szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába az egyértelmű európai uniós és hazai jogszabályok, valamint nemzetközi bírói döntések, van légitársaság, mely a mai napig nem alkalmazza a vonatkozó normákat és elutasítja a fogyasztók igényeit légi járat törlése, vagy késése esetén - hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint van olyan fapados légitársaság, amely semmibe veszi az európai uniós és hazai normákat, csak hogy kikerülje fizetési kötelezettségét. Pedig a jogi normák egyértelműen védik a fogyasztókat, ha járat késésére, vagy törlésére kerül sor - hívják fel a figyelmet közleményükben.

A szövetséghez fordult egy fogyasztó, aki – miután járatát törölték – kénytelen volt egy másik város repülőterére utazni, ahonnan végül 20 órás késéssel sikerült hazaérnie Magyarországra. A helyszínen nem kapott sem tájékoztatást, sem segítségnyújtást a vonatkozó előírások ellenére. Mindent itthon tartózkodó családján keresztül kellett intéznie, majd amikor már hazaérve kérte költségei megtérítését – egyébiránt a cég emelt díjas telefonszámán –, a vállalkozás közölte: az étkezésért és a szállásért fizet, de a másik repülőtérre való utazásért nem, mivel oda bérelt autóval utazott a fogyasztó.

Álláspontja szerint ugyanis az EK-rendelet alapján összehasonlítható feltételek és útvonalak esetében van lehetőség csak a térítésre, de a fapados légitársaság és az autó nem összehasonlítható.

A közlemény egy másik ügyet is megemlít, itt előbb a fagyban, majd a repülőn várakoztak órákat az utasok a késő esti órákban, mire közölte a repülő pilótája: nem tudnak már aznap elindulni Budapestre. Ennek ellenére szállást, frissítőket nem kaptak a légitársaságtól, de még csak arra vonatkozó tájékoztatást sem, hogy mikor indul az új gép.

Végül másnap este került erre sor, addig maguknak kellett elintézniük mindent, és a reptéren történő éjszakázás sem volt éppenséggel kellemes élmény. A légitársaság utólag ugyan az ellátás költségeit kifizette, de az EK-rendelet és a vonatkozó európai bírósági ítélet alapján egyértelműen járó kártalanítási összeget már nem.

A FEOSZ szerint egyik ügyben sem lett volna kérdéses a jogi helyzet: a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. február 11 i 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében a járatok törlése esetén különböző mértékű kártalanítás illeti meg az utasokat. 

Figyelmeztetnek: mind járattörlés, mind legalább 3 órás járatkésés esetén ugyanazon jogok illetik meg az utasokat, amelyek a következőek: az EK-rendelet alapján, ha járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják, kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk.

A légitársaságnak mindezeken felül gondoskodnia kell ellátásunkról: díjmentesen biztosítania kell két telefonhívást, telex vagy faxüzenetet, email-küldés lehetőségét, étkezést, frissítőket, valamint szállást, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően a szállítást a reptér és a szállás között.

Kártalanítás címén – a repülőút távolságától függően – 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk – mind járattörlés, mind legalább 3 órás késés esetén, míg ha legalább öt órát késik a gépünk, és ezért nem kívánunk elutazni, kérhetjük a jegy árának visszatérítését.

Amennyiben mindennek ellenére nem hajlandó az adott légitársaság kötelezettségei teljesítésére, a FEOSZ azt javasolja, hogy a fogyasztók forduljanak a gyors, ingyenes és egyszerű szabályokat alkalmazó illetékes békéltető testülethez, melyek segítenek a jogvita bíróságon kívüli rendezésében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!