Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bár állítása szerint nem a vasárnapi boltzár miatt indította be a napi cikkek árusítását benzinkútjain a Mol, az első ránézésre is egyértelmű, hogy rosszul nem jár az olajcég a Fresh Corner shopokkal. Egyelőre csak tesztüzemmódban árulják a rizst, ecetet, lisztet, cukrot, de néhány éven belül kútjaik 30 százalékát tervezik részben élelmiszerüzletté alakítani. A Fresh Corner boltok árai is arra utalnak, hogy beszáll a nonstop üzletek és a normál kisboltok versenyébe a Mol: egyáltalán nem benzinkúti szintre lövik be a száraztészta, de még a sör árát sem.
Liszt, cukor, ecet, sólet- és székelykáposzta-konzerv, mirelit-szilvásgombóc, és spagettitészta – ezek nem egy sarki kisbolt, hanem az újfajta Mol-benzinkutak polcain sorakozó termékek. A cég a reklámjaiban szinte kizárólag a szendvics-, kávé- és pékáruválasztékot hangsúlyozza, fontosabb lépésnek tűnik azonban, hogy Fresh Corner logóval ellátott benzinkúton most már egy kisebb bevásárlás is megoldható – a töltőállomás részben kis élelmiszerbolttá alakult.
Az olajtársaság Fresh Corner néven összesen 10 töltőállomáson indított tesztet – ha pedig jók a tapasztalatok, ez meg fog sokszorozódni. A csoportnak jelenleg 364 kútja van országszerte, amely a vasárnapok szempontjából már nem elhanyagolható mennyiség. A társaság korábban az MTI-vel azt közölte, hogy 120 töltőállomáson szeretne Fresh Cornert létrehozni. Ezzel kapcsolatban annyit tudtunk meg, hogy a társaság mintegy 3 éven belül tervezi a Fresh Corner töltőállomások 30 százalékos arányát elérni.
A koncepciót elsőként az OMV–Spar-páros kezdte el Magyarországra adaptálni, majd a Shell a Tescóval összefogva is tesztelni kezdte, a nagy szereplők közül pedig a Mol is erre az útra lépett. Igaz, vannak különbségek, hiszen egy Fresh Corner választéka – egyelőre, alighanem a tesztüzemből fakadóan is – sokkal szűkebb, mint az említett két versenytársáé, de ott kiskereskedelmi láncok fogtak össze olajtársaságokkal, míg a Mol saját maga vágott bele az élelmiszerbizniszbe. Azaz, miközben a Shell maradt a kaptafánál, és a benzinre koncentrál, a Mol komolyabb élelmiszer-kiskereskedelmi szereplő lett.
A „boltozásnak” az adja a pikantériáját, hogy a benzinkutak vasárnap is nyitva lehetnek, ezért kiskapuként szolgálnak a zárvatartási törvény kikerüléséhez. Ebből sok bonyodalom származott idén tavasszal a zárvatartási jogszabály életbe lépésekor, hiszen azt olyan gyorsan fércelte össze a törvényhozó, hogy kezdetben nem is volt világos, eladhat-e vasárnap egy kiflit az a cég, amely benzint (is) árul. Amikor az OMV–Spar kombóját törvénymódosítással is megpróbálták megfúrni, a Tesco–Shell-páros pedig annyira túlreagálta a helyzetet, hogy az egyetlen ilyen fővárosi egységében vasárnap műanyag szalagos kordonnal választotta le az élelmiszerrészleget. Az óvatoskodás azonban alaptalan volt, hiszen kiderült, hogy az érintett benzinkutak árulhatnak élelmiszert vasárnap is.
A Mol lépése azonban még az előző kettőnél is pikánsabb, azért, mert az olajcsoport 24,7 százaléka közvetlenül állami tulajdonban van, és így kerüli meg a vasárnapi zárva tartást – amelynek lényege az lenne, hogy csak a családi kisboltok (és azok franchise hálózatai, vagyis elsősorban a kisebb CBA-, Coop-, Reál- és hasonló üzletek) lehessenek nyitva.
A Mol szerint független a lisztárusítás a vasárnapi boltzártól
A Mol a hvg.hu érdeklődésére azt válaszolta, hogy a kiskereskedelmi nyitásnak nincs köze a vasárnapi zárvatartási szabályokhoz – ezt egyébként kezdettől fogva hangsúlyozza. „Az új globális kiskereskedelmi stratégiát 2014 elején kezdtük kialakítani a közép-kelet-európai régió legújabb piaci és vásárlói trendjei alapján, az üzletek vasárnapi nyitva tartásáról szóló törvény pedig a magyar jogszabályi környezet sajátságos változását mutatja” – közölték lapunkkal. A Mol kúthálózatában működő benzinkutak többségét vállalkozók üzemeltetik. Tehát a shopokat ugyanaz a szerződéses partner működteti, aki magát a töltőállomást. Ezért a Mol-kutak és a shopok is nyitva tartanak a hét utolsó napján. Az érvelés szerint a Molnak kiváló országos hálózata van, és a vásárlók a felmérések alapján ma már más termékeket is keresnek a töltőállomásokon, hiszen általában is igaz, hogy szeretnek minél több mindent egy helyen megvásárolni.
