szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A cégek háromnegyede várja a sült galambot, mindössze egynegyedük hajlandó új vevőszerző módszerekbe fektetni.

A hazai vállalatok fele ragaszkodik meglévő vevőszerző módszereihez, további 25 százalék nyitott lenne az új lehetőségekre, de nem szeretne plusz költségekbe bocsátkozni. A vállalkozások jelentős része elsősorban öt vevőszerző módszer valamelyikét használja. A cégek 82 százaléka alkalmaz értékesítőket, 90 százalékuknak van weboldala, ebből viszont csupán 58 százaléknak van olyan felülete, amely alkalmas új vevők szerzésére. Az ilyen weboldalakhoz pedig már különböző forgalomterelő eszközöket - például hirdetéseket - is szoktak alkalmazni. A maradék 32 százalék elsősorban olyan névjegykártya-szerű honlapot tart fenn, amely csupán arra alkalmas, hogy a partnerek megtalálják rajta a cég elérhetőségeit. A vállalatok több mint 35 százaléka vesz részt szakmai kiállításokon, közel 85 százalékuk jut új vevőkhöz ajánlás útján, és egyelőre csupán negyedük él az online B2B oldalak adta lehetőségekkel – mutat rá a Tablazat.hu 500 vállalatot érintő felmérése.

„A felmérés során nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy a cégvezetők legnagyobb bizalma a már meglévő ajánlások útján érkező megrendelőkben van, viszont az ebből érkező vevők száma nagyon alacsony, egy cég sem tud kizárólag erre támaszkodni. A leghatékonyabb módszernek az üzletkötők alkalmazását tartják, ugyanis a személyes kapcsolatnak és a gyors reakciónak köszönhetően a bizalom nagyobb, és így a megrendelések száma is magasabb. Ezzel a módszerrel viszont két nagy probléma van, egyrészt rendkívül drága, másrészt pedig korlátozott. Az üzletkötő sajnos nem tud mindig a potenciális cégnél lenni, amikor a vásárlási igény felmerül.” – hangsúlyozta Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.

A cégek közötti kereskedelmet segítő B2B összehasonlító weboldalak adta előnyökkel egyelőre csak a megkérdezett vállalatok 25,4 százaléka él, de ez arra is visszavezethető, hogy több mint háromnegyedük korábban nem ismerte ezt a lehetőséget. Míg a fejlett piacokon az ipari értékesítés elemi részét képezik az online összehasonlító honlapok (például Németországban a cégek 80 százaléka van fenn ilyen oldalon), addig Magyarországon ez a vevőszerző módszer még gyerekcipőben jár, de már érzékelhető a fejlődés.

„Általában azok a cégek tudják a legjobb eredményeket felmutatni, amelyek több, egymással összekapcsolt csatornán igyekeznek új vevőket szerezni. A viszonylag olcsón fenntartható weboldalak szükségességét a túlnyomó többség már felismerte, de ha a beszerzők nem találják meg ezeket az online felületeket, akkor a várt eredmények is elmaradnak. Ezért is érdemes például az üzletkötői személyes kapcsolatok kiépítése mellett olyan online piacterekhez is csatlakozniuk, amelyeket garantáltan számos tudatos, vásárlási szándékkal rendelkező beszerző látogat napi szinten, és gyakori, hogy Magyarországon jelenlévő globális nagyvállalatok is ezt a csatornát használják a szükséges termékek beszerzésére. Ráadásul a potenciális vevők számának növekedése mellett ez a csatorna jóval kevesebb idő- és pénzráfordítást igényel” – tette hozzá Kócsi Norbert.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!