szerző:
hvg.hu

Kizárólag a közmédiában és a TV2 csatornáin futottak decemberig a kormányzati kampányhirdetések a tavalyi második félévben – így becsülte meg a 444.hu az AGB Nielsen televíziós közönségmérésének adatai alapján. Több százmillió forint közpénz elköltéséről van szó, de a pontos arányok nem ismertek.

A 444.hu cikkéből kiderül, hogy ősszel 380 millió forint ment el a „Ha Magyarország jössz...” kezdetű bevándorlásellenes kampányra, 600 millió tavaly nyáron a „Magyar reformok működnek” kampányra. Tavaly szeptemberben 381 millió forintot költöttek arra a kampányra, amely „Az embereket meg kell védeni!” szlogenre épült. Közben a Nemzeti Kommunikációs Hivatal részére 1 milliárd forintot szavazott meg ugyancsak bevándorlásellenes kampányokra a kormány. Az uniós kvóta elleni kampány már ebből a pénzből indult el decemberben. A kormányablakok népszerűsítésére 1,6 milliárd értékű kampány indult novemberben. Emellett januártól a kormány elindította „családbarát ország” szlogenre épülő kampányát decemberben.

A kormány egyelőre nem adta ki a pontos adatokat arról, hogy hol, mennyiért hirdetett az érintett időszakban. Az atlatszo.hu hasonló okból perben áll a Miniszterelnökséggel – emlékeztet a lap. Nemcsak televíziókban, hanem rádiókban, online lapokban, óriásplakátokon is hirdettek. A 444.hu a TV2-től sem kapott adatokat az állami hirdetésekről, megszerezték viszont az AGB Nielsen televíziós közönségméréseit, és azok alapján próbálták rekonstruálni a tévés kampányok költségeit.

Az összesítés alapján a kormányzati tévés kampányok decemberig kizárólag a TV2-csoporton és a közmédián futottak. A bevándorlásellenes kampány idején volt, hogy listaáron napi 25 millió forint értékű állami reklám ment a TV2 csatornáinak. Összességében a kampánysorozat kezdete, azaz nyár eleje óta év végéig egyetlen nap sem telt el, hogy a TV2 ne adott volna le legalább 20 kormányzati klipet – írja a 444.hu.

©

A nielsenes adatokból készített összesítés szerint tavaly júliustól decemberig az öt kormányzati kampány TV2-is hirdetéseire körülbelül 1 milliárd 259 millió forintot költöttek. A lap megjegyzi, hogy a fenti keretösszegek listaárak, azaz a valós költés ennél alacsonyabb lehet.

Az állami szférából érkező teljes hirdetési állami hirdetésállomány megbecslésénél természetesen figyelembe kell venni az állami cégek, például a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta vagy az MVM hirdetéseit.  

©

A közmédiánál a tavalyi második félévben az öt kormányzati kampányra a becsült adatok szerint jóval kevesebb pénz, összesen körülbelül 410 millió forint közpénz ment el. A listaárak itt is meghaladják a valós költekezést, de valószínűleg sokkal kisebb arányban, mint a TV2 esetében. Itt is fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénzek csak a kormányzati kommunikációt támogató kampányokra vonatkoznak, más állami cégekre nem – tették hozzá.

A helyzetet árnyalhatja, hogy a TV2 március 1-től megduplázzák listaárait. A 2016-os eredeti terv szerint például márciusban egy csúcsidőben, vagyis 18 és 20 óra között leadott 30 másodperces reklámszpot listaáron 2,5 millió forintba került. Ez a februárban bevezetett, tavasztól érvényes számítás szerint már 5 millió forintra nő.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!