Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Hiába az egyértelmű európai uniós és hazai jogszabályok, valamint nemzetközi bírói döntések, van légitársaság, mely a mai napig nem alkalmazza a vonatkozó normákat és elutasítja a fogyasztók igényeit légi járat törlése, vagy késése esetén - hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint van olyan fapados légitársaság, amely semmibe veszi az európai uniós és hazai normákat, csak hogy kikerülje fizetési kötelezettségét. Pedig a jogi normák egyértelműen védik a fogyasztókat, ha járat késésére, vagy törlésére kerül sor - hívják fel a figyelmet közleményükben.
A szövetséghez fordult egy fogyasztó, aki – miután járatát törölték – kénytelen volt egy másik város repülőterére utazni, ahonnan végül 20 órás késéssel sikerült hazaérnie Magyarországra. A helyszínen nem kapott sem tájékoztatást, sem segítségnyújtást a vonatkozó előírások ellenére. Mindent itthon tartózkodó családján keresztül kellett intéznie, majd amikor már hazaérve kérte költségei megtérítését – egyébiránt a cég emelt díjas telefonszámán –, a vállalkozás közölte: az étkezésért és a szállásért fizet, de a másik repülőtérre való utazásért nem, mivel oda bérelt autóval utazott a fogyasztó.
Álláspontja szerint ugyanis az EK-rendelet alapján összehasonlítható feltételek és útvonalak esetében van lehetőség csak a térítésre, de a fapados légitársaság és az autó nem összehasonlítható.
A közlemény egy másik ügyet is megemlít, itt előbb a fagyban, majd a repülőn várakoztak órákat az utasok a késő esti órákban, mire közölte a repülő pilótája: nem tudnak már aznap elindulni Budapestre. Ennek ellenére szállást, frissítőket nem kaptak a légitársaságtól, de még csak arra vonatkozó tájékoztatást sem, hogy mikor indul az új gép.
Végül másnap este került erre sor, addig maguknak kellett elintézniük mindent, és a reptéren történő éjszakázás sem volt éppenséggel kellemes élmény. A légitársaság utólag ugyan az ellátás költségeit kifizette, de az EK-rendelet és a vonatkozó európai bírósági ítélet alapján egyértelműen járó kártalanítási összeget már nem.
A FEOSZ szerint egyik ügyben sem lett volna kérdéses a jogi helyzet: a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. február 11 i 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében a járatok törlése esetén különböző mértékű kártalanítás illeti meg az utasokat.
Figyelmeztetnek: mind járattörlés, mind legalább 3 órás járatkésés esetén ugyanazon jogok illetik meg az utasokat, amelyek a következőek: az EK-rendelet alapján, ha járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják, kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk.
A légitársaságnak mindezeken felül gondoskodnia kell ellátásunkról: díjmentesen biztosítania kell két telefonhívást, telex vagy faxüzenetet, email-küldés lehetőségét, étkezést, frissítőket, valamint szállást, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően a szállítást a reptér és a szállás között.
Kártalanítás címén – a repülőút távolságától függően – 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk – mind járattörlés, mind legalább 3 órás késés esetén, míg ha legalább öt órát késik a gépünk, és ezért nem kívánunk elutazni, kérhetjük a jegy árának visszatérítését.
Amennyiben mindennek ellenére nem hajlandó az adott légitársaság kötelezettségei teljesítésére, a FEOSZ azt javasolja, hogy a fogyasztók forduljanak a gyors, ingyenes és egyszerű szabályokat alkalmazó illetékes békéltető testülethez, melyek segítenek a jogvita bíróságon kívüli rendezésében.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A városvezetés szerint nem tehettek mást, mint hogy rábólintanak a kérelemre, a lakók viszont nem akarnak a szomszédságba vegyi üzemet. Különösen az eljárást nehezményezik, mert a polgármester a testület nélkül döntött a gyártó beköltözésének lehetővé tételéről.
Az influenszer hozzászólása még a bírót is megnevettette.