szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megerősíti a Google közép-kelet-európai jelenlétét azzal, hogy megnyitotta ötödik kampuszát Varsóban, ahová a régió minden szegletéből – többek között Magyarországról is – várják a techvállalkozókat, akik nem csak inspirációt, de közvetlen kapcsolatokat is szerezhetnek az IT-óriáshoz. De vajon ezzel keresztet vethetünk Budapest régiós startup fővárosi álmainak is, vagy nekünk is javunkra válik a techóriás régiós terjeszkedése? A hvg.hu helyszíni riportja.

Hogy mennyire oldott és informális légkörben várják a vállalkozókat Varsóban, jól mutatja, hogy a kampusz egy hajdani vodkagyár tőszomszédságába költözött, és ennek megfelelően a termeket is a helyiek körében népszerű szesz különböző márkájú lengyel változatairól – egyebek közt a Zubrowkáról – nevezték el. Az intézmény legfőbb célja, hogy a lengyel és régiós cégeket a nemzetközi piacra segítse, a vállalkozókat pedig arra ösztönözze, hogy a határokat elfelejtve nemzetközi projektekben gondolkozzanak, ezért aztán meglepetten tapasztaltuk, hogy a nemzetközi felszólalókat leszámítva a hazai pályán induló előadókat csak fülesen tudtuk követni, ugyanis anyanyelvükön, lengyelül adtak elő.

Azonban voltak nemzetközi szereplők is, több mást közt tiszteletét tette Matt Brittin, a Google EMEA régiójáért felelős vezetője, akit az előadás után megkérdeztünk, hogy ugyan örülünk, hogy a Google erősíti régiós jelenlétét a varsói kampusz megnyitásával, de miért nem Budapest mellett döntöttek, illetve milyen szempontok alapján választottak. Azt a választ kaptuk, hogy olyan helyszínt szerettek volna, amely megfelelően be van csatornázva a régiós körforgásba, és így jó elérést biztosíthat az összes régiós országhoz. „Ennek a szempontnak, mondjuk jó pár város megfelel a régióban, ha Lengyelországnál maradunk akár még Krakkó is megfelelőbb, ahol az egyetemi élet miatt egyébként is pezsgőbb a startup ökoszisztéma, mint Varsóban. Csak éppen az országos Google iroda is a fővárosban van, így kézenfekvőbb volt itt megnyitni” – véli Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál vezetője, aki szintén előadóként vett részt a kampusz megnyitóján.

Véleménye szerint Budapestnek nem származik hátránya abból, hogy a Google sorban ötödik kampusza Lengyelországban nyílt meg, ennek inkább pozitív hatása van régiós szinten. „Az tényleg nagy előny, hogy itt közvetlen kapcsolatokat lehet szerezni a Google-höz, de önmagában azért nem fognak Varsóba települni a magyar startupok, hogy itt kapjanak inspirációt, hasonló kezdeményezések elérhetők a magyar fővárosban is, sőt még ennél sokrétűbbek is, hiszen a Google kizárólag a technológiai cégekre fókuszál” – tette hozzá Böszörményi, aki korábban egyeztetett Rafael Pluteckivel, a Google Campus Warsaw vezetőjével, a Design terminállal való együttműködésről is.

A kampuszban egyébként a programokat nem a techóriás szervezi, ahogy a budapesti Google Groundon sem, inkább csak inspiratív hátteret biztosít a vállalkozásfejlesztő workshopoknak, kezdeményezéseknek, amelyet Varsó esetében egy nemzetközi csapat, a Tech Hub biztosítja, amely co-working irodaként egy egész emeletet foglal el a kampuszon, illetve a workshopokat egy krakkói kockázati tőkebefektető, az Innovation Nest tartja.

Rafael Plutecki megerősítette Böszörményi véleményét, miszerint a kampusz Varsóba helyezése nem élezi a versenyt, inkább a régió szerepének ad nagyobb nyomatékot. „A probléma jellemzően az, hogy a régiós startupok gyakran nem a kezdetektől gondolkoznak globálisan, csak miután az országos vagy régiós piacon teljesítettek kezdenek nagyobb piacok felé kacsintgatni, amihez Londonba, vagy a Szilícium-völgybe kell utazniuk. A Google Campus elhozza Londont, és a Szilícium-völgyet, hogy a kellő szemléletmódot már idejekorán elsajátítsák a vállalkozók. És ehhez nem kell Varsóba költöznie egy magyar cégnek, itt csak a szükséges tudást sajátítja el, aztán pedig megy a célpiaca után, a központját pedig ugyanúgy tarthatja Budapesten, ahogy a Prezi vagy más magyar sikercégek teszik” – mondja Plutacki, aki szerint 2020-ra megduplázódik az internetezők száma a világon, ezért is tartja fontosnak, hogy már a kezdetekkor globális léptékben gondolkodjanak. A digitális gazdaság előretörése egyébként minél inkább a cég malmára hajtja a vizet, hiszen az általuk támogatott vállalkozók közül feltehetően sokan használják majd épp az ő termékeiket, gondoljunk csak az online hirdetésekre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!