szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Van potenciál Magyarországon a sűrített földgáz (CNG) közlekedési célú felhasználásában, a Gazprom célja az, hogy segítse ennek elterjedését Európa-szerte – mondta Tobias Noack, a Gazprom Germania közlekedési célú gázokkal foglalkozó vezetője csütörtökön Budapesten, a Magyar Energia Fórumon.

A Gazprom a CNG közlekedési célú felhasználásához a szükséges gázt adná, és töltőállomások kiépítésével is támogatná a programot.

Tobias Noack szerint Magyarországon a legutóbbi adatok szerint mintegy 4 millió gépjármű fut az utakon, ezek töredéke – mindössze 400 jármű – CNG-üzemű, ugyanakkor tavaly 10 százalékkal nőtt a piac a nem annyira jól kiépített infrastruktúra ellenére is. Hozzáfűzte, Magyarországon 4 töltőállomás van, kettő Budapesten, egy-egy pedig Szegeden és Győrben.

Csehországban, és Szlovéniában már a magyarnál jobban kiépült a rendszer, sőt tavaly Lengyelországban már üzembe is állították az első európai LNG (folyadék formájú CNG) üzemű buszokat a tömegközlekedésben, vagyis Magyarországon még nagy fejlődési lehetőség van – mondta a szakértő.

Tobias Noack szerint ha az európai közlekedésben meghonosodnának a gázüzemű járművek, jelentősen csökkenne a levegőszennyezés és mérséklődne a zajterhelés is. Ráadásul a CNG lényegesen olcsóbb, mint a dízel üzemanyag vagy a gázolaj. Az Európai Unióban az a cél, hogy 2020-ra 8 százalékra emelkedjen a CNG-üzemű járművek száma, míg az olajalapú üzemanyag által hajtottaké 89 százalékra csökkenjen – tette hozzá. 

Kitért arra is, hogy Európán belül elsősorban északkeleten szeretnének CNG- és LNG-töltőállomásokat kiépíteni, de érdekes a Gazpromnak a dél-kelet-európai térség is, mivel itt még nem épült ki a sűrített földgáz piaca.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) egyébként tegnap jelentette be, hogy összesen 1,6 milliárd forint támogatást nyújt új CNG-autóbuszok beszerzéséhez állami vagy önkormányzati közvetlen, vagy közvetett tulajdonú gazdálkodó szervezetek számára. 

A vissza nem térítendő támogatás mértéke az új földgázüzemű autóbusz beszerzési árának 30 százaléka, amely nem haladhatja meg szóló autóbusz esetén járművenként a 21 millió forintot, csuklós autóbusz esetén járművenként a 28 millió forintot. A pályázók a teljes támogatási összeg 50 százalékáig előleget is igényelhetnek.

A budapesti közgyűlés tegnap azt közölte, a BKV a közeljövőben forgalomba állít 37 CNG-hajtású Van Hool A330 típusú buszt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!