szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Amerikában a vasútimozdony-gyártó cég átadta annak a 70 mozdonyból álló "csomagnak" az első darabját, ami az USA egyetlen nagysebességű vonalán úgy képes kiváltani a több mint 25 éves régi mozdonyokat, hogy nagyobb teljesítménye ellenére kisebb költséggel működik. Remélik, hogy mindez a keleti part legnagyobb városait összekötő vonalon (Bostontól Washington DC-ig) hatással lesz a gazdaságra.

Legutóbb a GYSEV tervezett motorvonatbeszerzésével kapcsolatban került elő a Siemens mint lehetséges beszállító. A német gépgyár most a legnagyobb forgalmú észak-amerikai hálózatra gyárthat 70 villanymozdonyt, melyek a 25 évnél öregebb egységeket küldik majd nyugdíjba.

A Northeast Corridor (NEC) vasútvonal több mint 720 km hosszan nyúlik el az USA északkeleti részén. Ez a félig állami for-profit cég, az Amtrak vasúttársaság által működtetett közlekedési hálózat legnagyobb forgalmú szegmense. Naponta közel 2600 szerelvény jár Bostontól New Haven, New York, Philadelphia és Washington D.C. érintésével a Virginia állambeli Newport News-ig. Ezeket a szerelvényeket gyakran olyan mozdonyok vontatják, melyek átlagosan 5,6 millió kilométert tettek meg a több mint 25 éve kezdett szolgálatuk óta.

Az Amtrak tipikus villanymozdonya, az AEM-7
hebners.net

Három és fél éve, 2010 októberében az Amtrak 70 darab villamos mozdonyt rendelt a Siemenstől 338 millió euró (466 millió USD) értékben. A járműveknek nemcsak a jelenlegi 53 darab AEM-7 sorozatú mozdonyt kell kiváltaniuk, hanem az Amtrak szolgáltatásainak bővítését is elő kell segíteniük. Február közepén szolgálatba állt az első mozdony a 70-ből. Az esemény súlyát jelzi, hogy a Philadelphiában megtartott bemutatón megjelent Joe Biden, az Egyesült Államok alelnöke és Anthony Foxx közlekedési miniszter is.
 
A Siemens sacramentói (Kalifornia) gyárában épített mozdonyai a NEC vonalon Washington, New York és Boston között általában 200 km/ó sebességgel közlekedhetnek; a Philadelphia és Harrisburg közötti szakaszon a sebesség valamivel alacsonyabb, 180 km/ó lehet.

Az elődöknél nagyobb teljesítménnyel rendelkező mozdonyok szerelvényenként 18 kocsit húzhatnak, az Amtrak így lényegesen több utast szállíthat majd ugyanazokon az útvonalakon. A mozdonyok 20 évre kalkulált szolgálati ideje alatt ráadásul kevesebbet is fogyasztanak majd (mintegy 3 milliárd kWh-val), mint az elődeik, és mivel a hatékonységuk jobb, összesen nagyjából 300 millió dollár üzemeltetési költséget is megtakaríthatnak majd vele.

Az Amtrak Cities Sprinters már "modellt is állt"
Siemens

Az Amtrak elnöke, Joseph Boardman erre utalva is mondta az ünnepélyes átadáson, hogy a cég a bővítéstől azt várja, hogy a vonatközlekedés erősödésével a régió gazdasági fejlődése is elősegíthető lesz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!