Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Az eddigiek alapján meglepőnek is nevezhető zökkenők jelentkeztek a kiskereskedelmi piacvezető Tesco házhozszállítási szolgáltatásában. Több olvasónk is jelezte, hogy egy-másfél órákat késnek a kiszállítások, ami eddig egyáltalán nem volt jellemző. Munkaerőhiány nincs a vállalat szerint, akkor viszont vajon mi lehet a probléma? És hogy állnak a versenytársak?

“Oké, akkor 11-ig megjön a Tesco, legkésőbb délben indulhatunk is Gárdonyba korcsolyázni” – terveződik a szombat vagy a vasárnap. Egy ideje azonban előfordul, hogy a terveket borítja a brit nagyáruház házhoz szállító szolgálata. A tescós furgon ugyanis mostanában nem mindig érkezik a megadott időszakban, hanem csak jelentős késéssel.

Több olvasónk is jelezte, hogy

több mint egy órás késéssel érkeznek a házhoz szállítások.

Van, akinek szólnak időközben, hogy késni fognak, van, akinek nem. Volt olyan vásárló, aki megkérdezte, hogy mi az oka, azt a választ kapta, hogy kevesen vannak.

Fülöp Máté

Mi is megkérdeztük a magyar kiskereskedelem vezető cégét, hogy valóban késnek-e a kiszállítások, és ha igen, úgy mivel magyarázza a csúszásokat.

Bár a hiperlánc sajtóosztálya gyorsan válaszolt, mondanivalóját túlzottan nem szálazta szét: “A Tesco Online Bevásárlás az áruházlánc egyik legdinamikusabban fejlődő szolgáltatása, 2013-as indulása óta folyamatosan fejlesztjük, és a vásárlók visszajelzései alapján javítjuk online bevásárlás szolgáltatásunkat. Kiszállítói munkatársak körében jelenleg nincs munkaerőhiány, de a szezonálisan jelentkező, magas betegállomány miatt átmeneti fennakadások voltak tapasztalhatók. Kollégáink folyamatosan azon dolgoznak, hogy a vásárlókhoz a megszokott színvonalon jussanak el az online rendelt termékek. Ugyanakkor a kiskereskedelmi szektorra jellemző fluktuáció miatt folyamatosan toborzunk új munkatársakat.”

Munkaerőhiány tehát nincs a Tesco Online-nál (arra a kérdésünkre, hogy mennyien vannak és hány autóval szállítanak, nem kaptunk választ), a késések oka ezek szerint a “magas betegállomány”.

Fülöp Máté

Tavaly november első felében - a karácsonyi roham előtt - mintegy ezer álláshelyre keresett embert, ám “csak” 18 online-os állást hirdetett az ágazat legnagyobb foglalkoztatója.

Az Auchannál a tartós fogyasztási cikkek, a GRobynál a napi termékek mennek a legjobban

A GRoby online eladásai között a legnépszerűbb termékkörök: ásványvíz, tartós tej, üdítő italok, háztartási papíráru, kávé-tea-édesség, állateledel, tisztítószer.

Az Auchannál legkedveltebb termékek a tartós fogyasztási cikkek, de egyre több megrendelést kapnak friss árura is.

A CBA-nál az akciós termékeket favorizálják a vásárlók, de az év végén komoly mértékben kibővített áruválasztékból minden termékkört kerestek és rendeltek.

A Tesco honlapján jelenleg összesen csak 218 munkahelyet hirdetnek gyakorlatilag azonnali belépéssel, közöttük 11 ajánlat – kettő rugalmas munkaidővel – szól az online divízióba. Ezen belül hat kiszállítói és öt bevásárlói pozíciót hirdetnek (előbbiek hozzák, utóbbiak összerakják a megrendelt csomagokat).

A rohamidőszak elmúltával tehát az összes munkaerőigénynél sokkal kisebb arányban csökkent a hiányzó online-os dolgozók száma.

Ma egy online-os bevásárlási munkatársat bruttó 133 ezer forint, egy kiszállító munkatársat pedig bruttó 180 ezer forint, alapjövedelemmel vesznek fel, ami

fél év után mindennel együtt bruttó188, illetve 243 ezer forint fölé kúszhat.

(Az adatok a vállalat honlapjáról, a karrieroldalról származnak, de a Tesco utólagos közlése szerint mindenkinek bruttó 161 ezer forintra, a szakmunkás bérminimumra emelték az alapfizetését, ám az oldalon technikai okok miatt ez nem tud frissülni. A hiba elhárításán dolgoznak.)

Írja meg, ha zavart észlel!
Ha bármelyik hozhoz szállító cég szolgáltatásában zavart észlel, kérjük, írja meg nekünk a gazdasag@hvg.hu email címre.

Megnéztük, mi a helyzet a versenytársaknál. A Tesco Online konkurenseként tavaly november első felében, szinte fű alatt indult az Auchan webáruháza, illetve régóta – az országban elsőként – a GRoby, valamint a CBA OnlinePrima néven üzemeltet virtuális boltot.

