szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Megint csökken a benzinkútpiac nagy szereplőinek száma.

A Mol-csoport lezárta az olasz Eni magyar leányvállalatának megvásárlását, ezáltal 173 Agip márkanév alatt üzemeltetett töltőállomást vett át – jelentette be Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.

A tranzakció eredményeként Magyarországon már minden negyedik töltőállomás a Molé, az olajkonszern 11 országban működő kiskereskedelmi hálózata több mint 2000, csak Magyarországon 537 kúttal üzemel.

A Mol-csoport az elmúlt két évben mintegy 450 töltőállomást vett át Közép-Európában, közülük csaknem 400-at az Enitől.

Az üzemanyag-kiskereskedelemben a töltőállomások elhelyezkedése és a shopok kínálata az utóbbi időben annyira meghatározó lett, hogy a benzinkutak üzemeltetése ma már inkább az ingatlanos szakmához tartozik, mintsem az olajiparhoz. És ez a jövőben várhatóan még inkább így lesz, a nagy olajvállalatoknak ezért el kell dönteniük, hogy a szervezetükön belül megtartják ezt az egyre inkább profilidegen ingatlanos-kiskereskedelmi ágat, vagy átadják az erre szakosodott profiknak.

A Mol – ellentétben számos más versenytársával – láthatóan az előbbi taktikát követi, az utóbbi időben átvette az Agip romániai, csehországi és szlovákiai kútjait, illetve a Lukoil cseh egységeit is.

Az Agiphoz hasonló cégek nem akarnak már vesződni a kútüzemeltetéssel, csak az üzemanyag forgalmazására koncentrálnak.

Ahogy Robert Colville, a kútüzemeltetéssel is foglalkozó CBRE Ltd. szakértője korábban a HVG-nek magyarázta, a folyamatot az hajtja, hogy a benzinkút nyeresége alapvetően nem az eladott üzemanyagból, hanem a kávéból, a szendvicsből, és újabban már abból adódik, hogy az internetes vásárlások egyik átvevőhelyévé vált. Az olajvállalatok többsége viszont nem a szendvicsből akarja a bevételét szerezni, ezért a kutakat eladja, úgy, hogy a márkát a vevőnek bizonyos ideig meg kell tartania, és általában 5-10 évig azt is vállalnia kell, hogy az eladó olajcégtől veszi a naftát.

Magyarországon az olajvállalatok visszaszorulását segíti elő az is, hogy a dohányáruból származó bevételt elvitték a trafikok, és a hipermarketek is beerősítettek a piacon. Az Auchan ugyan már 2004 óta jelen van a piacon, de csak 2014 óta lett fontosabb szereplő. A hipermarket azért nagyon erős ellenfél, mert nem kell a benzinen szinte semmit sem keresnie, de nem is a kúton eladott kávéból él – hiszen jellemzően nem is árul ott semmit. A hiperek az alacsonyabb beszerzési árakat azonnal érvényesítik az autósok felé, ami kegyetlenné teszi a versenyt.

Magyarországon a benzinkutak száma egyébként 2010 óta csökken, az elmúlt öt évben több mint 100 töltőállomással lett kevesebb. A piac most már nagyon koncentrált lett, az öt (most már inkább csak négy) legnagyobb hálózathoz (Mol, Shell, Agip, OMV és Lukoil) a kutak mintegy kétharmada tartozik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!