szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hazai vállalkozók az összefogásban látják a kiutat egy novemberben, 6300 kis- és középvállalat bevonásával készült online vállalkozáskutatás szerint. A legtöbben (és a leginkább) több vevőt szeretnének.

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing által a kkv-szektor feltérképezésének kezdeteként hivatkozott kutatás arra keresi a választ, hogy mi lesz a magyar vállalatok sorsa a válság után.

A válság minden eddiginél több vállalkozást vitt csődbe, és rengeteget sodort a csőd szélére. Éppen ezért kardinális kérdés, hogy az állam által nyújtott programokon túl mit tesznek a cégek a kilábalásért, és az eredményességük növeléséért. A kutatók így mostantól rendszeressé váló felmérésekkel kívánják nyomon követni ezt a folyamatot, és megismerni a szektorban felbukkanó új irányokat. A novemberi kutatást összesen 6295 kis- és középvállalat vezetője töltötte ki, a cégek 2/3-a szolgáltató szektroba tarozik, a többiek kis-, és nagykereskedők, illetve gyártók.

Több vevőt szeretnének a magyar kereskedők
AFP / Park Ji-Hwan

Arra a kérdésre, hogy érdemes-e ma Magyarországon vállalkozni, a válaszadók 48,84 százaléka szerint minden nehézség ellenére igenis jó lehetőség a vállalkozás. E téren a nagykereskedők a leginkább elégedettek, 56,7 százalékuk gondolkodik pozitívan erről a kérdésről, ami azért is meglepő, mert csak 41,25 százalékuk árbevétele növekedett 2013-ban, tehát a sikeresség nem feltétlen áll összefüggésben a vállalkozás pozitív megítélésével.

A költségcsökkentés régen is a cégek elsőrendű feladatai közé tartozott, és ebben a felmérésben is a vállalatok 32,66 százaléka jelölte meg, mint legfontosabb megoldandó feladatot. Ami azonban meglepő, az az összefogási hajlandóság az iparág más szereplőivel is. Arra a kérdésre, hogy „Tervezed-e, hogy csatlakozol olyan szervezethez, amellyel tovább csökkentheted költségeid (közös beszerzés)?” a cégek 13,31 százaléka igennel felelt, és 51,96 százaléka ígéri, hogy utánanéz ebbéli lehetőségeinek.

A felmérés másik izgalmas pontja, hogy míg a kisvállalati szektor technológiai értelemben eddig csak kullogott a nagyok mögött, most arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?” a cégvezetők 34,82 százaléka jelölte meg, hogy rendelkezik webáruházzal – jelezvén: megértették a vállalkozók az online jelenlét fontosságát, és képesek tovább látni egy Facebook-aloldal létrehozásán.

A kutatás adatai szerint a cégek kétharmada (66,29%) egyszerűen csak több vevőt szeretne.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!