Szárnyalnak az e-boltok, de a szállítók nehezen nőnek fel a feladathoz

A webáruházak csak-csak állják az idei, rekordméretű rohamot, a kézbesítésben viszont van esély késedelemre.

  • Szabó M. István Szabó M. István
Szárnyalnak az e-boltok, de a szállítók nehezen nőnek fel a feladathoz

A fekete pénteken megrendelt szendvicssütő csak bő két héttel a vásárlás után érkezett meg Siófokra. Bár a webáruház azt ígérte, hogy amit a karácsonyi vásárlási szezon kezdőnapján lekattintanak, azt december 5-éig biztosan kiszállítja, az ígért napon csak egy e-mailt kapott a megrendelő azzal, hogy még két napot várnia kell. A nagy kedvezménnyel vásárolt készüléket nem ajándéknak szánta, és mivel utánvéttel fizetett, a késés a bosszúságon kívül senkinek sem okozott kárt. A  Black Friday hazai történetének rendelési, bevételi és kiszállítási rekordját produkálták a webáruházak és webshopok, de míg tavaly a rendszer gyengeségeit például a gyakori lefagyások jelezték, az idén főleg az áru kézbesítése akadozik.

Hatszorosára nőtt a 11 éve online szakáruházként működő Notebookspecialista webshop látogatottsága, ötszörösére a megrendelések mennyisége a hetekkel korábbi, átlagos forgalomhoz képest. Bár a fekete péntek utáni héten mindkét mutató drasztikusan visszaesett, a karácsonyhoz közeledve ismét a csúcs felé tart a forgalom. A tulajdonos Mihály Péter állítja, mint minden webáruháznak, neki is „csak mennie kell a hullámmal, mert minimális ráfordítás is brutális forgalomnövekedést hoz”. Ennek ellenére három éve klasszikus boltként is működik a cég, hogy hitelességét megerősítse. Noha ezzel csak 30 százalékos forgalomnövekedést ért el, Mihály Péter úgy látja, hogy több száz milliós piaci méretük ezt szükségessé tette. „A vevők fontosnak tartják, hogy ha gondjuk-bajuk van, bejöhessenek a boltba.”

Elektronikai szakáruház raktárában. Bizalmi alapon
Stiller Ákos

Fizikai üzlet hiányában is óriási forgalmat ért el a román tulajdonú eMAG magyarországi műszaki webáruháza. A fekete pénteken egyetlen nap alatt több mint 315 ezer terméket adott el, így a tavalyi bevételi rekordot 65 százalékkal írta felül, 5,3 milliárd forintos forgalommal. A megrendelések teljesítése érdekében az év utolsó hónapjaira csaknem megkétszerezte dolgozói létszámát a cég, és raktárai alapterületét is több mint duplájára, összesen öt futballpálya méretűre növelte – összegez Tóth József, az eMAG Magyarország operációs vezetője. A fekete péntek utáni megrendelések feldolgozását és a csomagok kézbesítését a hét minden napján három műszakban végzik, bérelt teherautókkal a többszörösére felduzzasztott flottával.

Az ünnepi szezon jóvoltából az online áruházak éves forgalma az idén 400 milliárd forintos nettó bevételt érhet el, ami a teljes bolti forgalom öt százalékát jelenti. Az eNET felmérése szerint az internetezők 84 százaléka az idén már vásárolt a weben – mondja Kis Gergely, a cég egyik vezetője. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek kereskedelme egyre inkább az online áruházakba tevődik át, mert a vevők kényelmesebbnek találják, ha nagybevásárlás helyett számítógépen, mobiltelefonon kattintgatva rendelik házhoz a zsugorfóliázott ásványvizes pakkot, a kutyatápot és minden más, nagyobb mennyiségben vásárolt sztenderd terméket – mondja. A  pici, független „sarki boltok” egyre nehezebben maradnak talpon a versenyben. A KSH friss adatai szerint háromezer ruházati szaküzlettel, kétezer iparcikkbolttal, ezer-ezer festék-, barkács- és építési anyagot árusító szaküzlettel, újságossal és könyvesbolttal működik kevesebb, mint öt évvel ezelőtt.