Valószínűleg  jól lövik be az igényekhez szükséges munkaerőt, mert általános a vélemény, hogy késések nincsenek, illetve csak vis maior esetekben, de akkor is előre szólnak mindenkinek.

Munkaerőhiány természetesen náluk sincs. Ettől még keresnek dolgozókat az online értékesítésbe. Azt azonban a Tescóhoz hasonlóan egyikük sem árulta el, hogy mekkora az online divíziója.

Túry Gergely

“Nem jellemző az Auchannál a házhoz szállítások során a késés – állítja nem túl meglepő módon a vállalat sajtóosztálya. – Az internetes üzletág fejlesztésekor kiemelt figyelmet fordítottunk vásárlóink minőségi, kifejezetten magas szintű kiszolgálásra. A legújabb digitális eszközök segítségével pontosan megtervezzük a vásárlói igények és a kiszolgálható mennyiségek arányát. Minden esetben tájékoztatjuk vásárlóinkat a várható érkezésről. Amennyiben a közlekedési viszonyokból eredő, rendkívüli késés adódik, az percekben és nem órákban mérhető, és erről szintén tájékoztatást kap az érintett vásárló.”

A bonyolult megfogalmazásból az is kiderült, hogy hála a körültekintő tervezésnek,

azzal együtt sincs munkaerőhiány az online divízióban, hogy ők is keresnek webáruházas munkatársakat.

“Vállalatunk humán területén kiemelt szerepet kap az internetes kereskedelem – mind toborzás, mind képzés, mind javadalmazás tekintetében –, így tudunk megfelelő választ adni a vásárlók igényeire.” A bérekről azonban az Auchan álláshirdetéseiben semmiféle információt nem lehet kapni.

Fazekas István

“Call Centerünk segítségével minden egyes késésről időben értesítjük a megrendelőnket, ha erre módunk van (elérjük őt telefonon). Ez azonban nagyon ritka – mondja Nagy Sándor, G-Roby Netshop Kft. ügyvezetője. – Webshop rendszerünk csakis olyan időpontra enged be rendelést, amire biztosan van kapacitásunk (elég autó, és elég szabad sofőr), így a

beérkezett rendelések több mint 99 százalékát időben kivisszük".

Ez alól persze kivétel, amikor a futár időben elindult ugyan a telephelyről, ám a cím felé tartva műszaki meghibásodás történik, vagy vis major helyzet (baleset, forgalmi dugó) áll elő.

"Nálunk a kiszállítás menete is nagyon szigorúan szabályozott, kollégáinkat annak szellemében készítjük fel erre a munkára, hogy mindig a vásárlók érdekeit és szempontjait tartsák messzemenőkig szem előtt. Ez azt jelenti, hogy ha a vásárlónk megadott egy idősávot, hogy mikor szeretné átvenni a megrendelt árut, akkor nekünk kötelességünk, akkor kiszállítani és átadni" – mondta kérdésünkre Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. Ha valamilyen külső ok miatt (például baleset, havazás, forgalmi dugó) ez mégsem tartható, úgy Fodor szerint azonnal értesítik a vásárlót és egyeztetik vele, mikor teljesíthetik a kiszállítást.

Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
MTI / Balogh Zoltán

Munkaerővel a GRoby és a CBA is megfelelően ellátott, “jelenleg elegendő autóval és sofőrrel rendelkezünk”, illetve "annyi kiszállító kollégával dolgozunk, amennyit az igények megkövetelnek, nincsen létszámhiányunk". "A létszámot és a szállítójárművek mennyiségét az igényeknek megfelelően alakítjuk" – így a CBA. A CBA honlapján nem is derül ki, hogy keresnének online értékesítő kollégákat. A GRoby azonban négy pozícóba hirdet felvételt az online divízióban: áru-összekészítőt, gépkocsivezetőt, raktárost és ügyfélszolgálati asszisztenst.

A kiszállító kollégák bérezéséről nem kaptunk információt egyik cégtől sem. Ahogy az online üzletágak számszaki eredményességéről sem. A legkisebb volt a legközlékenyebb, a teljes GRoby cégcsoport (5 fizikai üzlet és a házhoz szállítás) forgalmának közel negyedét teszi ki az online üzletág. A fejlődés folyamatos,

két számjegyű növekedéssel zárták a múlt évet, és idén is hasonlóra számítanak.

A többiek azonban megbújtak az általánosságok mögött. "Házhoz szállítási szolgáltatásunkat nemrégiben teljesen megújítottuk. Ettől a lépéstől komoly forgalmi növekedést remélünk, mely az elmúlt hetek tapasztalatából kiindulva teljesülni is fog. Az online piac folyamatosan bővül, így nagy hangsúlyt kívánunk helyezni ezen üzletágunkra" – mondja a CBA.

Az Auchannak is bejönni látszanak az elképzelései. "Az online rendelések száma a várakozásoknak megfelelően alakul, és a terveinknek megfelelően növekszik, ahogy bővítjük szolgáltatásunkat."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!