Mobilpiac: négy az egyben

Sikerül-e megmozdítani az évek óta befagyott mobilpiacot? Most több cég is nekigyürkőzik.

  • Vitéz F. Ibolya Vitéz F. Ibolya
Mobilpiac: négy az egyben

Egyszerre három társaság bombázza hamarosan új ajánlatokkal a reménybeli kuncsaftokat, felbolygatva a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone másfél évtizede háborítatlan piacát. A kábeltévés éllovas UPC Magyarország Kft. már hétfőn bejelentkezett mobilcsomagjával, hamarosan debütál a Netfone Telecom Kft., majd a nemrég új frekvenciacsomagot elnyert Digi Távközlési és Szolgáltató Kft. folytatja a sort. Az árak letörését ez utóbbi, a nagyváradi Teszári Zoltán érdekeltségébe tartozó cégtől várják, ám a Digi egyelőre nem közölte, mikor áll elő saját mobilcsomaggal. A másik két versenyző a virtuális kategóriában próbálkozik, azaz már meglévő hálózatot – történetesen mindkettő a Vodafone-ét – bérelve száll be az üzletbe. Ezzel a Tesco, a Lidl és a Mol portékájával együtt ötre nő a magyarországi virtuális mobilosok száma.

Bár csak három új belépőről van szó, pezsgésnek nevezhető a mozgás az üzletágban, tekintettel az előzményekre. Saját hálózat kiépítésére vállalkozó negyedik mobilcég egészen mostanáig nem kapott frekvenciát (HVG, 2014. október 25.), a hálózattal rendelkező hármas pedig hosszú ideig nem mutatott nagy hajlandóságot, hogy infrastruktúráját átengedje másoknak. Ritka kivétel volt a Magyar Posta és a Vodafone együttműködése, de a 2009-ben elindult virtuális mobil alig tízezer ügyfelet tudott összeszedni, és rövid úton kimúlt. Továbbra is a hálózatos és a csupán szolgáltatásra berendezkedett fél megállapodásától függ, piacra juthat-e új társaság, csupán annyi változott, hogy „most már szóba állnak velünk” – fogalmazott a HVG-nek az egyik feltörekvő cég vezetője.

Egy fővárosi Lidl áruházban
Fazekas István

 A két és fél éve startolt Tesco Mobile, a német Lidl Bluemobile-ja és a Mol Mobile nem ontja ugyan a nyereséget, de legalább megkapaszkodott a piacon. A Tesco Vodafone-nal közös cége, a Tesco MBL Zrt. 839 millió forint árbevétel mellett több mint félmilliárdos veszteséget mutatott ki, és erre az évre is mínusszal kalkulált. Ügyfélköre igen változó, a Tesco 70-80 ezerre teszi állandó kuncsaftjai számát, de feltöltőkártyás konstrukcióját eddig összesen 190 ezren vették igénybe hosszabb-rövidebb időre. Az új szereplők megjelenése „a szolgáltatóválasztási lehetőség egyre erősebb kommunikációjával jár, s ez az általános váltási hajlandóságra is kedvező hatással lesz” – kommentálták a Tescónál az új fejleményeket. Továbbra is a három nagy szolgáltatótól próbál új ügyfeleket elhódítani a Tesco, amely az áruházláncot tekinti a legnagyobb előnyének. A bevásárlások után díjmentes perceket ad a vásárlók mobilegyenlegére, így csökkenthető 30 forint alá a percdíj. Hasonló tarifákkal dolgozik a másik két fapados: a Magyar Telekommal közösködő Lidl kiválasztott számokra ad kedvezményes percdíjat, a Molnál pedig a vásárlás után leírható multipontokkal szorítható le a percdíj.

A UPC más úton jár. Nem más termékét értékesíti tovább, a Vodafone-tól csak a hálózatot bérli; a csomagot maga állítja össze, a számlázással bezárólag szolgáltat. A UPC tíz éve lépett be a vezetékestelefon-piacra, már az üzletág lefelé menő szakaszában. Nyereséget aligha remélhetett ebből, inkább csak azt, hogy komplett csomagot – tévét, telefont, internetet – tud adni az előfizetőknek. Most ugyanez a motiváció, ezúttal mobillal bővül a kínálat. A mobilosok egyébiránt ugyancsak a teljességre törekszenek, de más irányból: a Telenor például mobilon és számítógépen is elérhető tévét kínál, a Vodafone pedig a vezetékespiacon vetette meg a lábát, kábelhálózatot vett Német-, illetve Spanyolországban.

Saját mobilcsomaggal jelentkezik még karácsony előtt a Netfone Telecom Kft., amely szintén célba veszi a lakossági piacot. A tavaly bő 700 millió forint forgalmat elkönyvelt cég eddig kisebb kábeltévés társaságoknak adott hangszolgáltatást nagykereskedőként, saját nevén pedig vállalatok közötti kommunikációs szolgáltatást nyújt. Korábban a virtuális mobilba is belekóstolt, a Vodafone csomagját értékesítette, és mintegy tízezer sim kártya eladásáig jutott. Ehhez képest a mostani üzleti terve ambiciózus, az első évben 100 ezer, a következő 3-4 évben 300-400 ezer előfizetőt gyűjtene. A Netfone-mobilt részben a kis kábelszolgáltatók kínálatába építenék be, de családi csomaggal közvetlenül az egyes háztartásokat is célba veszik. A cél a mintegy kétszáz kisebb kábelszolgáltató által lefedett 300 ezer háztartás, potenciálisan pedig mind a 3 millió háztartás elérése, amelyek megdolgozására országosan ezerfős üzletkötő-hálózatot vet be. A magánszemélyek tulajdonában álló Netfone számára a nagy ugráshoz a Morando Kockázati Tőkealap beszállása nyújtja az anyagi hátteret.

A UPC a saját ügyfeleire koncentrál, nekik nyújt elsősorban négy az egyben szolgáltatást, nem hajt a piacot uraló mobiltrió előfizetőire. Ám 800 ezres előfizetői tábora nem elhanyagolható. A Digi pedig egyenesen piacfaló hírében áll, versenytársai szerint más területeken a végletekig leszorított áraival dolgozta meg a piacot. Róla egyelőre annyit tudni, hogy országos hálózat kiépítését tervezi. A mobilpiac eddigi lanyha mozgását látva azonban a szakértők inkább lassú változást valószínűsítenek. Az 1999-ben piacra lépett Vodafone mindenesetre az örök harmadik maradt, bő egyötödös részesedést elérve, és nem indított el népvándorlást a számhordozás sem. A virtuális szolgáltatók a nemzetközi tapasztalatok alapján a piac 15-20 százalékát szerezhetik meg, és azt tippelik a szakértők, hogy ha olcsóbb nem is, de színesebb lesz a kínálat. Meghökkentő eredményeket hozott ki a Capitol Consulting Group tanácsadó cég 30 OECD-országot vizsgálva: nem csökkentek szignifikánsan a tarifák attól, hogy több mobilszolgáltató van a piacon; nem törvényszerű, hogy a sűrűbben lakott országok tarifái alacsonyabbak a ritkábban lakottakénál; sőt az sem, hogy a vásárlóerőhöz igazodnának a díjak.

VITÉZ F. IBOLYA

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.