereskedelmi hanyatlást, azok már nem valószínű, hogy megroppannak (bár van egy-két gyengébben teljesítő).

Azzal, hogy némi javulás mutatkozik a vásárlási hajlandóságban, az átlagárak is erős csökkenésbe kezdtek a Premierben. Decemberben még 4−6 százalékkal emelkedtek az átlagos fogyasztói árak − leginkább mert a kereskedők igyekeztek a költségeik növekedését áthárítani a vásárlókra −, ám a januári lendület szinte azonnal megváltoztatta a szemléletet és az első tizenegy hétben 9,5 százalékos árcsökkenés mutatkozott.

A nemzetközi kereskedelmi láncok nemigen igyekeznek Magyarországra. Van érdeklődés, de sokkal inkább a kivárás a jellemző. Ha nincs újabb szereplő a piacon, akkor nem várható újabb outlet üzlet nyitása sem. Többek között ez is bizonytalanná teszi az egész évet, ám sokkal súlyosabb kérdés a forint árfolyamának alakulása, ami komoly szerepet játszik a kereskedők költségszerkezetében (nemcsak az outletekben, hanem a teljes ruházati piacon). Ugyancsak kérdéses a vásárlói aktivitás − az outletekben kapható márkák vevőköre kevésbé reagál az adóváltozásokra, illetve a reálkeresetek csökkenésére, ám a forint árfolyamváltozására, illetve a szolgáltató szektor teljesítményére igencsak érzékeny.
 
 
A Polgáron működő másik magyar outlet, az M3 idei első negyedévi forgalma nagyjából hasonlóan alakult a Premieréhez: jó január után gyengébb február következett, amit viszont nem simított a március. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy a válság a keleti országrészt sokkal inkább érintette és kifejezetten rossz hatást gyakorolt a forgalomra az autópálya-matricák drágulása. Az M3 Outlet bérlői telítettsége jelenleg 75 százalékon áll.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!