szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az easyJet a Nicarnica Aviationnel és az Airbus-szal működik együtt az AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) hamudetektor technológia tesztelésében. A program segíthet abban, hogy egy esetleges vulkánkitörés esetén nyitva tarthassák a légteret a Londoni Olimpia idején is. A detektort A340-300-as gépen tesztelik, a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél.

Az easyJet AVOID műszerét az Airbus tesztrepülőhöz alakították át. A Légügyi Hivatal kérése volt, hogy a közeledő Olimpiai játékok idejére már élesben is bevethető legyen a technológia.

A 40 000 láb magasságig folyó tesztek első fázisa július 4-14 között tart. A próbautakat az Airbus bázisától nem messze, Toulouse-ban, Franciaországban végezték, annak érdekében, hogy repülési környezetben mérjék fel a gépre szerelt szenzorok, valamint az észlelő rendszer teljesítményét vulkáni hamu jelenléte nélkül.

Amennyiben a tesztidőszak alatt észlelnek vulkáni tevékenységet a Stromboli, vagy az Etna vulkánok körül, a légi jármű várhatóan Olaszországba repül, hogy élesben tesztelje a rendszert a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél. Időjárási viszonyoktól függően, alternatívaként az A340-es az Atlanti-óceán felett, Nyugat-Marokkó területét érintve repül majd a következő napokban, hogy bebizonyosodjon, a műszer 20 000 láb magasan, 50 km-ről is ki tudja mutatni a szaharai légtérben jelen lévő, vulkáni hamuhoz hasonlító, finom homokszemeket.

Mivel a tesztelés első fázisa eredményes volt, az easyJet, a Nicarnica Aviation és az Airbus elkötelezett a vulkáni hamu észlelésének fejlesztésében. Egy esetleges vulkánkitörés esetén, ha a hamufelhő az Egyesült Királyság felé közeledne, az AVOID élő, egyidejű információt tud küldeni a légkörben található aktuális hamu mennyiségéről.

"Valóságos probléma egy nagyobb vulkánkitörés okozta fenyegetettség, amely megbénítja a légiközlekedést. Az izlandi Katla és az Askja vulkánok kapcsán jelenleg is megnövekedett szeizmikus aktivitást érzékelünk. Bármelyik vulkán kitörése körülbelül tízszerese lenne a Grimsvotn vagy az Eyjafjallajökull hatásának, és egy nagyobb méretű légtérzárt is okozhat" - közölte Ian Davies, easyJet műszaki igazgatója.

"A hamudetektor ötlete a kereskedelmi járatokra már 20 évvel ezelőtt megfogalmazódott bennem, így örömmel és izgalommal tölt el, hogy az easyJet és az Airbus letesztelik az A340-es gépeken a rendszert" - tette hozzá Fred Prata, a Nicarnica Aviation-től.

Videót a témában itt nézhet meg angol nyelven!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Népszava: Egy iskolát már be kellett zárni a tanárok tesztelése nyomán

Népszava: Egy iskolát már be kellett zárni a tanárok tesztelése nyomán

Nyolc éves kora óta gamer, most elmondja, mik a kedvenc mobilos játékai

Nyolc éves kora óta gamer, most elmondja, mik a kedvenc mobilos játékai

Döntött az EU: rá kell majd írni az elektronikai eszközökre, mekkora a várható élettartamuk

Döntött az EU: rá kell majd írni az elektronikai eszközökre, mekkora a várható élettartamuk