szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy ötlettől a világhírig rögös út vezet, melyet a startup kultúra szereplői jellemzően négy-öt fő fázisra szoktak osztani. Természetesen nem kell éles határvonalakragondolni, még egy gyors sikersztorinál is egyik nap olyan, mint a másik. A Startupdate blog összegyűjtötte, hogy az egyes stációk során mit célszerű tenni és mit nem a sikerhez..

A pre-seed fázisban kipattan az ötlet, az ötletgazda szerencsés esetben társalapító(ka)t talál, és elkezdődik a kockás-papíros kidolgozás. ekkor még felesleges elszállni, egy ötlet önmagában semmit sem ér, viszont nagyon olcsón, gyorsan és kockázatmentesen lehet ebben a fázisban értéket teremteni, mivel az ötlet kidolgozása, finomítgatása, a piac és a konkurencia  felmérése, a csapat összerakása szinte semmibe nem kerül, dokumentumokat gyártani olcsón is lehet – írja a startupdate blog. Sokan meg is állnak ezen a szinten, mert álmodozni jó, és ingyen van. Ebben a fázisban üzleti tervezéssel foglalkozni ablakon kidobott értékes napokat jelent.

A seed fázis a megvalósítás kezdete. A seed fázisban már pénzt költenek, jellemzően MVP-re (Minimum Viable Product, azaz Prototípus). Itt már talán lehet tudni, hogy az ötleted valószínűleg jó, és akkor nyugodtabban lehet prototípust gyártani. A seed fázisban a termékre kell koncentrálni, és felkészülni a növekedési fázisra. A kapcsolatépítésre célszerű koncentrálni, találkozni befektetőkkel, de még nem kell reménykedni befektetésben. Ebben a fázisban kell mindent megtanulni a startup világról is. El kell kezdeni  kidolgozni a piacra lépés stratégiáját, legyen marketing és sales terv (nem kell könyvet írni róla, 20 jól alátámasztott mondat sokkal jobb). Túlzottan nem érdemes még belelkesülni, mert ez a fázis egy évig – vagy tovább – is eltarthat, és a pénzt már viszi a cég, masszívan képződik a nettó veszteség.

Startupdate

A korai fázis talán a legkeményebb szakasz. A korai fázis, mert már formális vállalkozás van, ami talán két évet végigszenvedett seed-ben és preseed-ben, a piacon lévő nagy múltú cégek mellett azonban zöldfülű újonc. A kiadások meglepően gyorsan nőnek – cégalapítás, alkalmazottak, ügyvéd, könyvelő, marketing költségek, kommunikáció, iroda – de a bevétel rendszerint még messze nem annyi, hogy fedezze is ezeket a költségeket. Ebben a fázisban már kell sikeres értékesítés, okos marketing, ráadásul nagy valószínűséggel csapatot is kell vezetni. Ennek a fázisnak a végére komoly vagyont érő vállalatot lehet építeni, ez már a profi ligában, itt már nem babra megy a játék – de a játékosok is kemények lesznek. Ebben a fázisban kell minél több ügyfelet szerzni, itt már nincs „használjátok, odaadom jófejségből”, mert bevételt kell termelni. Bővíteni lassan, kirúgni gyorsan – se pénz, se idő alkalmatlan emberekkel dolgozni, ez a kapitalizmus táplálékláncának csúcsa.

Az átmenet a korai fázisból a növekedésibe szinte észrevétlen. Az ügyfelek – jó esetben – jönnek, a létszám bővül, újabb befektetési kör, terjeszkedés, sikerek és továbbra is eszetlen sok munka. Kiszállni nem lehet, ez már nem az álmokról szól, hanem sok-sok ember hosszú távú boldogulásáról. Ebben a fázisban a részesedés nagy valószínűséggel 25-30 százalék körülire olvad, és foglalkozni kell a cég „belpolitikájával” is. Szóba kerülhetnek az első akvizíciók (megvenni a konkurenciát), a terjeszkedés lesz továbbra is az elsődleges szempont, csak az eszközök változhatnak részben. Az érzelmi döntéseknek nincs helye, racionalitás, előrelátás, kényszerű kompromisszumok – a megnyugvás még nem most jön. Már nagyon közel a várva várt exit, a sikernek itt már sokan részesei akarnak lenni. Lehet készülni az exitre, célszerű felvenni a kapcsolatot azokkal, akik felvásárolhatnak egy-két év múlva.

Az exit fázis fázisban megveszik a céget, ez a kasza, az alapító meggazdagodásának ideje.

További részletekért érdemes ide kattintani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!