szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy rakás kis vagy közepes céget beboríthat a budapesti Duna-part használata körüli herce-hurca. A folyamatok jelenleg a rakparti üzletág teljes ellehetetlenülése felé tartanak azzal, hogy

Ha Budapest tovább emeli a rakparthasználati vagy kikötési tarifákat, tucatnyi kis- és közepes vállalkozás mehet tönkre. Mindez gyengíti a Duna budapesti kihasználtságát és csökkentheti a kikötői üzletág jövedelmezőségét.

A rakparti üzletág teljes ellehetetlenítéséhez vezethet, hogy 2013. január 1-jével a fővárosi önkormányzat "ingyenes használatába" kerülnek a kerületi önkormányzatok budai és pesti alsó rakparton álló ingatlanjai és kikötő pontjai, valamint a nagy hajók fogadására alkalmas más − nem a rakparton fekvő − kikötőhelyek − állítják szakemberek a Napi Gazdaság Online-nak. A változtatás a Budapesten működő összes hajózási társaságot kedvezőtlenül érintheti, sőt az amúgy is szegényebb cégeket ellehetetlenítheti. Úgy vélik, ez azt jelenti, hogy a kikötőstég nincs a kerületi önkormányzatok tulajdonában (a kikötőhely egy jogi fogalom, ami értékesíthető), vagyis a kőből épített rakpart Budapesté, a Duna mentén lévő kikötőhelyek a kiépült infrastruktúrával a kikötőtársaságoké. Magát a kikötés jogát, módját, a kikötő pontokat és a tarifát azonban a főváros szabhatja meg. Az alapvető probléma a kikötő pontokhoz tartozó parti és vízi infrastruktúra minősége. A szakértők szerint a mólók és pontonok 95 százaléka használhatatlan, a parti részt pedig rendbe kellene tenni; újrakövezni, a környezetét modernizálni.

A kikötői szolgáltatás szállodahajóztatás szegmensének jövedelmezősége javult az utóbbi néhány évben, évi 250−350 millió forint nyereséget hoz, amin 2-3 nagyobb és 2-3 kisebb cég osztozott. Egy szállodahajó-kikötő éves költségvetése évi 5-7 millió forint.

A kis turistahajók helyzete a másik kérdés, 2012 januárjában majdnem három és félszeresére emelte a főváros a budapesti kikötők parthasználati díját. Egy 25−50 méteres kikötő telepítésére alkalmas hely évente 3 millió forint, erre jön még a mederhasználati díj és egyéb rezsikösszesen mintegy 5 milliót kell fizetni, amihez hozzá kell számolni a hajó működtetési és fenntartási költségeit. Amennyiben a főváros a tarifákat tovább emeli, a vállalkozások tucatjait teheti tönkre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Ingatlan

Átalakítaná a Duna-partot az új budapesti főépítész

Elindult egy olyan fejlesztési koncepció tervezése a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), amely a fővárosi Duna-part hasznosításáról, illetve a part elzártságának megszüntetéséről is szólna - közölte Finta Sándor, a főváros frissen kinevezett főépítésze az InfoRádiónak.

hvg.hu Itthon

A fővároshoz kerülne a Duna-part

Fővárosi tulajdonba adja a budai és pesti alsó rakparton fekvő ingatlanokat, valamint a dunai kikötőket és infrastruktúrájukat egy szombaton Pintér Sándor belügyminiszter által benyújtott törvénymódosító javaslat.

hvg.hu Vállalkozás

Nemzetközi botránytól tartanak a Duna-parton

Nemzetközi turisztikai botrányt okozhat, hogy nem hosszabbította meg az I. kerületi önkormányzat a hat szállodahajót fogadó kikötő közterület-hasznosítási szerződését a hajók okozta zajra és szemétre hivatkozva − mondta a Napi Gazdaságnak Varga István, a Magyar Kikötő (MK) Zrt. vezérigazgatója.

MTI Itthon

Tarlós a fővárosnak akarja a Duna-partokat

A főpolgármester szerint új rendezési tervek és egy egységes projekt valósulhat meg a budapesti rakpartokon és ingatlanokon, amennyiben a kormány támogatja azt a belügyminisztériumi tervezetet, amely a fővárosi önkormányzatnak adná a kerületek Duna-parti ingatlanjait.

hvg.hu Ingatlan

A bürokraták hazavágják a szállodahajós turizmust?

A zajra és a szemétre hivatkozva nem hosszabbította meg a budapesti I. kerületi önkormányzat a folyami szállodahajók által használt, a Duna jobb partján kialakított kikötők használatának engedélyét. Az üzemeltető sok fejlesztést hajtott végre, ezek most kihasználatlanul állnak és több mint egy tucat munkahely is veszni látszik. Ráadásul itt jellemzően sok pénzt költő amerikai és ausztrál turisták tartózkodnak, tehát a bevételkiesés sem elhanyagolható kár.