MI-ügynök a HR-osztályon: Mire figyeljünk?
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A Magyar Villamos Művek (MVM) közel 70 millió forintot fizetett a Rewheel nevű finn vállalatnak az állami mobilcég, az MPVI Zrt. stratégiájának kidolgozásáért - közölte az Index egy birtokába került dokumentumra hivatkozva.
A legjobb esetben már 2016-ban, ha viszont rosszul alakulnak a dolgok, akkor csak 2023 után lehet nyereséges az állami mobilszolgáltató – derül ki abból a 34 oldalas, angol nyelvű szakértői anyagból, amelyet a Rewheel távközlési tanácsadással foglalkozó finn cég készített tavaly októberben a Magyar Villamos Művek (MVM) számára.
Az MVM-nél az Indexnek azt mondták, a Rewheel dolgozta ki az új mobilcég üzleti tervét, illetve a piacra lépési stratégiáját. Az MVM két szerződést is kötött a finn céggel, amely a tavaly szeptember és október között dolgozott a villamos műveknek, a munkáért 68,9 millió forintot kapott. A Rewheel az elmúlt évek európai mobilpiaci trendjei alapján egy 15 évre szóló üzleti tervet dolgozott ki, amelyet többször is finomított.
Az Index birtokába került egyik szakértői anyag három különböző forgatókönyv alapján ismerteti az állami mobilszolgáltató pénzügyi tervét. Az optimista forgatókönyv szerint az új mobilszolgáltatónak 2018-ra 2,1 millió előfizető mellett 20 százalékos piaci részesedése lesz. Az előfizetők közül 1,3 millióan okostelefonnal rendelkeznek majd.
Eszerint a cég 2016-ban lehet először nyereséges, a legnagyobb, 50 milliárd forintos veszteséget pedig 2014-ben könyvelheti el. Az úgynevezett alapforgatókönyv szerint 2018-ban lehet nullszaldós a cég, amikor 14 százalékos piaci részesedés mellett 1,8 millió előfizetője lesz. Ebben az esetben 2014 lehet a cég legnehezebb éve, amikor közel 60 milliárdos veszteséget könyvelhet el.
A pesszimista forgatókönyv 2018-ban 10 százalékos részesedéssel, 1,2 millió előfizetővel számol. Eszerint a cég 2023-ig termel veszteséget, ami 2015-ben elérheti a 70 milliárd forintot is.
Az MPVI Zrt.-t alapító konzorcium a mobilszolgáltatáshoz elnyert blokkokért nettó 10 milliárd forintot fizetett. A hálózat kiépítése további tízmilliárdokba kerül, így a tulajdonosoknak várhatóan hamarosan újabb tőkeemelést kell végrehajtaniuk. Az MPVI Zrt. tulajdonosai egy júniusi közgyűlésen döntöttek a negyedik mobilcég 14,1 milliárd forintos alaptőke-emeléséről.
A társaság tulajdonosai, a Magyar Posta (10 százalék), az MVM (45 százalék) és az MFB Invest (45 százalék) a részesedések arányában juttatott vagyoni jogokat a negyedik mobilszolgáltatónak: a posta például azt, hogy a logisztikai járművein hirdethet az MPVI, a postákon pedig előfizetőket gyűjthet. A másik két cég frekvenciahasználati jogokat adott át.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
A Google Térkép, a Waze és más alkalmazások arra hivatottak, hogy megkönnyítsék a közlekedést, néha azonban maguk okozzák a káoszt az utakon. Egy szakértő elmagyarázza, mely helyzetekben érdemes a sofőröknek inkább a megérzéseikre hallgatniuk.