hvg

A szórakoztatóelektronikai piacon a forgalom bő ötöde online csatornákon keresztül folyik, hasonlóképpen jellemezhető a számítástechnika, a játék-ajándék és a szépségápolás kereskedelme is. Három éve egy szakmai konferencián még hitetlenkedve hallgatták a kereskedők, hogy a hullám a ruházati piacra is átterjed, ma azonban már nincs olyan ruházati lánc, amely e nélkül talpon maradhatna. A Marks & Spencer kivonulásának is az az egyik oka, hogy a korán ébredők – a Brands.hu, a Fashion Days és társaik – mellett megjelentek olyan nemzetközi piaci szereplők is, mint a H&M vagy az Inditex. Ezek arra kényszerítették az addig csak áruházi forgalomra berendezkedett kereskedőket, hogy maguk is szálljanak be az online értékesítésbe, különben bezárhatják a boltot. Mára a ruházat a teljes webes kiskereskedelem harmadik legnépszerűbb termékcsoportja, óriási a kínálat, nagy a verseny, kiépült az online vásárláshoz szükséges logisztika – és a bizalom is. Utóbbit két éve uniós jogszabály is erősíti azzal, hogy minden e-kereskedő legalább 14 napos elállási időt köteles garantálni a vevőnek. Bár tavaly minden öt webáruházból négynél előfordult visszáru, nem ritka, hogy a piacbővítés reményében a kereskedők 30 napos visszaküldési biztosítékot is vállalnak – önként.

A nagy bukások eddig elkerülték ezt a terepet. A regionális terjeszkedésbe kezdett eDigital, Shopbuilder, Szállás.hu vagy eOptika sikertörténetével szemben csak olyan ellenpéldák állíthatók, mint a CBA vagy az OBI, amelyek nem használják ki a webes kereskedelemben rejlő lehetőséget. Ennek az is oka lehet, hogy megpróbálták kivárni, míg az innovációs költségeket mások megfizetik, és működő modellt megvásárolva akartak megjelenni az e-piacon; ezt tette a barkácsáruházlánc Németországban. Ez azonban veszélyes stratégia, amint a Gulliver játékáruház példája is mutatja. Az évekkel ezelőtt csődbe ment nagykereskedő elkövette azt a hibát is, hogy maga segítette elő riválisa, a JátékNet felfutását. Az online játékkereskedő évekig a Gulliver árukészletének felhasználásával készíthette el a saját weboldalán használt fotókat. Ennek az lett a következménye, hogy a 2013-as karácsonyi szezon közepén a Gulliver parkolója üres maradt, milliárdos bevételű céggé nőtt netes konkurenciája pedig már közvetlenül a gyártókkal tárgyalhatott.

hvg

A kisebb-nagyobb késéssel itt is érvényesülő angol, német és amerikai trendek azt mutatják, nemigen maradhat ki az e-kereskedelem hatása alól egyetlen termékcsoport vagy szolgáltatás sem. Létezik már üzleti modell „webesített” tankolásra és ingatlanvásárlásra is, a már meghódított területeken pedig folyamatosak a vevőcsalogató újdonságok. Utóbbira példa Nagy-Britannia második legnagyobb élelmiszer-webáruháza, az Ocado.com keresőrendszere; a vásárló pár kattintással bármilyen ismert ételérzékenységre (mustár, szója, mogyoró, laktóz, liszt) biztonságosan szűrni tudja a folyamatosan változó kínálatot. A logisztikában eddig is mintaként szolgáló szigetországban a kiszállítás is változik: januártól négy órán belüli kézbesítés is választható. Ha ezekre az újdonságokra itthon még várni kell is, az optimista piaci víziók szerint az évtized végére a webes forgalom meghaladhatja a 750 milliárd forintot – de a pesszimista jóslat is 650 milliárdos summával számol.