szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

13 ezer vendéget és 112 szállásadót kérdeztek meg a borravalózási szokásokról. Kiderült: nyolcból egy válaszadó már kapott beszólást azért, mert túl keveset adott. A magyarok amúgy nem szűkmarkúbbak más nemzetek szülötteinél.

A magyarok nagy része megszokásból ad borravalót, de maga akar dönteni annak mértékéről, a többség ezért elutasítja a számlába beépített szervizdíjat – derült ki a Szallas.hu friss felméréséből, amelynek eredményét kedden közölték.

A szakportál több mint 13 ezer vendég és 112 magyarországi szállásadó online válaszain alapuló kutatása szerint a magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravalót: négyből csak egy ember mondta, hogy legszívesebben eltörölné.

A válaszadók nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a borravalót a szolgáltató beépíti az árakba. Tízből nyolcan ragaszkodnak ahhoz, hogy maguk dönthessenek mértékéről.

Nyolcból egy ember kapott már beszólást, hogy kevés a borravaló

Arról, hogy mennyi a borravaló átlagos mértéke, megoszlik a fizetővendégek és a turizmusban dolgozók véleménye: a szolgáltatók szerint a többség maximum 5 százalék borravalót ad, míg a vendégek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél nagyobb mértékben szokta kiegészíteni a számla végösszegét. Ugyanakkor nyolcból egy ember kapott már negatív megjegyzést a túl kevés borravaló miatt.

A megkérdezett szolgáltatók, főként a szállásadók szerint a magyarok nem zsugoribbak más nemzetek szülötteinél.

A magyarok több mint 60 százaléka mondta azt, hogy elsősorban a kedves, segítőkész kiszolgálást díjazza a borravalóval, a szolgáltatás minőségével kapcsolatban alig egynegyedük szokta így kifejezni az elismerését. Az ügyvezető szerint azonban az idegenforgalomban dolgozók nem gondolják, hogy a kis összegű vagy hiányzó borravaló a minőségi kifogásokra utal. A megkérdezett szolgáltatók fele egyáltalán nem lát ilyen összefüggést, inkább például az anyagi lehetőségek korlátozottságára vezeti vissza a vendégek szűkmarkúságát.

A megkérdezettek közül tízből kilencen adnak pluszpénzt például a pincérnek. A válaszadók egyharmada ad pénzt egy szállodában a londinernek vagy éppen a takarítónak, a recepciós – aki többnyire a hivatalos papírmunkát intézi – már ritkábban kap borravalót.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Visszaadott egy indián skalpot a németországi Karl May Múzeum

Visszaadott egy indián skalpot a németországi Karl May Múzeum

2,2 millió példányban üdvözli Orbán Viktor a nyugdíjasokat

2,2 millió példányban üdvözli Orbán Viktor a nyugdíjasokat

Feljelentést tettek a kínai vakcina beszerzése miatt

Feljelentést tettek a kínai vakcina beszerzése miatt