szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Továbbra is bukó a China Southern Airlines, de a China Eastern Airlines és az Air China korábbi nyeresége is szinte elolvadt. A nagy kínai légitársaságok első félévi eredménye kiábrándító – még akkor is, ha azt elsősorban a hazai valuta dollárral szembeni gyengesége idézte elő.

Az utasszám alapján az ország legnagyobbjának számító China Southern Airlines a tavalyi első féléves 302 millió jüanos (12 milliárd forint) nyereség után az idei első hat hónapot több mint egymilliárd jüan (39 milliárd forint) veszteséggel zárta. A cég hétvégén közzétett jelentése szerint bevételét 9 százalékkal 50 milliárd jüan (2 ezer milliárd forint) fölé tudta emelni, ez sem segített ugyanakkor a jüan leértékelődésének kiegyensúlyozására.

A kínai valuta értéke az első félév során 2,5 százalékot gyengült a dollárral szemben, és rossz eredmények ezt a folyamatot tükrözik. A kínai légitársaságokat a jüan értékvesztése azért is érinti érzékenyen, mert adósságuk nagy része dollárban van elszámolva, s többnyire dollárban vásárolják az üzemanyagot is.

Az Air China B747-ese ellenőrzés alatt
wikipédia

Hasonló okokra hivatkozott a sanghaji székhelyű China Eastern Airlines is, miután a fél évre vonatkozóan rendkívül kiábrándító adatokat tett közzé. A vállalat nyeresége 98 százalékkal esett vissza, s mindössze 14 millió jüant (550 millió forint) tett ki, annak ellenére, hogy utasai számát és bevételét is némiképp növelni tudta. 

Az ország harmadik legnagyobb, szintén állami kézben lévő utasszállítója, az Air China nyeresége éves bázison 58 százalékkal 474 millió jüanra (18,5 milliárd forint) csökkent. A légitársaság már júliusban figyelmeztette részvényeseit a rossz eredményre, féléves jelentésében azonban az év hátralévő – hagyományosan több utat jelentő – részére vonatkozóan javuló eredményeket vár, a növekvő verseny és a valuta értéke körüli bizonytalanság ellenére is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!