Máshol is tesztelik a Fresh Cornert |
A Mol Romániában és Szerbiába is teszteli a Fresh Corner-koncepciót, ahol egyébként nincs vasárnapi boltzár. A társaság a régióban hamarosan összesen mintegy 30 ilyen töltőállomást tervez üzemeltetni. Bár egy-egy töltőállomás Fresh Cornerré alakításának költségei nem ismertek, talán támpontot adhat a Forbes Romania híradása, miszerint Ploiesti környékén 1,5 millió eurós beruházással alakítottak ki ilyen töltőállomást. Ugyanez a romániai sajtóforrás arról ír, hogy a vállalat árbevételén belül hozzávetőleg 20 százalékot tesz ki a nem kőolajipari termékféleségek értékesítéséből származó rész, ami 200 millió euró örüli összeg. A Forbes Romania szerint a Mol az országban hamarosan további négy ilyen töltőállomást alakítana ki. |
A jelenlegi 10, tesztüzemben részt vevő benzinkút között egyaránt található olyan, amely látszólag a legkevésbé sem alkalmas helyen van egy hétvégi kisebb bevásárláshoz, de akad olyan is, amely nagyon is esélyes célpont erre. Utóbbi például a főváros 11. kerületében, a Prielle Kornélia utcában lévő állomás, amelynek környéke sűrűn lakott, és ahogy ottjártunkkor az egyik kutas meg is erősítette, a környéken bizony egyetlen más alternatíva sem létezik, ha vasárnap a rántott hús alól éppen kifogy a panírliszt vagy az sütőolaj.
A kisboltokkal árban is versenyre kelnek
Az OMV–Spar, a Shell–Tesco és a Mol Fresh Cornerek világával még egy állítás is megdőlt: már nem igaz, hogy a benzinkúton mindent csak jóval drágábban lehet megvenni. Amikor körbenéztünk pár töltőállomáson, szembeötlő volt, hogy az új élelmiszerek ára versenyképes a kisboltokkal. Igaz, a már régebben is kapható termékek nagyobb részét meghagyták a magasabb árfekvésben, (jellemzően az ásványvíz, a szendvics, a péksütemény és az édesség ára magasabb, mint a sarki élelmiszerboltban), az újonnan behozott liszt, cukor, szalámi, só és egyéb áruk árát azonban kifejezetten alacsonyra lőtték be.
Csak példaként: azt találtuk, hogy a szóban forgó budai Fresh Cornerben a cukor olcsóbb volt, mint a tőle 50 méterre lévő Príma üzletben, a szalámi pedig egyenesen 15 százalékot vert rá a versenytársára. A liszt, a tej, és még a sör is ugyanannyiba került, mindezt úgy, hogy a Príma boltja nemcsak vasárnap nincs nyitva, de még szombaton is bezár 18 órakor, miközben a Mol-kút éjjel-nappal nyitva áll. Az olajtársaság ezzel a húzással (ebben a mikrokörnyezetben) alaposan feladta a leckét a közeli boltnak.
Tesztelik, hol a határ, ahol még megéri élelmiszerboltot nyitni
A Mol tesztjébe néhány, a laikus számára kevésbé érthető egység is bekerült. Erről a társaság azt mondta, hogy a különféle vállalati osztályok összehangoltan vesznek részt a döntéshozatalnál. „Figyelembe kell venni a meglévő és a potenciális vásárlói bázist, valamint a vevői igényeket is, az adott töltőállomás típusát, az értékesítési lehetőségeket, a hálózat fejlesztésének korlátait, és az engedélyezési folyamatokat is” – közölte a Mol.
Elég rejtélyes például, hogy az Egér úton lévő, vagy az újpesti Fóti úton található Fresh Cornerben ki és miért venne szilvás gombócot – hacsak az nem volt a cél, hogy a teszt bebizonyítsa, ezek a kevésbé ígéretes helyek valóban zsákutcák.
Ugyan az Egér úton is igaz, hogy nincs a környéken vasárnap nyitva tartó kisbolt, ám érdemi lakosság híján vélhetően nincs is erre szükség. A Mol az autópályákon is teszteli a liszteladást, az M3-ason két helyen is árul alapélelmiszert, ami azért furcsa, mert a vasárnapi boltzár életbe lépésekor a szakértők arra tippeltek, hogy a hét utolsó napján Balatonról az M7-esen hazatartó tömegnek lehet elsősorban érdekes egy kisebb bevásárlás.
A Fóti út környéke élelmiszer-kereskedelmi szempontból szintén lényegtelen, ez a benzinkutas kisbolt lehetne akár a Holdon is, annyira nincs ott semmi. Még egy gyár vagy irodaház sem, csak szemben egy autókereskedő lerakata, de a Mol-kút még a kereszteződésbe érkező autósok számára is kiesik.
Az egyik kasszát kezelő dolgozó szerint az alapélelmiszerek megjelenése nem jelenti azt, hogy a Mol ott a vasárnapi vevőkre gyúrna, mert oda csak tankolni mennek az emberek, ellenben az, hogy többféle áru van a polcokra, hűtőszekrényekbe kirakva, az impulzusvásárlások számát és gyakoriságát is növeli. Csak elsőre furcsa, hogy az egyik sarokban a megszokott ablaktörlőlapátok után a másikban mirelitpizzába botlik az ember, ha valaki pont ezt felejtette el megvenni hazafelé menet, akkor hálás lehet érte.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Hiába uralta eddig a hétvégét a McLaren, a 40. Magyar Nagydíj időmérő edzésén a ferraris Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót.
Humorbonbont reggelizett a Fidesz frakcióvezetője.